Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Rahaa somesta?

Kirjoitettu 20.12.15
Esseen kirjoittaja: Essi Kinnunen
Kirjapisteet: 3
Kirja: How to make money with social media
Kirjan kirjoittaja: Jamie Turner & Reshma Shah
Kategoriat: 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

The important question is “Can I make money with social media?” After all, what’s the point of setting up, launching, and running a social media campaign if it´s not going to make money?

Vuosi 2016 on tuloillaan ja sitä myötä pääsen itsekin siirtymään muihin haasteisiin. Talouspäällikön rooli vaikutti aluksi mukavalta, mutta ajan myötä siitä on tullut enemmänkin taakka kuin oikeus. Nyt haluan suunnata aikani ja kiinnostukseni muihin aiheisiin. Tällä hetkenä päällimmäisenä, vielä hieman etäisenä kiinnostuksen kohteena, ovat markkinointiin liittyvät jutut, esimerkiksi julisteiden ja flaijereiden teko sekä sosiaalisen median sujuva ja merkityksellinen käyttö. Aionkin ensi vuonna lähteä näihin puuhiin tarkemmin tutustumaan ja oppimaan niitä itse.

Meidän tiimin markkinointi perustuu lähes täysin, ellei kokonaan sosiaaliseen mediaan, niin projekteissa kuin osuuskunnan omassa toiminnassa. Sosiaalisen median pystyy valjastamaan rahaa tuottavaksi keinoksi, mutta se vaatii pientä viilaamista sen totutusta käytöstä. Valitsin How to make money with social media – kirjan, koska haluan oppia asiasta lisää.

Sosiaalista mediaa on kolmea erilaista, verkostojen luomista, mainostamista ja jakamista. Eri sosiaalisen median kanavat toimivat eri osa-alueissa, facebook on mainostamista, twitter on tiedon jakamista ja keskustelua, linkedin verkostojen luomista. Jotta saadaan toimiva sosiaalisen median kokonaisuus, täytyy kaikkia kanavia hyödyntää niille parhaimmalla tavalla yhtä aikaisesti. A well-run social media campaign is a program that`s well thought out, well executed and well managed.

Sosiaalinen media meillä Stiimissä käsittää facebookin, instagramin ja twitterin. Facebookia ja instagramia osaan itsekin käyttää, mutta koko twitterin maailma on varsin tuntematon ja sen opettelu on ensi vuoden aikana tarkoitus tehdä. Ensi vuoden jo tiedossa olevista projekteista, esimerkiksi Kahjobaarin markkinointi sosiaalisen median kautta on meille tuleva ja varsin mieluisa haaste. Mitään näistä sosiaalisen median kanavista emme ole vielä kertaakaan osanneet valjastaa käyttöön tarpeeksi kattavasti. Päivittämällä muutamia, vaikkakin hyviä juttuja silloin tällöin, ei vielä päästä haluttuun näkyvyyteen ja saada tuottoa sosiaalisen median kautta. Julkaisujen kattavuus ja projektien näkyvyys sosiaalisessa mediassa on verrattavissa lumipalloefektiin, rakennetaan hyvä pohja ja siihen sitten pienillä sysäyksillä alkaa kerääntyä lisää massaa. Rahallisesti hyödyllinen sosiaalinen media ei ole sitä, että silloin tällöin julkaistaan jotain pientä, vaan sosiaalinen media vaatii osittain jopa päivittäistä huomiota ja kannanottoa tärkeisiin aiheisiin. Online sources must be nurtured through active monitoring and participation. Sosiaalisen median tuottavuuden saamiseksi sen tarkoitus on synnyttää asiakkaalle tarve ostaa, joko se voi olla heti tehtävä impulssiosto tai sitten herätetään tarve ja kuumotus tulla ostamaan tulevaisuudessa.  Social media should bring customers closer to the products and services you sell.

Suuntalinjojen määrittäminen sosiaalisen media markkinoinnille on tärkeää. Koska kuva, jonka itsestämme haluamme antaa on osaava, asiallinen ja innovatiivinen, eivät epäselvät kuvat raksapäivien pikkutunneilta tai muuten huonoa makua osoittavat päivitykset, ole halutun kuvan antamista, varsinkin kuin sosiaalisessa mediassa jutut säilyvät pitkään ja saattavat saada helposti suurenkin näkyvyyden. Aina julkaistaessa on tärkeä muistaa vastuu omasta tuotoksesta: You post it, you accept the consequenses – post truthful information. On tärkeää olla uskottava ja rehellinen, ehkä nolointa on, jos päivitysten asiat paljastuvat valheellisiksi, vaikka ne olisivatkin pieniä, periaatteessa merkityksettömiä asioita. A negative remark on social media equates to a loss of 30% potential customers. Kaikilla meillä tiimissä tai projektiryhmässä voi olla oikeudet materiaalin julkaisuun, mutta yhteiset pelisäännöt tekevät päivityksistä asiallisia ja toimivia, ne myös helpottavat keksimään julkaisihin tekstejä. Päävastuun keskittäminen yhdelle henkilölle varmistaa kaiken markkinoinnin yhteen toimivuuden, ja näin saadaan mm. ulkonäölliset faktat yhtenäisiksi.

