Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Rakkaudesta omenaan

Kirjoitettu 31.10.17
Esseen kirjoittaja: Tanja Jämsä
Kirjapisteet: 3
Kirja: Steve Jobs, haastattelu vuodelta 1995 ja Steve Jobs - elämänkerta
Kirjan kirjoittaja: Walter Isaacson
Kategoriat: 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut, 9.09. Elokuvat, 9.12. Elämänkerrat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Rakkaudesta omenaan

Olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka ovat niin vannoutuneita Applelle. He eivät vaihtaisi merkkiä mihinkään kilpailevaan valmistajaan. En ole ymmärtänyt tätä yhtään, koska mielestäni tuote on tuote ja merkeissä tulee heittelyitä eri tuotteiden ilmestymisien väleillä. Jokin tuote on huono ja jokin hyvä, merkistä riippumatta. Nyt kuitenkin asiaan perehdyttyäni ja pohdittuani taidan viimeinkin alkaa ymmärtää, mitä omenaihmisten mielessä liikkuu. Apple on kuin kultti. Kuin vegaanisuus tai crossfit. Ajatusmaailmalle tai idealle koukuttuminen ja sen pakkomielteinen jakaminen muille vailla muuta selitystä kuin että tämä tapa elää on ainoa oikea. Muuta vaihtoehtoa ei yksinkertaisesti ole. Se on elämäntapa ja valaistuminen mikä on merkille uskoutuneita kohdannut. Apple on luonut oman uskontonsa ja seuraajansa luomalla brändille taustan, ajatuksen ja idean, mitä on vaikea vastustaa. Jos kerran maistaa tätä kiellettyä hedelmää, lankeaa iäksi brändin pauloihin.

 

Brändin koukku

Miksi Apple koukuttaa? Koska se on vilpitön. Steve Jobs oli vilpitön. Hän halusi vain ja ainoastaan kehittää tuotteita jotka seuraavat hänen ideologiaansa luoda aina vain parempia ja parempia tuotteita. Ei rahan takia vaan koska hän haluaa kehittää parempia ja parempia tuotteita ihmisille, jotka niitä tarvitsevat. Sitä ei kuitenkaan voi kieltää, etteikö hän olisi ollut rautaisen kova bisnesmies ja halunnut firman menestystä. Varsinkin Steven palatessa takaisin applelle, he loivat applesta tarkoituksella Brändin, mitä ihmiset rakastavat. Ja tuotteista sellaisia, mihin ihmiset luovat rakkaussiteen. Se onkin hyvin mielenkiintoista, miten he onnistuivat siinä niin menestyksellisesti. Kaikki tuttuni kenellä on Applen kone, ovat täysin sen lumoissa ja saarnaavat Applen uskontoa. En millään käsitä, miten Apple on pystynyt siihen, mutta sen he tekivät ja sen voimalla he saavat hurjasti lisää myyntiä. Uskomaton juttu kokonaisuudessaan ja toivon todella osaavani joskus luoda myös jotain niin nerokkaan koukuttavaa ja tunteisiin vetoavaa, että asiakkaat itse ovat parhaita tuotteen myyjiä ja brändin arvon luojia.

 

Steve Jobs

Steve Jobs oli luonteeltaan aika erityislaatuinen ihminen. Jobsin elämänkerrassa häntä kuvailtiin valtavan monin eri tavoin. Hän oli arvaamaton ja ailahteleva, eikä joidenkin väittämän mukaan kyennyt tuntemaan empatiaa, mikä näkyi hänen ihmissuhteissaan ja tavassaan erottaa henkilökuntaa.  Hän oli kunnioitusta herättävä karismaattinen persoona joka jää historiaan.

Steve oli uskomattoman auktoriteettinen johtaja ja visionääri, joka uskomattoman sitoutuneella ja jääräpäisellä asenteella takoi kaikki yrityksensä niiden loistoonsa. Kaikki hänen firmansa olivat jossain vaiheessa hyvinkin tiukoilla, mutta nousivat jollain mahtavalla keksinnöllä tai tuotteella lopulta tilastojen kärkeen. Esimerkiksi animaatioteollisuudessa Pixar oli alun perin hyvin pieni teknologia- ja ohjelmistofirma. Steven astuttua remmiin Pixar löysi tiensä animaatiofirmaksi ja yhdessä Disneyn kanssa he loivat menestyksellisen Toy Story animaation. Toy Story teki Pixarsista suuren ja Stevestä miljonäärin.

