Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

rahat hyötykäyttöön markkinoidessa

Kirjoitettu 02.12.15
Esseen kirjoittaja: Essi Kinnunen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sissimarkkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, johon käytetään ”enemmän aivoja kuin rahaa”, pienillä rahamäärillä halutaan saada suuria tuloksia. Sissimarkkinoinnilla saadut tulokset ovat niiden kustannuksiin verraten aivan omaa luokkaansa.

Sissimarkkinointi perustuu siihen, että saadaan luotua jotain uutta ja erottuvaa. Vaikka usein sissimarkkinoinnista tulee mieleen lakia rikkoneet tai muuten negatiiviset kampanjat, on sitä myös positiivista, mutta usein emme sitä ole huomanneet. Erona massamarkkinointiin on, että suurien rahamäärien sijasta käytetään nokkeluutta ja älyä, markkinoinnin kohteelle ei työnnetä omaa asiaa, vaan sissimarkkinoinnin kohde ei usein edes tajua olleensa markkinoinnin kohteena.

Sissimarkkinointi on asiakkaalle mieluista ja kun asiakas ei tajua, että hänelle kohdistettu tempaus on markkinointia, ei hän tajua ”puolustautua” siltä. Nykyaikana näemme ja kuulemme tuhansia mainoksia, joten olemme oppineet niitä myös suodattamaan pois. Minulle jäi mieleen kirjasta Bauhausin joulukuusi tempaus, jossa joulukuusen ostajat saivat 10€ lahjakortin eli kuusen hinnan takaisin itselleen palauttaessaan kuusen tammikuussa myymälään. Mainoksessa korostettiin sitä, miten se helpottaa omaa hommaa ja saa rahat takaisin, todellisuudessa asiakkaiden ostoksien summat ylittivät lähes joka kerta tuon 10€, koska tarvittiin kuusen lisäksi kaikkea ylimääräistä sekä jouluna että tammikuussa. Kun asiakas ei ymmärtänyt olleensa markkinoinnin kohde ja hänelle ei työnnetty epäolennaista tietoa, hän mieluusti oli osana markkinointitempausta. Sissimarkkinoijan ei tarvitse hyppiä asiakkaansa silmille.

Miten sitten lähdetään kehittämään sissimarkkinointia? Esimerkiksi Kahjobaari ja Joulu pop up ovat meille oivia paikkoja sissimarkkinoinnille, säästetään markkinointikuluissa ja kasvatetaan asiakasmäärää.

Akatemialaisille ja yrittäjille muutenkin sissimarkkinointi sopii täydellisesti. Kaikki tietävät tai jossain vaiheessa kokevat, että ilman markkinointia myynti jää pieneksi, mekin olemme Stiimin kanssa kokeneet tämän jo pari kertaa. Kuitenkaan markkinointiin ei haluta tai edes voida laittaa suuria rahoja, vaikka sen merkitys tunnetaan. Sissimarkkinointi tarkoittaakin epätyypillisiä markkinoinninkeinoja, jotka tuottavat hyviä tuloksia pienin panoksin. Sissimarkkinointi saa ja sen pitääkin siis olla normeista poikkeavaa, tarkoitus on herättää huomiota.

Sissimarkkinointia suunnitellessa ei juuri ole rajoituksia, mitä erikoisempi tempaus sen enemmän näkyvyyttä. Sissimarkkinoija investoi ensisijaisesti aikaansa, energiaansa ja mielikuvitustaan. Tärkeintä sissimarkkinoinnissa on ymmärtää asiakasta ja mikä häntä kiinnostaa. Aivan ensiksi kun aletaan sissimarkkinointia tekemään, täytyy selvittää ketä ovat ne ydin asiakasryhmään kuuluvat ihmiset, jotka saadaan helposti tuotteita ostamaan tai tulemaan paikan päälle. Sissimarkkinoijan asiakas on aina ihminen. Kokoamalla markkinointitietokannan, on helpompi markkinoida kun tiedetään kenelle markkinoidaan ja millaisista asioista he pitävät. Päräyttävinkään markkinointitempaus ei auta, jos se on suunnattu esimerkiksi perheenäitien sijasta pikkupojille, jos olisi juuri niitä perheenäitejä paikalle haluttu.

Sissimarkkinoinnissa ei uskota vain yhden keinon voimaan, vaan yhdistetään monia eri kanavia. Nykyaikana sosiaalista mediaa hyödynnetään markkinointiin aina enemmän ja enemmän, mutta koko ajan pitäisi kehittää uusia keinoa hyödyntää sitä. Täytyy pysytellä aallon harjalla ja koittaa tehdä asioita ennen muita. Esimerkiksi nykyään tykkää&jaa –kampanjat alkavat olla melko nähtyjä, eikä niillä enää erotuta niin vahvasti kuin vähän aikaa sitten ja ihmiset alkavat jo miettiä tykkäyksiään tarkemmin. Sosiaalisessa mediassa voidaan esimerkiksi jakaa kuvia, hyvät valokuvat myyvät monta kertaa paremmin kuin teksti, henkilökuvat helpottavat myyjien tunnistamista ja tuotekuvat herättävät mielenkiintoa. Muita keinoja on asiakkaiden lähestyminen henkilökohtaisesti esim. flaijereita jakaen, mutta siihenkin olisi keskittävä jotain erilaista, kuin periaatteessa hyödyttömän paperin tyrkyttäminen asiakkaalle. Näkyvyyttä voi lisätä myös tempauksin, esimerkiksi riihivuoressa voisi ”Kahjotonttu” käydä seikkailemassa rinteessä tai vaikkapa jakaa mökkien edustalle pieniä herkkuja, joissa olisi maininta kahjotontun tuvasta hyvänä paikkana vierailla.

Itselleni sissimarkkinoinnista tulee ensimmäisenä mieleen Ikean ilmapallo tempaus uutta myymälää koskien, jota olimme itse toteuttamassa. Kiersimme pallojen kanssa Jyväskylän keskustaa ja ne herättivät huomiota niin ohikulkijoissa kuin medioissa. Ja hinnaksi ilmapalloille ei varmasti tullut läheskään yhtä paljoa kuin perinteiset mainokset lehdessä tai tvssä. Saavutettiin varmasti juuri niitä oikeita potentiaalisia asiakkaita ja päästiin ilmaiseksi esille mediassa. Olisi hienoa itsekin kehittää tempaus esimerkiksi Kahjobaarille, jolla saataisiin tietoisuutta lisättyä paikallisten kesken ja jopa täältä Jyväskylästä asti tulisi porukkaa.

Sissimarkkinoinnissa voit tehdä lähes mitä vaan ja se on tiedostettu jo, joitakin ideoitakin löytyy. Mutta ehkä kyseessä enemmänkin on uskalluksen puute. Pelätään liikaa sitä, millaisia reaktioita tempaus herättää, mutta oikeastaan siitä on turha huolehtia. Mediassa negatiivisestikin esillä olo on kuitenkin näkyvyyttä ja nostaa tietoisuutta. Aina ei voida kaikkia miellyttää, eikä se oikeastaan hyödytäkään. Panostetaan siihen valittuun asiakasryhmään täysillä ja saadaan parempia tuloksia kuin miellyttämällä vähän kaikkia.

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!