Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Reseptejä asiakassuhteisiin

Kirjoitettu 20.05.19
Esseen kirjoittaja: Petra Palmu
Kirjapisteet: 2
Kirja: Reseptejä asiakassuhteisiin
Kirjan kirjoittaja: Mikko Ojanen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mikko Ojasen kirja ”Reseptejä asiakassuhteisiin” antaa vinkkejä asiakkaiden kohtaamiseen ja myyntiin. Se pistää ajattelemaan millainen myyjä on ja opettaa myynnin perusasiat hyviä esimerkkejä vilisevässä kirjassaan. Olen työskennellyt erilaisissa työtehtävissä ja koin kirjan erittäin hyödylliseksi mutta oli paljon asioita, joita jo käytin omassa myyntityössä ja jotka olivat tuttuja entuudestaan.

 

Jatkuva itsensä kehittäminen on tärkeää. Koskaan ei ole valmis ja koko ajan pitää keksiä uusia keinoja, joilla kehittää itseään. Aivan ytimeen iskee vanha sanonta: ”Ei ole olemassa mestareita – on vain hyvin kokeneita vasta-alkajia.” Jotta haluan kehittyä, minun täytyy tunnistaa omat heikkouteni. Kun tunnistan heikkouteni voi lähteä helpommin kehittämään itseäni. Omat heikkouteni myynnissä on rohkeuden puute, sekä sanavaraston puute. Vaatekaupassa työskennellessäni oli todella vaikea myydä vaatteita, kun ei tiennyt aluksi mitä materiaalia vaatteet olivat. Ostajaa oli vaikeaa saada ostamaan, kun ei tiennyt kaikkea vaatteen ominaisuuksista ja sitä kautta oli vaikea kertoa, miksi tämä vaate oli parempi kuin muiden kauppojen tuotteet. Mitä enemmän aikaa kului, opin vaatteista ja niiden myymisestä. Kuuntelin ja seurasin vanhojen konkareiden myyntiä ja otin sieltä oppia omaan myymiseeni. Asennetta minussa jo oli valmiiksi, joten tiedon kehittyminen helpotti myyntityötä huomattavasti. Myyjästä näkee heti pitääkö hän työstään. Jos asenne on mikä on, niin tuskin häneltä myöskään ostan.

 

Monesti kehitykseen vaikuttaa oma laiskuus tai saamattomuutemme. Itse ainakin tunnistan tämän itsestäni. Jos haluat osata jonkun taidon niin eikun harjoittelemaan! Vaaditaan erittäin paljon toistoja, jotta sinusta tulee hyvä jossakin asioissa. Asioita ei opi pelkästään sormia napsauttamalla vaan pitää olla tavoitteet jota kohti mennään päivästä toiseen.

 

Myyjän tehtävä on luoda aina onnistunut asiakaskohtaaminen. Se on myyjän tärkein tehtävä. Tottakai itse myyminen on tärkeää, mutta ilma onnistunutta asiakaskohtaamista, asiakas harvoin ostaa. Hyvän palvelun jälkeen asiakkaat myös monesti kertovat hyvästä palvelusta eteenpäin ja yritys saa uusia asiakkaita, joilla on ostohalut mielessään. Hyvä myyjä osaa kysymysten ja muun kartoituksen avulla selvittää asiakkaan tarpeen tai halun ostaa tuote. Myyjä selvittää myös kysymysten avulla kuinka tosissaan ollaan. Ostajalla on monta erilaista syytä, miksi hän on liikkeeseen tullut ja se tulee myös ottaa huomioon. Jotkut haluavat katsella tuotteita rauhassa ja osa haluaa myyjän olevan läsnä koko ostohetken ajan.

 

Olen miettinyt, kumpi on tärkeämpää: tuotetietous vai myyntitaidot. Uskon että, myyntitaidot ovat tärkeämpiä. Myyjän hyvä asenne vie myynnissä pitkälle. Jos mietitään, että myyjän tiedot ja taidot ovat erittäin hyvät mutta asenne täysin nolla, millainen myyjä hän sitten on? Tällainen myyjä antaa ainakin huonon kuvan asiakkaille. Asiakkaiden suhteen ei kannata olla nirso. Aitous on kaikkien suhteiden luomisessa valttia, oli se sitten ystävyyssuhde tai uusi asiakassuhde. Monesti myynti epäonnistuu heti, jos myyjä ei anna asiakkaalle mahdollisuutta vaan antaa olettamuksemme pilata kaiken. Itse olen tehnyt paljon myymälätyötä ja siellä on erittäin tärkeää – kuten monessa muussakin paikassa, että asiakasta kohdellaan hyvin. Siitä hetkestä kun hän astuu liikkeeseen. Jokainen asiakas on saman arvoinen ja jokaista kohdellaan samalla tavalla.

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!