Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

REWORK

Kirjoitettu 26.03.14
Esseen kirjoittaja:
Kirjapisteet: 2
Kirja: Rework
Kirjan kirjoittaja: Jason Fried & David Heinemeier Hansson
Kategoriat: 4. Johtaminen, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut, 4.4. Johtamisen haasteet, 4.6. Strategiakirjat, 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Strategiakirja tuli lukusuunnitelmaan kuin vahingossa, kun tämän kirjan lueskelin. Kirja toimi loistavana herättelijänä omien johtamiskäytäntöjen tarkasteluun. Ehdottomasti parhain strategiakirja, jonka olen lukenut, koska asiat niin helposti vietävissä käytäntöön.

 

Älä kohtele johdettaviasi kuin pikkulapsia, koska silloin he rupeavat käyttäytymään niin

 

Totta kun kirkon rotta. Jos paapot ja tuot asioita valmiina pöytään, niin tapat oma-aloitteisuuden. Samoin, jos asioista naputtaa ja naputtaa, tuhoaa se myös henkilön oman tarpeen suorittaa tietty tehtävä.

 

Tällaisina haastekohteina näen tiimissämme esimerkiksi tuntienkirjauksen. Tuntien kirjaus on loistava siinä suhteessa, että pystymme seuraamaan minne työtuntimme menevät sekä se auttaa opintojen kirjaamisessa. En vain enää tiedä antaako se tietylle osalla tiimistä, keiltä tunnit jäävät alvariinsa kirjaamasta, mitään. Meistä kumminkin jokainen tietää millainen työ tuo tulosta ja millainen ei. Se, että panostamme enemmän aikaa crm:n täyttöön ja budjetointiin, on varmasti fiksumpaa resurssien käyttöä kuin tuntienkirjaamisesta naputtaminen.

 

Lähetä kaikki kotiin viideltä

 

Tiimiakatemialla, niin kuin missä tahansa muuallakin työpaikalla, talosta löytyvät illalla ne henkilöt ”työn tuohusta”, ketkä eivät ole käyttäneet työtuntejaan tehokkaasti päivällä. Nuo ihmiset ovat myös yleensä niitä, keiden jaksaminen on kortilla. Tämän takia pitäisi pyrkiä siihen, että saa aikataulutettua omat tehtävänsä niin, että klo 16 voi suunnata keulan kohti kotia ja täten jää aikaa muullekin elämälle.

 

Lisäksi yhteisön vastuuna pitäisi olla myös se, että kun huomaat, että joku on jäämässä pakertamaan hommia ylityötunneille, niin hänelle pitäisi sanoa painuvansa kotia. Työelämässä kaivataan paremmin tehtyjä työtunteja, ei lisätyötunteja! Aseta itsellesi päiväkohtaiset työtavoitteet ja häippäse kotia sen jälkeen, kun olet tehnyt ne.

 

Olen tehnyt itselleni muutaman viikon ajan post it:lle kalenteriin omat viikkotavoitteet, jotka suoritettuani voin lähteä hyvillä mielin viikonlopun viettoon. Tavoitteenani on myös, että saan nuo tehtävät tehtyä aina maanantaina, jotta ne eivät jää loppuviikkoon roikkumaan. Perjantaina on myöskin aika tehdä uusi to do – lista tulevalle viikolle.

 

Jotta pystyisin vielä parantamaan omaa toimintaani, niin tulisi minun pilkkoa päivittäisiä projektitavoitteitani pienemmiksi. Tyyliin: ”Palaveri on onnistunut ja voimme lopettaa sen, kun saamme tämän asian sovittua.” Tällöin myös palaveriajat varmasti tehostuvat.

 

Kiroileminen kielletty

 

Vaikka vittu välillä työn touhussa lentääkin, ei se sentään ole työelämän kirosanoista pahin! Näitä pahimman luokan kirosanoja ovat TÄYTYY, PAKKO, EI VOI, HELPPO, VAIN, AINOASTAAN JA NOPEASTI.

