Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Reflektio Teemu Takalan kirjasta Markkinoinnin musta kirja

Kirjoitettu 14.12.18
Esseen kirjoittaja: Antti Stolt
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin musta kirja
Kirjan kirjoittaja: Teemu Takala
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Reflektio Teemu Takalan kirjasta Markkinoinnin musta kirja

Tässä kirjassa kova juttu on Engagement-markkinointi. Tämän kaltaisessa markkinoinnissa avainsana on osallistaminen. Osallistamisessa olennaista taas on arvon tuottaminen asiakkaalle. Engagement-markkinoija etsii siis win-win-tilanteita, joissa voi tuottaa aidosti hyötyä tarkkaan valitulle kohderyhmälleen.

Kirjassa esiteltiin seuraava Asiakassuhteen eteneminen ja myyntitunneli:

  1. Tunnistaminen(en ole kuullut teistä aiemmin.)
  2. Muistaminen(muistan teidät.)
  3. Tunnettuus(kyllä, olen nähnyt teidät usein.)
  4. Mielikuva(tiedän, mitä edustatte.)
  5. Mieltymykset(olette valintalistallani.)
  6. Kokeilu(näyttäkää, mitä osaatte.)
  7. Ensiosto(toivon, etten tule pettymään.)
  8. Uusintaosto(olette ensimmäisenä valintalistallani.)
  9. Uskollisuus(”brand lover”)
  10. Suosittelu(”brand evangelist”)

Nämä ovat askeleet joita pitkin asiakas siirtyy eteenpäin. Tiimiyrityksenä meillä on paljon petrattavaa, niin markkinoinnissa kuin ihan vaan tiimiyrityksenä olemisessa. Olemme oikeastaan vasta nyt loppusyksystä/alkutalvesta ryhtyneet tekemään hommia tiimiyrityksenä yksilöiden sijaan. Se on ollut mukavaa vaihtelua ja muistuttanut minua siitä millaisia osaajia meillä oikein onkaan tiimissämme. Välillä synnytyksiä tehdessämme aikaa on kuitenkin mennyt myös turhaan ylimääräiseen säätämiseen. Toisaalta tämä on varmaan täysin normaalia periaatteessa ensimmäisessä synnytyksessä. Tästäkin opimme kuitenkin sen, että synnytyksellä on hyvä olla jonkinlainen etukäteen suunniteltu rakenne, joten teimmekin sellaisen. Joka tapauksessa matka tulee olemaan vielä pitkä esimerkiksi kolmanteen kohtaan eli tunnettuuteen pääsemisessä.

En ole täysin varma mitä mieltä olin kirjasta. Juuri tällä hetkellä minun on vaikea innostua ja kiinnostua taas yhdestä uudesta markkinoinnin kirjasta, joka tarjoaa ”totuuden seuraavan sukupolven markkinoinnista.” Kirjasta jonka mukaan ”markkinointi ei (kuitenkaan) ole uskon asia, vaan vaikea taiteenlaji, johon on olemassa kaavat, joita soveltaa.” Itseasiassa on hauskaa, että ennen tätä kirjassa todetaan olevan ”ihmisiä, jotka haluavat nähdä markkinoinnin mystisenä taiteena tai magiana; sellaisena, joka toimii, jos vain uskaltaa ja uskoo riittävän lujasti. He käyttävät ”spray and pray”-menetelmää: Levitetään sanomaa mahdollisimman laajalle ja toivotaan, että se toimii.” Olisi kiinnostavaa tietää mihin koulukuntaan kirjan kirjoittaja kuuluu. Tietääkö kirjoittaja itsekään. En kuitenkaan itse usko, että markkinointi on jotain, jota oppii joko tekemällä sitä tai lukemalla kirjasta kaavoja siitä, kuinka sitä tehdään. Uskon, että molempia tarvitaan. Pitää kuitenkin muistaa, että kyseessä on suhteellisen vanha kirja (ilmestynyt 2007) ja yleensä kun tällainen kirja tulee painosta, sen sisällään pitämä tieto on jo vanhaa.

Olihan kirjassa jotain hyvääkin. Esimerkiksi lause ”jos haluat rikkoa rajoja, sinun on ensin tiedettävä, mitä ne ovat” näyttäisi varmasti hyvältä kaunosisustustekstinä Ikea-kalustetun asunnon keskellä.

