Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Radikaali Brändi

Kirjoitettu 03.10.18
Esseen kirjoittaja: Karri Kivisalo
Kirjapisteet: 2
Kirja: Radikaali Brändi
Kirjan kirjoittaja: Nando Malmelin , Jukka Hakala
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Nando Malmelin ja Jukka Hakala ovat kirjoittaneet hyvin tietorikkaan ja mielenkiintoisen kirjan radikaalista brändäyksestä. Kirjassa avattiin hyvin sanaa brändi ja sitä kuinka brändistä pystyy tekemään radikaalin brändin. Radikaali brändi-kirja johdattelee lukijaa ymmärtämään brändien merkityksen uusilla tavoilla. Kirjassa myös kappale kerrallaan käydään läpi kuinka pystyt parantamaan brändiäsi.

 

Lukemani kirjan nimi oli Radikaali brändi, kirja oli jaettu mielestäni aika selkeästi muutamaan tärkeään seikkaan koskien brändäystä ja siinä onnistumista. Eniten minuun tarrasi kirjan lopussa avattu radikaali johtajuus. Radikaali johtajuus ja siihen kuuluvat kappaleet olivat ehdottomasti mielestäni kirjan mielenkiintoisimpia kohtia, vaikka en itseäni johtaja tyyppinä näe. Mieleeni jäi myös onnistuneesta yrityksestä se, että hyvän kokonaisuuden luominen on tärkeää vaikka se ei kovin simppeliä olisikaan.

 

Brändäys ei minulle ollut kovin tuttu ennestään, hyvä kun tiesin mitä kyseinen termi edes tarkoittaa. Tämän kirjan johdosta minulle valkeni hyvinkin selkeästi mitä brändäys on ja nyt tiedän jopa brändäykseen kuuluvaa sanastoa. Heti kirjan alussa lukijalle selvitetään mitä sana brändi päällisin puolin pitää sisällään. Brändi on oikeastaan yrityksen ympärille muodostunutta mainetta, brändi rakentuu yrityksen ympärille. Brändi on myös laajasti monia eri asioita esimerkiksi yrityksen ulkoasua palveluita ja tuotteita. Brändäys on hyvin tärkeä osa yrityksen toimintaa ja sitä tapahtuu maailman joka kolkassa, mutta brändäys itsessään antaa tilaa tälle niin sanotulle radikaalille brändäykselle joka tekee nyt vahvasti tuloaan. Tällä tulevaisuuden brändäyksellä ei ole yhtä ja oikeaa nimeä, mutta sen sijaan on hyvä ymmärtää erilaisia ilmiöitä joita brändin käsitteellä kuvataan. Minua ei itseäni suoraan sanottuna kiinnostanut brändäys juurikaan kirjaa valitessani, mutta näitten informaatioitten saattelemana voisin nähdä hyvinkin itseni tekemässä jotenkin töitä brändäykseen liittyen.

 

Radikaali brändäys on ajattelutapa jolla ohjataan organisaatiota. Radikaali brändäys tarvitsee myös sen radikaalin johtajan. Kirjassa käsiteltiin paljon myös viestintää eri tahoilta sillä viestintä on myös suuri osa radikaalia brändäystä.  Eli kirjassa mainitaan näin ikään ”Radikaali brändi on organisaatiota ohjaava ajattelutapa- toimintaa ja viestintää yhdistävä visio”. Radikaali brändi on niin sanotun aineettoman talouden ilmiö tämä aineeton talous tarkoittaa sitä, että liiketoiminta perustuu tekijöihin jotka eivät ole konkreettisia vaan näkymättömiä tai mielikuvituksellisia. Hyvä esimerkki tälle aineettomalle taloudelle on Suomalainen menestystarina Habbo. Habbo on peli jossa voit ostaa tuotteita, joilla on vain virtuaalinen olomuoto. Tämä kertoo sen, miten aineettomuuden visiot ovat konkretisoituneet todellisiksi liikeideoiksi.

 

Kirjassa kerrotaan monia mielenkiintoisia esimerkkejä erilaisista tilanteista, minä koen nämä esimerkit ainakin itselleni suuremmaksi hyödyksi kuin pelkän teorian lukeminen. Kirjan lopussa alkoi jo hieman jatkuva teoriapläjäys tökkiä, mutta esimerkit olivat mukavaa vaihtelua ja ne muistuvat mieleenkin paremmin. Yhtenä hyvänä esimerkkinä toimii Volkswagen. Volkswagen loi radikaalin brändäyksen klassikon 1960-luvulla mainostaessaan Beetle nimistä Kupla autoa. Kupla käytti tuolloin iskulausetta ”Think small” se upposi ihmisiin, koska mainos erosi niin paljon opitusta. Tämän jälkeen mainonnan muutos oli radikaali ja haluttiin enää vain ihmisiä huvittavia mainoksia. Kirjassa oli monia muita hyviä esimerkki kohteita muun muassa Iittala Group, Igglo, Coca-Cola ja monia muita suuria organisaatioita. Iittala Group oli hyvin laajalti näkyvissä tässä kirjassa, tämä johtunee siitä, että Iittala on alansa markkinajohtaja ja sen brändit ovat suomen parhaimmistoa. Kirjan esimerkit ovat suoraan yritysmaailmasta näiden esimerkkien lukeminen voisi olla avuksi etenkin meille tuleville tiimiyrittäjille.

Radikaali brändi kirja oli todella kattava kirja, jokseenkin vielä alkutekijöissä olevalle tämän alan opiskelijalle hieman haastavan oloinen. Siitä huolimatta kirja osaa pitää lukijan omanlaisessaan mielenkiinnossa. Tämä kirja tuntuu jokseenkin siltä että pitäisi se käydä hyvin tarkasti ja ajan kanssa läpi. Voisin uskoa, että tulevaisuudessa saatan käydä tämän kirjan uudelleen läpi kun se hieman helpommin sujuu. Koen silti, että tämän kirjan lukemisesta on hyötyä niin minulle kuin myös muille sen lukijoille. Radikaali brändi ei myöskään rajaa pahemmin lukija kuntaansa vaan on se mielestäni melkein kelle tahansa markkinoinnista kiinnostuneelle suunnattu. Pidin kirjasta, mutta vaikeita kohtia löytyi joille pitää antaa hieman sulattelu aikaa. Saa nähdä tuoko tulevaisuus tullessaan brändihommia jää nähtäväksi?

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!