Yksi hyvä keino, kun lähdetään tekemään sosiaalista mediaa, on vakoilla kilpailijoita. Stiimillä nämä kilpailijat tietysti ovat arkitoiminnassa muut osuuskunnat, mutta sitten jokaisella projekteilla on aina omansa. Kahjobaarilla ei aivan suoranaisia kilpailijoita ole, mutta mm. muiden hiihtokeskuksien kahviloiden sosiaalisen media tilejä voidaan tarkkaan seurailla. Nykyisin huomaa, että jokaisen vahvarin ja 24h:n jälkeen, jokaisella instagramin omaavalla osuuskunnalla on samanlainen kuva samankaltaisin tekstein, on siis mahdotonta erottua joukosta. Jotta huomio kiinnittyisi meidän sosiaalisen median tileihin muiden sijasta, täytyy vielä keksiä millä tavalla erotumme muista. Kopioimalla muilta parhaat puolet ja kannattavimmat tempaukset, saamme itse helposti hyödynnettävää tietoa ja materiaalia oman sosiaalisen median päivitykseen, tietysti muilta kopioidessa tulee muistaa copyright –oikeudet, Respect copyrights and trademarks. Emme saa mennä sanomaan muiden sanomisia omana tekstinämme tai käyttää kuvia ilman lupaa, on myös muistettava pyytää suostumus kuvissa esiintyviltä ihmisiltä.

Jotta pystytään mittamaan sosiaalisen median kannattavuutta, täytyy siihen laittaa rahaa kiinni. Koska meillä ei ole samankaltaista markkina-arvoa, kuten esimerkiksi Adidaksella tai muilla suurilla brändeillä, ihmiset eivät itse hakeudu meidän luokse. Hyödyllisten vinkkien jakaminen esim. Joulu pop upissa jouluherkkuihin tai Kahjobaarissa lämmittävään kevätjuomaan liittyen, pitää meitä jo valmiiksi seuraavat ihmiset tyytyväisenä ja he haluavat jatkaa seuraamista. Meidän suurin haasteemme on, miten saamme ihmiset liittymään juuri meidän seuraajiksemme. Yhtenä keinona on kampanjoiden järjestäminen, esimerkiksi: Kaikille seuraajille -15% joulu pop up myymälästä näyttämällä koodia. Näin ihmiset näkevät syyn seurata meitä, koska siitä on heille oikeasti hyötyä. Samalla me pystymme näkemään, kuinka moni seuraaja hyödyntää sosiaaliseen mediaan laitetut tarjoukset ja miten kannattavaa meille on niiden laittaminen sinne. Tilastoimalla päivitysten näkyvyyttä ja niistä saatuja tuloksia, pystytään vertaamaan, millä keinolla on saatu suurin näkyvyys ja tehty suurin tulos, ja siten pystymme hyödyntämään niitä toimivimmiksi havaittuja keinoja aina uudelleen, hieman muunnellen.

On tärkeää muistaa asioita mitatessa, mitata niitä määritteitä, jotka tuovat meille rahaa, eikä keskittyä epäolennaisiin lukuihin. Return of investment eli ROI on tärkein asia jota tulee seurata, myös muissa kuin sosiaalisen median markkinointiin liittyvissä tapauksissa. Miten nopeasti ja mistä sijoitettu raha saadaan takaisin, ja ainahan tietty on tarkoituksena saada takaisin enemmän, kuin mitä on annettu. Esimerkiksi rahaa voi sijoittaa Facebookissa tykkääjien saamiseen, mutta lopulta varsinaisella tykkääjien määrällä ei ole meille juurikaan merkitystä. Jos tykkääjien määrän kasvu ei näy missään vaiheessa positiivisena asiakasvirtana ja rahana, on siihen sijoitettu raha mennyt hukkaan eikä rahan käytöllä ole ollut positiivista vaikutusta. Jokainen tilanne kannattaa miettiä etukäteen, miten sijoitetulla rahalla saadaan suurin mahdollinen voitto.

Vaikka olemme toimineet sosiaalisessa mediassa jo monta vuotta varsin aktiivisesti, aina sieltä löytyy uusia haasteita ja joku keksii käyttää sitä hieman eri näkökulmasta. Sama pätee ihan yleisestikin markkinoinnissa, monet kirjat alkavat sanoilla ”markkinointi on muutoksen alla”. Marketing has changed more in the past 5 years than in the previous 100 combined. Mutta tottahan se on, uudet ajat todellakin ovat täällä eivätkä vanhat opit enää kerää samanlaista näkyvyyttä kuin aikaisemmin. Koska tekniikka kehittyy kokoajan, on haastavaa olla mukana ensimmäisessä aallossa ja tehdä uusia juttuja ennen muita, mutta siinäpä on meille haastetta.

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!