Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Reseptejä asiakassuhteisiin

Kirjoitettu 24.11.19
Esseen kirjoittaja: Riku Kylä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Reseptejä asiakassuhteisiin
Kirjan kirjoittaja: Mikko Ojanen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 6.1. Asiakkuuden työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tulossa on asiakastreenit, velvoitteena lukea kirja asiakkuuksista. Nimenomaan velvoite. Tästä puuttuu halu. Kirjaksi valikoituu Mikko Ojasen Reseptejä asiakassuhteisiin, joka on keittokirja kuinka toimia asiakkaiden kanssa. Kevyttä luettavaa, lyhyitä reseptejä. Kuitenkin viime aikoina tiimissämme paljon puhuttanut sisäinen motivaatio hommaan puuttuu.

Tässä esseessä kiinnitän huomiota yhteen kappaleeseen, joka oli minusta hyvinkin ajankohtainen tiimillemme, sekä itselleni. Kappale käsittelee tavoitteiden asettamista ja niiden saavuttamista. Itse unelmoin paljon ja luulen tietäväni mitä haluan, mutta minulla on jokin sisäinen blokki, minkä takia en saa asioita aikaan. Tiimin kanssa olemme myös usein asettaneet tavoitteita, mutta usein ne ovat jääneet vain puheen tasolle. Tänä syksynä tiimin tavoitteet ovat kyllä toimineet selkeästi paremmin, mutta eiköhän niidenkin asettamisessa ja saavuttamisessa ole vielä parantamisen varaa. Kappaleesta löytyi lista, missä on lueteltu yleisimpiä syitä miksi tavoitteiden asettaminen ja saavuttaminen epäonnistuvat:

  1. Emme ole vakavissame tavoitteiden suhteen.
  2. Emme ole ymmärtäneet, että olemme itse vastuussa tavoitteista.
  3. Emme ole saaneet kannustusta aikaisemmista onnistumisista.
  4. Emme oivalla tavoitteen tärkeyttä ja tavoitteen merkitystä itsellemme ja joukkueelle.
  5. Emme tiedä, miten tavoiteet pitäisi asettaa.
  6. Emme uskalla tavoitella, koska pelkäämme arvostelua.
  7. Emme uskalla tavoitella, koska pelkäämme epäonnistumista.

Itse voisin vielä lisätä tähän, että en uskalla tavoitella, koska pelkään onnistumista. Mitä tapahtuu, kun onnistun ja hommat lähtevät lentoon? Pelkään myös arvostelua. Tämä on varmaan peräisin, jostain nuoruudesta, jolloin koin paljon arvostelua. En myöskään ole koskaan ole ollut huippuhyvä missään: koululiikunnassa valittiin viimeiseksi, perushyvä valokuvaaja, lukiosta rimaa hipoen ulos, mihinkään kouluun en ole koskaan pääsyt suoraan sisään vaan jotain kiertotietä. Verkostonikin olen rakentanut muiden ihmisten kautta. En tiedä mitään saavuttamisesta yksin omin voimin. Ei sillä, että se olisi mikään itseisarvo, mutta se luo epävarmuutta.

Se kannustus, mitä olen saanut onnistumisista on tottakai tuntunut aina vähän aikaa hyvältä, mutta se on sitten unohtunut, kun negatiiviset fiilikset ovat tulleet pintaan, kun ei ole saanut suoraa jatkumoa siihen, kun on asiakkaita on ollut vain ripauksittain siellä täällä. Pitäisi löytää jatkumo asiakkaisiin. Ehkä jatkuvilla asiakaskäynneillä ja kiinnostavista aiheista sparrailuilla se voisi pysyä yllä.

Ykköskohta ja kakkoskohta ovat itselläni kyllä henkilökohtaisesti hoidossa, mutta nuo aikaisemmin mainitsemani asiat haittaavat niiden toteutumista.

Jos tarkastelemme listaa tiimimme näkökulmasta, niin mielestäni niin uskoisin että ongelmat piilevät pääosin listan alkupäässä kohdissa 1-4. Mielestäni on vaikeaa ottaa vakavissaan tiimin tavoitteita, koska en näe tiimiämme pysyvänä organisaationa, johon kannattaisi panostaa. Panostan mieluummin itseeni. Uskon, että moni tiimissämme voi jakaa tämän fiiliksen. Voin olla väärässäkin, en tiedä.

Tottakai jokainen tiimissämme on ymmärtänyt, että on omalta osaltaan vastuussa tiimin tavoitteiden saavuttamisesta. On kuitenkin eri asia, onko jokainen ymmärtänyt, mikä vaikutus sillä on tiimiin, jos yksi henkilö ei pääsee tiimin asettamiin yhteisiin tavoitteisiin. Itse luulen ymmärtäväni, mutta silti sivuutan asian.

Tiimistämme puuttuu myös kehumisen kulttuuri. Tämän kulttuurin puuttuminen pohjautuu lähinnä siihen, että meillä ei hirveämmin puhuta onnistumisista, eikä pidetä melua omasta tekemisestä. Vaikea kehua, jos ei ole syytä siihen. Puhuimme tästä viime viikolla ja monet sanoivat, että heitä hieman ällöttää oman itsensä tuominen esille positiivisessa valossa. Tämä on varmasti vahingollista tiimin kulttuurilla. Onnistumisen ja voittamisen ilmapiiri olisi varmasti paljon luovempi ja kannustavampi, kuin jatkuva hampaat irvessä tekeminen ilman tarinoita.

Neloskohta onkin melko samaa, mitä selitin jo kohtaan kaksi. Emme näe suurta hyötyä panostaa tiimiin. Jos joku osaa avata sen minulle selkokielellä, tehkää se, ehkä voin oppia jotain.

Tämä kaikki luo pohjan hyvään kontaktointiin ja hyvälle asiakaskokemukselle. Jos myyjä ei ole tosissaan ja omistautunut myymälleen asialle, on vaikeaa saada asiakastakaan innostumaan tuotteesta. Fiilis välittyy muustakin, kuin vain sanoista. Ilman vakaata pohjaa ja syytä miksi hommaa tehdään on vaikeaa innostua ja olla varma teoistaan. Perusta kuntoon ja asiakkaisiin!

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!