Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Riiwöörk tulloo – ja helemat paukkuu!

Kirjoitettu 21.05.13
Esseen kirjoittaja: Henry Vesin
Kirjapisteet: 2
Kirja: Rework
Kirjan kirjoittaja: Jason Fried
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.03. Yrittäjyys

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Nyt inspiroi! Kädet on muusina kymmenien kilometrien melomisesta, ulkona aurinko paistaa täydellä terällä ja meikä raapustaa sisällä verhot kiinni esseetä. Silti, Rework onnistui nappaamaan musta kiinni ja avaamaan elämän, tiimiakatemian ja bisneksen uusia ulottuvuuksia tai ainakin ajatuksia. Tämä essee niputtaa ison kasan näitä hajanaisia oivalluksia yhteen. Tässä on yksi sellainen kirja, jonka luen vielä uudestaan toisena vuonna ja kirjoitan esseen uusista oivalluksista. Koko tiimi voisi itseasiassa lukea tämän, suattapi olla notta inspiroisi monia. Mietin myös että voisi hankkia kirjahyllyyn, koska pärähteli. Nyt kuitenkin sukellus oivallusten yksinkertaiseen maailmaan.

 

Paina hiki hatussa sitä duunia – mahdollisimman vähän

Aamusta iltaan työnarkkarius on sairautta. Tunnistan itsessäni juurikin näitä narkkarin piirteitä, mutta olen aiemmista laskukausista oppinut oikeanlaisen työtavan, jota Fried myös allekirjoittaa; TEHOKKUUS. Mun ei tarvitse tehdä tunneissa mitattuna 16 tuntisia päiviä (joita on tullu tehtyä), vaan parasta on jos voin tehdä saman työn neljässä tunnissa. Tämä on mihin tähtään myös tulevana kesänä, koska sitä kautta voin useamman tunnin vuorokaudesta khirrrmailla tuolla niityillä vapaana. Kun töitä tehdään niin tehään tehokkaasti, ja jätetään tilaa sitten muuten sille muulle höpöttelylle ja hengaukselle. Tässä kohtaa on hyvä kuitenkin huomauttaa että tehokkuus ei tarkoita etteikö voi olla hauskaa. Tehokkuuden lonkerot ulottuu työntekoon myös hauskuuden kautta. 😉

 

Päätökset ovat tilapäisiä, suunnitelmat ovat arvauksia

Tässä on yksi mitä Mittavassa täytyy alleviivata enemmän ja enemmän. Yksikään päätös joka tehdään, ei ole ikuinen. Aina voi muuttaa suuntaa. Jos ollaan tehty paska valinta niin siihen ei kannata käyttää enää ainuttakaan tuntia vaan muuttaa suuntaa. Meidän etu on siinä että me ollaan luovia, älykkäitä ja notkeita, ja meillä on mahdollisuus muuttaa suuntaa aina tilanteen mukaisesti. Myöskin tulevaisuuden suunnitelmat tehdään usein pelottavankin tarkasti ja tarkaksi. Ei me tiedetä tarkasti mitä tapahtuu. Kyllä, on hyvä ottaa selvää nykyhetkestä ja tilanteesta tällä hetkellä ja seuraavia oletusarvoisia askeleita, mutta että 3,5 vuoden yritysstrategia? Na-a. Onneksi ei olla tähän kelkkaan vielä kunnolla hypättykkään, mutta meidän täytyy pilkkoa suunnitelmat aina tarpeeksi pieniin osiin että olennaisimmat jutut löytyvät.

 

Karsi, keskity, toimi

Ominaisuuksista on karsittava, koska nykyään ei voida laittaa vuosikausia likoon suljettujen ovien takana tuotteistamiseen. On opittava launchaamaan NYT! On opittava tuomaan omia ajatuksiaan käytäntöön. Aivan sama mitä se tarkoittaa, mutta käytännön tasolle se on tuotava, olkoon sitten vaikka lego-palikoista kasattu prototyyppi. Tärkeintä on tehdä prototyyppejä ja löytää se ydinjuttu ideasta. Kysyä uudelleen ja uudelleen miksimiksimiksi teemme tätä. Näin löytyy se, mikä on tärkeintä, ja voi keskittyä siihen ja viedä sen markkinoille ja sitten kehittää palautteen perusteella edemmäs. Hyvä niksi aloittaa on se, että löytää ongelman omasta elämästään, johon kehittää ratkaisun ja jonka heittää markkinoille.

