Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Reseptejä asiakassuhteisiin

Kirjoitettu 08.09.16
Esseen kirjoittaja: Anna Rönkkä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Reseptejä asiakassuhteisiin - asiakasta ei jätetä!
Kirjan kirjoittaja: Mikko Ojanen
Kategoriat: 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 3. Yrittäjyys, 3.4. Uusia tuulia ja haasteita yrittämiseen, 3.6. Yrittäjyyden käsikirjat, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Reseptejä asiakassuhteisiin käsitteli myynnin perusasioita mukavin esimerkein ja uusin näkökulmin. Sai kirjasta poimittua myös tavan asiakaspalveluunkin hyviä vinkkejä, joita voi soveltaa esimerkiksi Laivurin arjessa ja omassa tekemisessä.

Kirjassa oli mielenkiintoinen ajatusleikki siitä, että mitä yrityksen tulisi tehdä eri tavalla, jotta se saisi maininnan ja suosituksen matkaoppaaseen yhtenä käyntikohteena. Mikä olisi se juttu, jota turistit tulisivat varta vasten sinun yritykseesi katselemaan ja ostamaan? Loppupäätelmään pääsee ehkä helpommin, jos ajatellaan, mitä yrityksessä ei pidä tehdä, jotta matkaoppaaseen päästään. Kirjaan löydettyjä vastauksia olivat esimerkiksi se, ettei saa tyrkyttämällä tyrkyttää, ei saa spämmiä sähköpostitse eikä saa jättää asiakasta heitteille. Tulisi siis huolehtia siitä, ettei asiakas saisi yrityksestä mitään negatiivisia viboja. Tähän on kyllä aika vaikea keksiä ratkaisua, joka palvelisi jok’ikistä asiakasta ja turistia, joilla olisi kolikoita taskussaan.

”Hyvällä fiiliksellä, rehellisesti ja aidosti solmitaan parhaimmat kaupat ja saadaan parhaimmat asiakassuhteet.”

Hyvä fiilis. Yksi Laivurinkin johtavista ajatuksista. Mitä se oikeastaan tarkoittaa? Minusta se tarkoittaa ainakin sitä, että työtä tehdään ”pilke silmäkulmassa”, yhdessä ja tavoitteellisesti. Ketään tuskin haittaa, jos työnteon lomassa joku tiimiläinen värittää ilmapiiriä vitsein tai muuten hassuttelee. Hyvä fiilis on sitä, että vaikka sinulla olisi huono päivä, pyrit kitkemään sen pois työpäivän ajaksi ettet huononna muiden päivää, tai mikä parasta: töissä huono päiväsi muuttuu hyväksi työkavereiden ansiosta. Kiireisinä päivinä Laivurin keittiössäkin tuskallista tilannetta helpotti työkavereiden tsemppaus ja hassuttelu. Nyt muistellessani noita kiireisiä työpäiviä, en juurikaan muista niistä muuta kuin tuon hyvän fiiliksen ja onnistumisen tunteen.

Rutiinit. Mielestäni hyviä, työtä tehostavia tekoja. Ainakin itselleni tärkeitä arjessa ja kaikessa työssä mitä teen. Kuitenkin kirjassa esitetty esimerkki jääpaloista sai minut havahtumaan. Asiakas oli tilannut ravintolassa limun ilman jäitä, mutta silti lasissa killui jäitä kun hän juomansa sai. Näin oli tapahtunut niin pikaruokaravintolassa kuin ihan tavallisessakin ravintolassa. Työntekijöillä on muodostunut jo niin selkeitä rutiineja, että ne ohittivat asiakkaan tarpeen ja toiveet ja vaistomaisesti laittoivat jäät limun sekaan. Jos asiakkaan juomaan laitetaan ei-haluttuja jääpaloja, mitä muuta olisi voinut tapahtua rutiinien ja huolimattomuuden ohjaamina? Laitat tomaatille allergisen ruokaan tomaattia? Asiakaspalvelutyössä – ja totta kai kaikissa muissakin töissä – olisi huolehdittava siitä, että työntekijät pysyvät hereillä ja motivoituneina työpäiviensä ajan. Ja että työ pysyisi mielekkäänä ja vaihtelevana, mikä edesauttaisi asiakaspalvelun pysymistä tasalaatuisena ja asiakkaiden pysymistä tyytyväisinä. Liiallinen rutinoituminen voi aiheuttaa ongelmia ja tylsyyttä!

Työn mielekkyyden säilyttäminen ja oma jaksaminen riippuu paljon siitä, miten työpäivän ulkopuoliset tunnit viettää. Edellisestä työpäivästä pitäisi ehtiä palautua ennen seuraavaa. Usein jaksamiseen vaikuttaa myös paljon se, että on jotain mitä odottaa. Oli se sitten treffit ystävän kanssa illalla, juoksulenkki tai ulkomaanmatka kuukausien päästä – varmaan jokainen meistä tietää sen tunteen kun saa virtaa tulevan suunnittelusta ja haaveilusta. Työpäivästä palautumiseen kuuluu myös ystävät ja läheiset, oikeanlainen ruokavalio ja terveys. Kesät Laivurissa on ollut kaikkea muuta kuin edellä mainittua, joten on joutunut välillä taistelemaan jaksaakseen. Edellisestä työpäivästä ei olla todellakaan ehditty palautumaan seuraavan jo alkaessa, tulevia vastuita on joutunut väkisin miettimään myös vapaa-ajalla ja ruokavalio on koostunut lähinnä pitsasta. Ja ai niin, oliko minulla ystäviäkin? Tänä kesänä teimme tietoisen muutoksen siinä, että saimme itse enemmän vapaa-aikaa. Tämä todella auttoi jaksamaan ja pitämään vireystilan hyvänä.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!