Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ruisrock 1970-2020

Kirjoitettu 18.10.20
Esseen kirjoittaja: Antti Lyytikäinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Ruisrock 1970-2020
Kirjan kirjoittaja: Jukka Kittilä / Jaakko Mikkola
Kategoriat: 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 3. Yrittäjyys, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 9.03. Yrittäjyys, 9.06. Markkinointi, 9.10 Tapahtumat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

1969 porukka nuoria oli alkanut pyörittelemään päässään ajatusta kansainvälisen rock festivaalin järjestämisestä suomeen Turun Ruissaloon. Tästä alkoi 50-vuotiaaksi jatkunut perinne monine haasteineen ja onnistumisineen. Kirjoitan tekstin tapahtuman järjestämisen sekä tapahtuma kävijän näkökulmasta. Itselleni ruisrock on ollut monena kesänä koko kesän kohokohta, jossa tulen jatkossakin vierailemaan. En miellä itseäni tiimiakatemialla tapahtuma tuottajaksi, mutta olen osallistunut kuitenkin useamman tiimiakatemian tapahtuman organisointii sekä toiminut vetovastuussa rakettipäivien järjestäjänä. Myös juonto roolit ovat olleet osa minua tiimiakatemian aikana, vaikka se kuinka narsistiselta kuulostaisikin tykkään edelleen esiintyä yleisölle. Ruisrockin juontaminen olisi tämän tavoitteen ultimaattisin saavutus

Intohimo luoda muutosta on usein lähtökohta, jossa ideat muuttuvat konkretian luomiseksi. Näin alkoi myös ruisrockin taival. nuoret halusivat turkuun kansainvälisen festivaalin, jonka musiikillinen anti olisi pitkätukkaista nuorisoa palveleva. Lähtökohdat nykyaikaan verraten ovat olleet hyvin erilaiset tuohon aikaan ei ollut nettiä, josta etsiä tietoa, festari järjestämiseen erikoistuneita yrityksiä eikä niitä festareittakaan, josta ottaa mallia Amerikkaa lukuun ottamatta. Sinne oli lähdettävä paikan päälle katsomaan miten se isossa maailmassa oikein tehdään. Kuten moni muukin festari ruisrock sai toiminta ideansa legendaarisesta Woodstockista. Btw ruisrock ei alkujaan ollut nimeltään ruisrock vaan Turku International pop and rock Festival. Ruisrock tuli viralliseksi nimeksi vasta myöhemmin jo ennen tätä festarikävijöiden suussa tapahtuman nimi oli ruisrock. Tässä piilee myös pieni oppi, tapahtuman nimen täytyy olla yksinkertainen, jos toivoo tapahtuman kulkevan myös käyttäjien suussa tällä nimellä. Rauman meren juhannuksesta tuli Rmj ja Turku International pop and rock festivaalista ruisrock. Kun intohimolla tehdään tapahtuma se näkyy, mikäli kysyntää uudelle on. Ensimmäinen ruisrock oli hippihenkinen jammailu festivaali, johon vaelsi rauhaa ja rakkautta vannovaa nuorisoa ympäri suomea. Markkinointi toteutettiin kiinnittämällä mainoksia ympäri suomea maito lavoilla ja bussipysäkeille. Tavoittavuus oli melkoinen ja kävijä odotukset lyötiin moninkertaisesti. Festarin järjestelyt eivät olleet tarvittavalla tasolla mutta se ei kävijöitä haitannut. Festari oli kuitenkin hyvin kokeilullinen. Tapahtuman järjestäjänä tähän olisi kuitenkin pitänyt herätä tulevaisuutta ajatellen. Seuraavat vuodet olivatkin yhtä kaaosta, kun tieto festivaalista levisi paikalle, saapui huomattavasti enemmän porukkaa, jotka eivät olleetkaan pelkästään täynnä rauhaa ja rakkautta vaan keskiolutta ja nuoruuden intoa. Järjestelyissä ei ollut otettu huomioon perus palveluiden kasvanutta tarvetta. Ihmiset tarvitsevat yösijan, ruokaa, juomaa ja turvaa. Kaikki näistä olivat retuperällä, joka aiheutti melko lailla järjestys häiriöitä, jonka johdosta turun kaupunki ja poliisi päättivät rajoittaa tapahtuman yhden päivän mittaiseksi. Ei tästäkään täysin opittu vaan erilaisia pohja noteerauksia tapahtui vielä useita vuosien saatossa. Tässä tärkeä oppi tapahtuma tuottajalle. Huolehdi perusasiat kuntoon niihin satsaaminen on tärkeämpää, kun näyttävä valaistus festarin onnistumisen kannalta.