Turn a profit or wind up gone

Toisin sanoen, vie ydin markkinoille ja keksi miten se tuottaa rahaa. Käytä mitä sulla on. Tee päätöksiä. Keskity. Tuo heti esiin karsittu versio. Unohda tilpehöörit, hetkeksi. Sano EI asioille, jotka menee ytimestä ohi.

”Tätä voisimme tehdä, tätä haluamme tehdä, mutta tätä täytyy tehdä.”

 

Asiakas vs. minä – aikamme ikuinen taistelu

Mittavan täytyy rakentaa vahvoja asiakassuhteita. On muistettava että jokainen asiakas joka me kohdataan, on ihminen, ja ihmiselle voi keskustella niinkuin ihmiselle. Toisin sanoen, asiakasta ei tarvitse pelätä. Se tuskin puree tai ampuu haulikolla. Fried nostaa esiin mielenkiintoisen näkökulman vahvoista asiakassuhteista (”Build audience”). Tärkeää on siis rakentaa sellaisia valmiita asiakassuhteita, jonne voi tulevaisuudessa heittää uusia asioita. Kun näitä uusia asioita ja tuotteita sitten laitetaan asiakkaalle päin, asiakas tulee päästää ns. bäkkärille. Toisin sanoen, Mittavassa otetaan jatkossa asiakas mukaan bäkkärille eli katsomaan what’s häpnin. Tässä vaiheessa on tosin hyvä kirjoittaa isolla, että

asiakas ei ole aina oikeassa. Itse asiassa, asiakas on hyvin usein väärässä.

Mutta se ei tarkoita etteikö asiakas olisi arvokas. Käsittele asiakasta arvokkaasti, mutta muista että SINÄ tunnet tuotteen ytimen (vastauksen miksi?-kysymykseen) parhaiten. Sano siis suoraan mikäli et aio tehdä jotain uudistusta tuotteeseen ja perustele miksi et. Sivujuonne tästä; asiakas on helppo ja hyvä sitouttaa opettamalla tuotteeseen. Näin jatkossa kun tulee uudestaan ongelmia tai asiakas tarvitsee samaa palvelua niin hän soittaa sinulle.

 

 

Loppukaneetiksi vielä kirjan viimeinen kappale:

Inspiration is perishable

We all have ideas. Ideas are immortal. They last forever.

What doesn’t last forever is inspiration. Inspiration is like fresh fruit or milk: It has an expiration date.

If you want to do something, you’ve got to do it now. You can’t put it on a shelf and wait two months to get around to it. You can’t just say you’ll do it later. Later, you won’t be pumped up about it anymore.

If you’re inspired on a Friday, swear off the weekend and dive into the project. When you’re high on inspiration, you can get two weeks of work done in twenty-four hours. Inspiration is a time machine in that way.

Inspiration is a magical thing, a productivity multiplier, a motivator. But it won’t wait for you. Inspiration is a now thing. If it grabs you, grab it right back and put it to work.

 

 

Henry Vesin
Osuuskunta Mittava Innovations
p. 040 734 8559
henry@mittava.fi

 

 

Loppuun vielä omat muistiinpanoni kirjasta talteen jälkipolville.

  • Mitä virheistä oppii? Ehkä mitä ei pidä tehdä, mutta en siltikään tiiä vielä mitä pitäis tehä
  • Plans are guesses, s. 8 tai 9, mutta selvitys ja futureplanning on eri asioita
  • Workaholics are bad, remember efficient work
  • Solve your own problem
  • When you are new at something, you need to start creating
  • Why am I doing this, create some passion and have a strong opinion
  • Turn a profit or wind up gone
  • Use what you got, make even some strict rules
  • Karsi ja keskity
  • Start at the epicenter – could, want, but important is have to
  • Ignore the details early on – for a while
  • Rhytm of making choices
  • Mitä Mittava tuottaa vahingossa?
  • Launch NOW
  • Do everything you need to remove the layer of abstraction
  • S. 50 kysymyksiä siitä, teenkö oikeita asioita
  • Sano ei joillekkin asioille jotka menee ytimen ohi
  • Build an audience – miten tämä Mittavassa? Asiakkaat?
  • Ehkä with teaching?
  • Päästä asiakas bäkkärille
  • Kaikki tuotteeseen liittyvä on marketointia. KAIKKI.
  • Decisions are temporary
  • Mittava ei oo kasa tenavia – me osataan ottaa vastuuta ja vapautta. Kohtele meitä kuin tenavina, käyttäydymme kuin tenavat.
  • S.120
  • Be honest, be small and sound like you
  • S.124, final statement
Tagit: , , , , , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!