Steve antoi työlleen aina 100 % panoksen ja muuta elämää hänellä ei käytännössä paljoa ollutkaan. Siksi en halua ottaa Steve Jobsista mallia omaan toimintaani ja tapaani tehdä asioita. En halua antaa työlleni koko elämääni. Haluan työni olevan minulle innostava ja intohimoinen asia, mutta haluan työpäivän päätteeksi palata rauhassa kotiin ja keskittyä kaikkeen muuhun. Haluan olla empaattinen ja ihmisläheinen. En halua samanlaista menestystä kuin Jobs jos se vaatii samanlaisia tekoja ja uhrauksia kuin mitä se Jobsilta aikoinaan vaati. Arvotan asiat toisin ja hyvä niin.

 

Passion Vs. Profit

Monet yritykset lähtevät liikkeelle tuotteesta ja halusta rakentaa jotain hienoa. Yrityksen saadessa tuulta alleen ja kasvaessa kuvioihin tulee tuotekehityksen lisäksi aina vain vahvempana ja vahvempana myynti ja markkinointi. Sen myötä tulee bisnes, katteet ja yleinen tuotto. Vähitellen nämä kaksi asiaa, passion (tuotanto ja intohimo idea taustalla) ja profit (tuotto) alkavat painia vaakakupissa merkittävyydellään ja harmillisen monissa yrityksissä ja liikeideoissa tuotto painaa enemmän kuin alkujaan taustalla ollut ajatus ja intohimo. Tämä on asia, mikä estää merkkiuskollisuuden. Tuotto ja rakkaus rahaan antaa vilpillisen ja välinpitämättömän kuvan yrityksestä. Vilpitön asenne, arvot ja intohimoinen ajatus tuotteen taustalla antaa yrityksen brändille muutakin arvoa kuin pelkän toimivan tuotteen. Se luo tunnesiteen brändiin ja rakkauden tuotteeseen.

Myös Apple oli kerran romahtaa Steve Jobsin lähdettyä firmasta ja John Sculleyn noustessa johtoon. Sculley toimi ajatusmaailmassaan päinvastaisesti Jobsiin nähden. Steve Jobs työskenteli rakkaudesta yritykseen, tuotteeseen ja ideaan. Sculley (Jobsin sanojen mukaan) ei visioinut muuta kuin omaa asemaansa toimitusjohtajana ja henkilökohtaista menestystään. Apple kääntyikin pian Jobsin lähdettyä jyrkkään laskuun yritysarvossaan ja lopulta olikin lähes konkurssin partailla. Silloin Steve Jobs palasi Applelle ja otti paikkansa toimitusjohtajana. Jobs käänsi Applen toiminnan täysin ja uudisti tavan toimia. Siitä lähti Applen nousu takaisin menestyneeksi yritykseksi ja lopulta amerikkalaisten yrityksen kärkeen.

 

Idean kehitys karheasta kivenmurikasta kirkkaaksi ja sileäksi kiveksi

Steve Jobs ei ollut pelkästään intohimoinen yrityksen ja tuotteiden suhteen. Hän ajatteli myös paljon koko yrityksen toimintaa. Erityisesti oikeiden ihmisten palkkaaminen oli tärkeää. Työntekijän ajatusmaailma ja taustat vaikuttavat valtavasti ajatusmaailman suppeuteen tai laajuuteen, eli tapaan ottaa uusia ideoita ja haasteita vastaan. Esimerkkinä Jobs kertoi, että hänen kehittäessään hiirtä tietokoneelle, tiimi piti ajatusta mahdottomana. Heidän mukaansa hiiren kehittäminen tulisi kestämään kuukausia ja maksaisi 300 dollaria kappaleelta. Nämä työntekijät tiimissä olivat kaikki aikaisemmin työskennelleet yhdessä samassa firmassa ja heidän ajatusmaailmansa olivat jumittuneet sille tasolle. Lopulta Jobs kehitti hiiren yhdessä tiimin ulkopuolisen ihmisen kanssa lyhyessä ajassa ja hiiren lopullisen hinnan jääden 15 dollarin paikkeille.

Täydellisen idean saatuaan tai kehitettyään, tulee herkästi ajateltua suurimman ja haastavimman osan työstä tulleen tehtyä. Se ei kuitenkaan ole niin. Lähtöidea on vasta hiomaton karhea kivi, joka vaatii valtavasti työtä ja aikaa hioutuakseen sileäksi ja kauniiksi. Ja tiimi on se, jonka kanssa kivi hioutuu valmiiksi ja muovautuu matkan varrella erilaiseksi kuin mitä luultavasti idea alun perin oli. Muutos matkan varrella johtuu itse prosessista ja kaikesta, mitä matkan aikana oppii. Tulee uusia ideoita ja asioita, mitä onkin mahdoton toteuttaa. Prosessi kehittää koko tiimiä ja muovaa tuotetta kunnes se on hioutunut valmiiksi.

 

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!