Viihde

Festarien luonne on muuttunut vuosin saatossa melkoisesti, alkuaikoina festari kävijöille riitti teltta, bändit ja makkarat. Nykyisin festarien vaatimustaso on kasvanut. Festarien tulee olla kokonaisvaltainen kokemus, joka irrottaa kävijän arjesta viikonlopun ajaksi. Ihmiset eivät mene pelkästään kuulemaan musiikkia vaan kokemaan festivaalit. Kaikki aistit tulee huomioida, jotta riittävän vahva muistijälki jää. Lisänä maalisille aisteille on sosiaalinen media, jonka tuottaminen tulee olla luontevaa festarien aikana. erilaiset hashtagit kuvaus paikat ja valaistus luovat tätä. Valo ääni maut hajut ja tunne on oltava läsnä koko festivaalien ajan. Tämä nostaa festivaalien kuluja ja samalla lippujen hintaa. Se ei kuitenkaan nykyistä festari kävijää häiritse ihmisten osto tottumusten muutettua kokemusiin sijoittamiseen nähdään enemmän arvoa.

Markkinointi

Kun alkupään Ruisrockien mainostus tehtiin maitolaitureille niitatuilla julisteilla, ajatellen että toivottavasti tämä tavoittaa sopivan kohde yleisön ympäri suomea ja joku rantautuu Ruissaloon käymään on nykyisten festivaalien yksi suurimmista tehtävistä markkinointi. Kokemus festivaalista ei rajoitu pelkästään festivaali viikonloppuun vaan kävijä kaipaa pitemmän muistijäljen tapahtuneesta. Tämä toimii samalla markkinointina seuraavalle festivaalille. Festivaalin aikana kävijät tekevät satojatuhansia päivityksiä eri sosiaalisen median kanaviin festivaaleilta osa katoaa tarinoista 24 h aikana osa taas päätyyn Fediin asti jossa ne säilyvät ikuisesti. Tätä tukemaan myös festivaalit haluavat parantaa mahdollisesti viinan sumentamaa muistijälkeä vielä jälkikäteen ja suurista festivaaleista tuotetaan aftermovie joka julkaistaan usein noin 2 kuukautta festivaalien jälkeen. Sama pätee myös inbound puolelle kävijät päivittävät #trowback kuvia festivaalista pitkin vuoden. Kun keväällä seuraavan kesän liput tulevat myyntiin on kävijä jo unohtanut edelliskerralla hävinneet kengät ja oksennuksen teltan lattialla makuupussin alla. Festivaali ei tarjoile kaikkea kerralla lippujen tullessa myyntiin, vaan artisti kiinnityksiä tiputellaan tasaiseen tahtiin pitkin kevättä osittainhan, tämä on kiinni siitä, että kaikki artisti eivät ole varmistuneet lippujen tullessa myyntiin osittain siitä, että ostajan nälkä kasvaa, kun uusia artisteja julkaistaan. Kiirettä ja eksklusiivisuutta pidetään yllä tiedottamalla aktiivisesti lippujen vähenevästä määrästä, joka saa kiireessä myös empivän ostajan tekemään päätöksen. Kokonaisuutena markkinointi Ruisrockin osalta on hienosti toteutettu. Se hyödyntää vanhaa olemassa olevaa brändiä, joka on muodostunut jonkinlaisena lähes jokaisen suomalaisen päähän. Siihen yhdistettynä inboundia tukevat toiminnat sekä selkeä tiedotus ja some markkinointi omissa kanavissa on saanut Ruissalon rannat täyteen nuoria vuosi toisensa jälkeen.

 

Omat kokemukset.

