Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Reseptejä Asiakassuhteisiin

Kirjoitettu 04.02.14
Esseen kirjoittaja: Elias Markkula
Kirjapisteet: 1
Kirja: Reseptejä Asiakassuhteisiin
Kirjan kirjoittaja: Mikko Ojanen
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mikko Ojanen toistaa sanomaansa kirja toisensa jälkeen. Miksi muuttaa metodia, joka toimii? Sitä paitsi kertaus on opintojen äiti. Ojasen Reseptejä Asiakassuhteisiin painottaa ja kertaa myynnin perusteita. Tärkeimpänä kirjasta sain irti niinkin perusasian kuin asenteen merkityksen myymisessä.

 

Mitä on asenne?


Tätä kysymystä pitäisi jokaisen miettiä. Mielestäni asenteessa on kyse vastuun ottamisesta, positiivisuudesta ja itseluottamuksesta.  Sain kirjaa lukiessani kolahduksen. Reflektoin lukiessani omia ajatuksiani. Sain itseni kiinni huonosta asenteesta. Mietin jotain asiakastapaamista, mikä jäi kaivertamaan mieltäni. Luisuin ajattelemaan kaupattomaa tapaamista negatiivisella sävyllä. Jostain syystä keksin vain syitä miksi asiakas oli väärässä ja miksi hän ei tykännyt tuotteesta. Mieleeni hiipi vain surkeita tekosyitä. Yhtäkkiä sain itseni kiinni tästä täysin turhasta surkuttelusta.

 

Asenne on vastuun ottamista omasta tekemisestä. Mikään ei tapahdu itsestään. Sen asian tajuaminen tekojen muodossa oli minulle parasta mitä on vähään aikaa tapahtunut. Liian usein sitä vetäytyy oman mielen sisään miettimään ja pyörittelemään asioita omassa pienessä pallossa. Tähän syyllistyin liikaa viime syksynä. Nyt olen ottanut vastuun omista teoistani.

 

Vieläkin välillä huomaan pelkäävääni myyntitilanteita. Ennen välttelin niitä. Nyt olen kuitenkin oppinut nauttimaan niistä. Olen huomannut vastikään, että nykyään odotan innolla tapaamisia uusien ihmisten kanssa. Ennen näin ei ollut. Nykyään koen kiinnostusta ja uteliaisuutta uusia tilanteita kohtaan. Ennen mielessä oli usein epävarmoja ja kiusallisia ajatuksia. Tämä muutos näkyy itsevarmuudessa ja luontevuudessa, kohtaamisissa.  Lisäksi pystyn paremmin keskittymään luontevaan keskusteluun asiakkaan kanssa ja asettumaan hänen tilanteeseensa. Tämä taas antaa paremmat lähtökohdat  lähteä pohtimaan asiakkaan etua ja miettimään, miten tuon myymäni tuotteen edut asiakkaalle parhaalla mahdollisella tavalla esille.

 

Ojanen kertookin kirjassaan osuvasti, mistä vastuunottokyky muodostuu ja miten sitä saa kasvatettua. Kyse on arvostelunsietokyvystä ja itseluottamuksesta. Nämä kyvyt ovatkin minulla kasvaneet hurjasti Tiimiakatemialla olo aikanani. Itseluottamukseni on kasvanut tiimin tuen myötä. Lisäksi onnistumiseni ja muiden onnistumiset ovat ruokkineet sitä. Arvostelunsietokyky taas kasvaa jokaisella kohtaamisella asiakkaan kanssa. Vähitellen oppii sietämään kiperiä tilanteita asiakkaan kanssa. On työnnettävä oma ego syrjään ja pidettävä pää kylmänä. Vain näin pystyy ratkomaan ongelmia ja löytämään win-win-ratkaisuja.

 

Be positive!


Monet hokevat, että ajattele positiivisesti. Itse uskon enemmän positiivisena olemiseen. Tämä tarkoittaa enemmän tekoja. Esimerkiksi hymyileminen on jännä juttu. Kun hymyilee on vaikea ajatella negatiivisesti. Toinen on negatiivisuuden karsiminen elämästä ja positiivisuuden lisääminen. Käytännön esimerkkeinä uutisten seuraamisen lopettaminen.

A)   Ne käsittelevät 90 prosenttisesti katastrofeja, sotia ym. negatiivisia asioita. Mitä hyötyä?

B)   Samat asiat toistuvat kuukaudesta toiseen. Sodat, maanjäristyksen, murhat ym. Ei siis oikeastaan mitään uutisia.

C)   Sen ajan voi käyttää vaikka urheiluun tai vaikka kitaran soittoon.

Myös negatiivisten ihmisten karsiminen lähipiiristä on toimivaa. Voi kuulostaa kurjalta tehdä niin mutta parempi se kuin kärsiä negatiivisesta ilmapiiristä. Täällä eletään vain kerran. Enough said.

 

Positiivisuuden olen huomannut itselläni lisäävän toimintaa huomattavasti. Avoimella mielellä on helpompi sopia tapaamisia enemmän. Niistä syntyy enemmän onnistumisia, mikä taas ruokkii energiaa ja parantaa onnistumisprosenttia. Lisäksi kun on paljon pöhinää käynnissä, on mahdotonta jäädä pohtimaan epäonnistumisia. Koska pitää olla jo katse kohti uusia tapaamisia. Kaupat tai ei, seuraava kohtaaminen on aina uusi mahdollisuus. Sitä paitsi mitä enemmän tapaamisia sitä enemmän oppeja, koppeja ja muuta kivaa.

 

Confidence

 

Tänä keväänä olen taas  löytänyt tavoitteiden merkityksen omassa toiminnassani. Varsinkin nyt kun minulla on myyntiprojekteja, on erityisen tärkeätä, että olen asettanut selkeät tavoitteet. Ne on pilkottu viikko tasolle. Näin on helppo seurata työn edistymistä askel askeleelta. W-Zupin myynnin kanssa olisi meinasi tulla motivaatio-ongelmia, ennen kuin saimme selkeät tavoitteet luotua. Kun tavoite on kirkas ja selkeä, syntyy halu ja motivaatio edetä sitä kohti. Mieli tarvitsee kiintopisteen, jota kohti tekemisen kohdistaa. Tämä taas saa aikaan merkityksen tekemiselle. Itseluottamus taas syntyy kun pääsee tekemään täysillä merkityksellisiä asioita ja antaa kaikkensa.

 

Hyvä vinkki on tehdä tavoitteista visuaalisia mittareita.

 

Asenne on siis sitä, että ottaa vastuun tekemisistä. Tekee asiat aina parhaimmalla osaamallaan tavalla. Asenne on positiivisuutta ja ratkaisukeskeisyyttä. Asiakkaan ongelmien ymmärtämistä ja halua ratkaista ne. Hyvä mittari on tavoitteeseen pääsemisen taito. Pääsenkö ruksaamaan rastin viikkosuunnitelmani jokaiseen tehtävään vai jäänkö selittelemään itselleni ja muille laiskuuttani? Syytänkö muita ja maailmaa vai otanko itse vastuun tekemisistäni?

 

Elias Markkula

Osuuskunta Millio

 

Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!