Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

INTO!

Yrittäjyys

Yrittäjä tarvitsee intoa, halua viedä omaa ideaa eteenpäin. Täytyy olla rohkea ja uskaltaa kokeilla jotain uutta. Tarvitsee uskallusta haastaa itsensä ja omistautua sille mitä on tekemässä.

Ei tarvitse tietää mitä haluaa tehdä, pääasia on, että haluaa yrittää ja on intoa yrittämiseen.

On asetettava itselle tavoitteet, toimintatavat miten aikoo yritystä pyörittää sekä omat odotukset. Sama pätee tiimiyrityksessä, mitä haluat Tiimiakatemialla saavuttaa ja mitä haluat oppia. Tulee olla selkeitä tavoitteita, joita kohti on hyvä mennä. Tavoitteet tulisivat olla tiedossa muillakin yrittäjillä. Pelisäännöt tulee olla selvillä niin tiimiläisillä kuin itse yrittäjällä. On tiedettävä mikä on kunkin rooli yrityksessä, kuka johtaa markkinointia, kuka vastaa viestinnästä ja kuka johtaa yritystä. Tehtävät tulevat olla kaikilla selvillä, ei riitä, että yksi tietää mitä tehdä. Tulee kaikkien tietää, eikä pelkästään omat tehtävät vaan myös työkaverin. Silloin kaikki tietävät mitä keneltäkin vaaditaan. Tehtävien tulisi olla paperilla, jossain mistä ne voi aina säännöllisin väliajoin tarkastaa ja selkeyttää.

Hyvä on myös ottaa palautetta omasta liikeideasta. Ei kannatta jättää tähtiprojektia hyllylle pölyttymään. Kun ajatusta on paperilla, ja siitä on jotain laskelmia tehty, kannattaa ammattilaisilta kysyä neuvoa, ja palautetta jo projektin alkuvaiheessa. Asiakkaille tulisi kertoa, että tämä on raaka versio ja on vasta suunnitteluvaiheella, ja kaipaamme siihen uusia näkökulmia. Ei tarvitse pelätä, että joku varastaa liikeideasi, vaan kannattaa puhua suunnitelmista ääneen. Ikinä ei tiedä mistä projekti voi saada uusia tuulia, tai kuka osaa antaa uusia kehittämisneuvoja. Pääasia, että kokeilee, kerrankin siihen on lupa ja se on mahdollista! Miksi siis jättää tilaisuutta kokeilematta? Asiakkaisiin ja pilotteja! Kuinka usein elämässä on mahdollista toteuttaa mitä ihmeellisimpiä unelma projekteja? Ei kovinkaan usein.. Anna tilanteiden vahvistaa sinua! Tarvitsee vaan halua ja innokkuutta tehdä. Innokkuus saa ja pitää näkyä!

”Luota omaan juttuusi ja anna innostuksen kuulua.” Hans-Peter Siefen (Nordic Business Forum)

 

Psykologinen pääoma

Yrittäjän ja ihan kenen vaan on muistettava huolehtia itsestään. Täytyy töiden ohella muistaa syödä ja liikkua säännöllisesti sekä nukkua. Jos pääkoppa ei ole kunnossa, ei liiketoiminta tule kestämään pitkään.. Pohjan tulee olla kunnossa, että taloa voi alkaa rakentaa.

Täytyy miettiä mitä minä osaan, osaanko laittaa ruokaa, vai hoitaa ihmisiä vai tehdä nettisivuja. Ketä tunnen? Onko perhepiirissäni joku joka voisi auttaa minua alkutaipaleella tai kelle voisin myydä heti jotain. Tunto sarvien tulee koko ajan olla ylhäällä! Täytyy lukea lehtiä, kuunnella radiota, seurata uutisia ja olla mediassa mukana. Ei riitä, että tiedät, että sinulla menee hyvin, täytyy myös tietää mitä muualla maailmassa tapahtuu. Täytyy keskustella erilaisten ihmisten kanssa, sieltäkin voi saada erilaisia näkökulmia ja uusia kontakteja yritysmaailmassa.

Hakeudu sellaisten ihmisten seuraan, jotka vahvistavat sinua. Yhdessä tekeminen on hauskempaa ja innostavampaa! Tutustu ja keskustele toisten tiimiyrittäjien kanssa, tai yrittäjien. Se kysymys mikä sinua tällä hetkellä yrittäjyydestä, projekteista tai kassavirrasta ihmetyttää on varmasti aikaisemmin ollut jonkun toisenkin mielessä, kysy ja keskustele.

Älä pelkää epäonnistumista. Epäonnistuminen vahvistaa sinua ja opit niistä enemmän kuin siitä, että koko ajan tekisit kaiken oikein. Juhli kun epäonnistut!

 

”Jos pysyt vastaamaan myynti tilanteessa asiakasta askarruttavaan kysymykseen, kaupat ovat sinun!”

 

Mikä on minun unelma projektini? Tavoitteet?

 

Miten saan homman toimimaan?

Suunnittelen projektia, keskustelen siitä tiimiyrittäjien kanssa, ystävien, otan sen esille mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Kun idea voisi olla hyvä ja siinä voisi olla kehitettävää, ja ehkä jopa kysyntää otan yhteyttä asiakkaisiin ja kyselen rohkeasti palautetta projektista. Otan palautetta vastaan rakentavasti ja otan siitä opikseni, enkä loukkaannu siitä. Kerron ideastani sellaiselle kuka niistä päättää..

Business Model Canvas:

Ketkä ovat asiakaskohderyhmä?

Mikä on tarjoamasi ratkaisu?

Miten tavoitat asiakkaasi?

Miten pidät yllä asiakassuhteita?

Mitkä ovat tulonlähteesi?

Mitkä ovat tärkeimmät resurssit?

Mitkä ovat tärkeimmät tehtävät?

Mitä kumppaneita ja verkostoja tarvitset?

Mikä on kustannusrakenne?

 

Nyt pitäisi enää keksiä mikä se tähtiprojekti on! Tai sitten vaan mennä asiakkaisiin ja keskustelemaan ihmisten kanssa. INTOa peliin!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!