Olen ollut 16-vuotiaasta asti joka kesäinen festivaali kävijä. Ensi kosketus festivaaleihin tapahtui 2010 kun pääsin ensimmäistä kertaa Mikkelin Jurassic rock festivaaleille. Tähän aikaan festarien määrä ei ollut vielä räjähtänyt käsiin ja jurassic rocki pysyti pitämään varteenotettavana vaihtoehtona mille tahansa suomalaiselle festivaalille. Pääesintyjänä oli ruotsalainen rock bändi The sounds joka tuntui valtavalta bändiltä Mikkelin kokoiseen kaupunkiin. Kuten mille tahansa festareille Jurrasic rockiin lähdettiin teltan kanssa, vaikka koti olikin alta  10 km päässä. Teltan lisäksi mukaan pakattiin vaihtovaatteet sadetakki ja melkoinen määrä viinaa. Kyseessä ei ollut varmasti maailman kokemuksellisin festivaali mutta nuoresta maalaispojasta se tuntui siltä, ihmiset olivat avoimia ja tunnelma hyvä keikkojen jälkeen yötä istuttiin tuntemattomien telttaporukoiden kanssa laulaen ja ilakoiden aamun kirkastumiseen asti. Tuntui kun kaikki kävijät olisivat yhtä musiikki mausta tai yhteiskunnallisesta asemasta riippumatta. Myöhempien isojen festareiden kohdalla tämä henki on osaltaan hävinnyt tai sitten olen itse jotenkin kasvanut. Suuret festivaalit kuten ruisrock ja Suvilahden Flow festival ovat nuorille paikka tulla näyttäytymään ihmiset käyttävät tuhansia euroja festari vaatetukseen hankkien kalliiden muotibrändien tuotteita, joita esitellä sitten festivaaleissa ja festivaalien ulkopuolella sosiaalisessa mediassa. Monille kävijöistä on tärkeämpää näyttäytyä paikalla ottaen instagramiin kuvan festivaalin kuvaus seinän kanssa kalliissa merkkivaatteissa. Musiikki ja yhteisöllisyys ovat toissijaisia asioita verrattuna sosiaalisen median kuviin, joita festareilla tuotetaan omiin kanaviin. Suunta on kuitenkin ymmärrettävä sosiaalinen media on osana jokaisen länsimaalaisen ihmisen arkea päivittäin, joten miksi festivaaleilla ei myös näin olisi. Kuten aiemmin mainittu tämä osa on varmasti suurin nyky festivaalien markkina kanava, joka tuo festivaaleille ympäri vuoden jatkuvan tasaisen inbound markkinointi virran. Samaan aikaan turhautuminen loputtomaan sometus kulttuuriin on saanut pienemmät autenttiset festivaalit nostamaan suosiotaan hyvänä esimerkkinä tästä on Jyväskylän kupeessa järjestettävä naamat festivaali, jonka tuhat lippua myydään hetkissä loppuun. Tämä on mielestäni hyvä suuntaus tulevaisuutta ajatellen.

Tapahtumien tulevaisuus

Tämänhetkinen maailman tila on haastava festivaaleille, oikeastaan katastrofaalinen mitään festivaaleja ei ole eikä tule ties, milloin tämä tulee varmasti kaatamaan useita festivaaleja ja raivaamaan kenttää uudenlaisille festivaaleille. Voisiko festivaaleja yrittää järjestää verkossa? Fiilis ei tietenkään ole sama, mutta jotain on keksittävä. Uskon kuitenkin, ettei tämä nykyinen tilanne ole ikuinen ja festivaalit tulevat palaamaan vielä takaisi, joka kesäiseksi ilmiöksi. Jonkinlaisen muutoksen tämä kuitenkin tulee aiheuttamaan festivaali kenttään. Onko tilanteen jälkeen valtava määrä uusi tulijoita markkinoille vai laskeeko kesä tapahtumien määrä olennaisesti? Mahdollista on myös, että etänä järjestettävät konsertit vievät etenkin isoja artisteja enemmän verkon puolelle, kun saman rahan saa kotimaastaan esiintymällä. Toki tämä ei ole sama myöskään esiintyjälle. En usko, että mikään tulee voittamaan fiilistä, kun nouset suuren hurraavan festivaali yleisön eteen esiintymään kesäisessä Ruissalossa valtavien ruotsinlaivojen lipuessa ohi kapeikosta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!