Kirjassa esitellään Engagement-markkinointisuunnitelma nimeltään Markkinointisuunnitelma 2.0, jonka avulla organisaatio voi kirkastaa näkemyksensä siitä miten kohderyhmään kuuluva asiakas saadaan etenemään asiakassuhteessa. Markkinointisuunnitelma 2.0 koostuu:

  1. Roolista, tehtävistä ja budjetista
  2. Tavoitteista ja mittareista
  3. Brändistrategiasta
  4. Kommunikaatiostrategiasta
  5. Kohderyhmästä
  6. Kilpailijoista
  7. Myynnistä

Ensimmäisenä tulisi määrittää markkinoinnin rooli, tehtävät ja budjetti. Nämä asettavat perustan kaikelle toiminnalle ja ”ne ohjaavat kaikkia käytännön markkinointitoimenpiteitä.”

Kirjan mukaan yritysten tulisi määrittää tarkasti markkinoinnin tavoitteet. Tämänkin luulisi olevan itsestäänselvyys, mutta sen tarkempi määrittely on monesti jäänyt meiltäkin tekemättä. Mitä tarkalleen haluamme markkinoinnilla saavuttaa? Esimerkiksi vaateprojektissamme kokisin, että voisimme tehdä markkinoinnilla paljon enemmän. Tekemämme dvd-sissimarkkinointi-kampanja oli ihan mielenkiintoinen, mutta siinä mitattavuus oli ongelma. Monesti panostamme markkinointiin tässä projektissa ainoastaan silloin, kun meiltä on tulossa ulos uusi vaatekappale, mikä sinänsä on ihan loogista, mutta ehkä meidän pitäisi laittaa enemmän panosta myös silloin, vaikka uutta vaatetta ei olisikaan tulossa. Näiden tavoitteiden tulisi olla selkeitä. Myös tiimiyrityksenä meidän tulisi perehtyä yrityksemme markkinointiin ja asettaa tälle tavoitteita ja odotuksia. Meidän tulisi kysyä itseltämme ”Mitä markkinointitoimenpiteillä pyritään käytännössä saavuttamaan?” Tämän lisäksi meidän pitäisi päättää mitä mittareita aiomme käyttää sen mittaamiseen.

Brändistrategian avulla erotumme kilpailijoista. Sen avulla viestimme etumme sekä lupauksemme kohderyhmällemme. Tähänkin meidän tulisi tiimiyrityksenä perehtyä. Kommunikaatiostrategian avulla päätämme mitenkommunikoimme lupauksemme, mitkä ovat sen painopisteet ja kuinka toteutamme sen käytännössä.

Kohderyhmän avulla määritämme sen, kenelle markkinointimme on suunnattu. Kirjassa mainitaan yleiset demograafiset tiedot ja esimerkiksi mediankäyttö-tottumukset, mutta uskoisin, että tiimiyrityksestä puhuessamme voisimme löytää joitain merkittäviä tekijöitä jotka voisivat rajata meidän kohderyhmäämme esimerkiksi niistä yrityksistä, joille olemme tehneet synnytyksiä.

Kilpailijat ovat myös yksi tekijä, joiden vaikutus voi olla merkittävä. En usko kuitenkaan, että tässä vaiheessa tämä on varsinainen ongelmamme. Toki on hyvä miettiä jo nyt niitä keinoja millä pystymme erottautumaan muista. Voisihan nytkin periaatteessa ajatella jokaista Tiimiakatemian tämänhetkistä tiimiä kilpailijanamme. Ehkä tässäkin olisi jotain jota meidän tulisi tiiminä miettiä.

Kuten kirjassa todetaan ”viimeisenä, mutta ei missään nimessä vähäisimpänä, on syytä miettiä, kuinka hyvin tämä kaikki käy yksiin myynnin strategian kanssa.” Ei liene yllättävää, että markkinoinnin ja myynnin tulisi toimia hyvässä yhteistyössä sekä ymmärryksessä.

En voi sanoa saaneeni kirjasta ihan kauheasti irti. Raflaavasti ja huomiota herättävästi nimettyjen markkinoinnin ja liiketalouden kirjojen kiintiöni on toistaiseksi täynnä. Olen kyllästynyt lukemaan ihmisten mielipiteitä siitä, miten asiat tulisi tehdä. Näitä kirjoja on enemmän kuin tarpeeksi.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!