 

Työpaikan kirosanat aiheuttavat vihamielisyyttä asioiden välille, tuhoavat hyvän keskustelun ja luovat asioille mustavalkoisen asetelman. Mustavalkoinen asetelma on väärä asetelma, koska totuus harvoin on mustavalkoinen. Siksi näitä edellä mainittuja sanoja tulee välttää keskusteluissa viimeiseen asti.

 

Suunnitelmia suoraan tuijottaminen

 

Suunnitelmat tuppaavat tekemään toiminnan raskaaksi ja tukevat elämistä historiassa. Suunnitelma on kumminkin aina tehty vallitsevan tilanteen mukaan, tulevaisuutta ennustaen. Ennustaminen on taas sama asia kuin arvailu. En sano, että tulevaisuutta ei pitäisi pohtia. Kyllä, siitä täytyy keskustella, mutta sen suhraamiseen paperille ei saa kulua aikaa.

 

Tällaisia suunnitelmien tekemisiä tukevat muun muassa palaverit, joissa tuhotaan useamman ihmisen aikaa. Siksi palaverit tulee johtaa hyvin ja mahdollisimman pienellä osallistujamäärällä, jotta toiminnallista aikaa saadaan säästettyä.

 

Tähän yläotsikkoon kuuluu minusta myös päättäminen. Päättämisessä minua risoo se, että usein tuntuu, että päätökset ovat kiveen hakattuja. Harvemmin meistä kenellekään tulee mieleen, että hei, muutetaan päätöstä. Yleensä tämä päättämislaulu alkaa tiimissämme näin: ”Mut eikö me olla päätetty yhdessä, että tehdään näin. Miksi tästä asiasta edes keskustellaan, kun se on jo päätetty.” Jos asia nousee pinnalle, useammin kuin kerran, tai päätöksen aihepiiristä ei tiimissä irtoa keskustelua, niin aika nokkelasti voi ynnätä, että on tainnut olla paska päätös.

 

Jos siis koet, että joskus tehtyä päätöstä tulee päivittää, niin pitää avata suunsa. Päätöksen muuttamisen kanssa eläminen on helvetisti helpompaa, kun se, että päätökseen ei 1/3 osa tiimistä sitoudu.

 

Oppeja työllistämisestä

Jotta tarve työllistämiselle tulee, niin tulee työnantajan kokea pientä tuskaa. Tuo tuska tulee siitä, kun on joutunut paiskimaan itsekseen liian kovan työmäärän kanssa. Tämä onkin oikea kaava, miten työllistämisen prosessin tulisi yrityksessä mennä: on tarve, johon täytyy vastata.

 

Joskus Tiimiakatemialla tuo menee toisin päin. Etsitään ensiksi kiva projektiryhmä ja ruvetaan sen jälkeen miettimään, onko työtä edes kaikille tarpeeksi ennen tarvetta.

 

Lisäksi muutama ominaisuus, jotka kannattaa ottaa huomioon rekrytoidessa:

 

1. Pyydä kiireistä ihmistä tekemään nopeasti suoritettava tehtävä: hän saa sen nopeammin aikaiseksi, kuin ihminen kenellä ei ole aikataulupainetta muutenkin.

 

2. Älä palkkaa työnarkomaania: ei tiedä pitkää työuraa, koska ajaa itsensä piippuun harrastusten & perheen puuttuessa.

 

3. Älä palkkaa delegoijaa, koska se vain kuormittaa muiden työyhteisön jäsenten työmäärää. Delegoija keksii vain lisää tekemistä, jos alkuperäiset delegoimiset loppuvat.

 

4. Palkkaa itsensä johtajia: heitä ei tarvitse valvoa, koska saavat itsestään paljon aikaan. Jos he huomaavat jonkun epäkohdan, niin he korjaavat sen eivätkä odota muiden saapuvan pelastavan tilannetta.

 

Ja se kaikkein tärkein teesi

”Vastaa omaan huutoosi!” Palvelu tai tuote on helpointa ja mutkattominta luoda omaan tarpeeseen. Kun huomaat jonkun kehityskohdan, joka ei nykyisellään ole tarpeeksi hyvä, niin ratkaise se, tuotteista se ja myy se myös muillekin.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!