Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Radikaali Brändi

Kirjoitettu 12.03.17
Esseen kirjoittaja: Ernesto Pylväläinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Radikaali brändi
Kirjan kirjoittaja: Nando Malmelin, Jukka Hakala
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Brändini ydinviestit

Asiakaskokemukseen liittyy vahvasti odotukset, joita yritystä ja sen palvelua kohtaan koetaan. Tämän takia brändin rooli asiakaskokemuksessa on merkittävä.

Yrityksen viestintä ohjaa mielikuvia siitä minkälainen yritys ja palvelu on kyseessä. Mielikuvat muttuvat ensioston jälkeen kokemukseksi ja näistä kokemuksista käyty keskustelu synnyttää maineen.

Kutsun tällä hetkellä palvelukehityksen projektiani Eloa Designiksi. Olen yrittänyt miettiä, mitkä olisi Eloan ydinviestit.

 

Tällä hetkellä olen päätynyt, että ydinviestien fokukset ovat,

Innostaminen – Haluamme muuttaa maailmaa. Tämän tavoitteena on viestiä asiantuntijuutta ja innostaa palvelun kehittämiseen.

Käytännössä kerromme asiakkaille uusimpia trendejä ja uusia innovatiivisiä tarinoita ja palvelukokemuksia maailmalta.

Ystävyys – Meihin voi olla yhteydessä. Tämän tavoitteena on laskea kynnys olla meihin yhteydessä olemattomaan ja tarjota eväitä maailman muuttamiseen. Projekteja tehdään ystävinä eikä vain kumppaneina.

Käytännössä olemme aktiivisesti asiakkaihimme yhteydessä ja tarjoamme apua erittäin matalalla kynnyksellä.

Yksinkertaisuus – Otamme pelikentän haltuun asiakasymmärryksen parissa. Me tiedämme asiakasymmärryksestä eniten ja meillä on eniten kokemusta.

Käytännössä rakennan tarjooman erittäin yksinkertaiseen muotoon ja teemme sen parissa projekteja.

Mitattu hyöty – Kaikki projektit mitataan ja numeraalinen hyöty selvitetään, ja kerrotaan asiakkaille. Simppelilllä matikalla asiakkaalle lisää euroja!

Käytännössä markkinoimme myös rahallista hyötyä palvelun kehittämisessä ja mittaamme sen tuloksissa projektin jälkeen.

 

Nämä ydinviestit ohjaavat tämän jälkeen koko viestintääni. Kun ensi maanantaina suunnittelemme markkinointikampanjaa Eloalle, niin siinä tulee näkyä myös nämä neljä asiaa.

Näiden kolmen asian varmistus tulee näkyä eritoten kaikissa caseissani, joita asiakkailleni teen. Koska markkinointiviesti muuttuu kokemuksiksi.

 

 

 

Eka case

Tärkein caseni tällä hetkellä on liitoncase. Miten siinä näkyy nämä neljä asiaa?

Innostaminen – Innostuminen asiakkaalle tulee palvelun kehittämisen lopputuloksesta. Sen hyödyt tulee olla puheenaiheenamme kokoajan. Se käytännössä ohjaa kaikkea tekemäämme yhteistyötä.

Ystävyys – Jatkuva yhteydenpito asiakkaaseen ja ajatuksien vaihto. Keskustelun aiheena case ja siitä halutut hyödyt.

Yksinkertaisuus – Asiakkaan tulee olla kokoajan selvillä, missä mennään ja mitä tapahtuu seuraavaksi. En halua, että asiakkallani on missään vaiheessa mikään epäselvää. Monesti nämä asiat aiheuttavat turhautumista. Tämä vaatii erittäin hyvää viestintää ja asiakassuhteen johtamista.

Mitattavat tulokset – Hankimme asiakasymmärrystä palvelun kehittämisen pohjalle. Ennen asiakasymmärryksen hankintaa suunnittelemme tavoitteet ja mittarit miten palvelun kehittäminen näkyy tuloksina.

Käytännössä liitolle lähtee ajatustenvaihtoviestiä projektista, missä keskustellaan projektin läpikäynti. Jatkossa tämä viesti tulee lähettää samantien kun projekti lyödään lukkoon. Lasselta sain hyvän pohjan palautteena tarjouksesta niistä asioista, jotka asiakkaan silmiin jäivät tarjouksessani vajaiksi. Nämä vajavaisuudet tsekkaan ja laitan käytäntöön nyt yrittäjien viestiin.

Aikataulutukseen liittyvän viestin ehdin jo lähettää yrittäjille, mutta pitääpä lähettää toinen viesti, jossa ohjaan ajatuksia näihin mitattaviin tuloksiin.

 

 

Ernesto Pylväläinen
ernesto@aitoidea.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!