Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Saituri markkinoimassa

Kirjoitettu 27.11.16
Esseen kirjoittaja: Jenni Väisänen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Saiturin markkinointikirja
Kirjan kirjoittaja: Ville Kormilainen
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi, 7.1. Luovan ajattelun työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Saiturin markkinointikirjan aloitus sopi kuin nyrkki silmään tilanteeseeni, jossa päätin kyseisen kirjan korkata. Asiakasviikot koittivat ja turhautuminen meneillä olevien projektiemme kanssa valtasi minut ja tiimitoverini Elinan. Puhelimen olisi pitänyt laulaa, mutta emme saaneet yhteyttä avain asiakkaisiimme, jotta olisimme saaneet projektiemme kannalta tärkeät suuntaviivat selviksi ja näin ollen hyödynnettyä asiakasviikkojen soitteluajan meneillä oleviin projekteihimme. Koetimme hikipäissämme keksiä uusia ideoita. Turvauduttiin oikein viinilasin voimaan ja pidettiin ideailta! Ideoiden saldo jäi kovasta yrityksestä huolimatta laihaksi.

Ideaturhautuminen saavutti maksiminsa ja päätin uhrata loppuviikon asiakaskäynneille Vaasassa. Sovin lounastreffit Vaasan erityispedagogiikan professorin kanssa puolille päivin torstaita. Aamupäiväksi tein lukupesän itselleni Vaasan keskuskirjaston lukusalin nurkkaan ja avasin Ville Kromilaisen Saiturin Markkinointikirjan. Kirja veti minut heti mukaansa, sillä Kormilainen aloittaa markkinointikirjansa kertomalla erilaisista ideoijista. Ideakone suoltaa ideoita ulos miettimättä niitä pidemmälle, kuin mobiilisovellus Wish roskapostia sähköpostiini konsanaan. Idea-arkailija puolestaan ei välttämättä uskalla heti kertoa ideaansa ääneen, vaan jalostaa sitä mieluummin hieman pidemmälle ensin. Ideapihtaaja on hiljainen ideakone, joka haluaa pitää hyvät ideat itsellään, etteivät muut vain varastaisi niitä. Kriitikko suhtautuu ideoihin puolestaan kylmän realistisesti ja tuo pöytään faktatiedot. Ja suorittaja tarttuu tuumasta toimeen! Suorittajan suusta putkahtaa ulos ideoita vain harvoin, mutta valmiin idean suorittaja tekee myös valmiiksi.

Ahaa! Minun ei tarvitse olla ideakone. Rääkkään turhaan itseäni ideoimispaineilla. Olen toimintaorientoitunut persoona, suorittaja. Ehkä jossain määrin myös kriitikko ja idea-arkailija. Jalostan muiden ideoita eteenpäin, käärin hihat ja alan hommiin. Tiimistämme löytyy puolestaan useampi ideakone, jotka auttavat minua ideoiden luomisen tuskassa. Hakkaan turhaan päätä seinään, sillä tiimissä on voimaa – jälleen kerran.

Kormilainen todistaa teoksessaan, ettei ”mutta kun ei ole rahaa” ole pätevä syy jättää ideointia ja markkinointia toteuttamatta. Hyvät ideat ovat nimittäin ilmaisia. Parhaat ideat ovat myös varastettuja! Miksi keksiä pyörää uudelleen, kun se on jo olemassa? Persaukisella markkinoijalla on käytössään laaja väripaletti markkinointityön toteuttamiseen. Verkostoituminen, olemassa olevat suhteet, jalkatyö, luovuus, hulluus, tempaukset, lehdistötiedotteet, blogit, some… eikä tässä vielä kaikki! Pureudun seuraavaksi syvemmin muutamaan keinoon, jotka kolahtivat minuun markkinointia yleisesti ajatellen.

Sisältö. Sisältö ratkaisee aina, olipa kyse sosiaalisesta mediasta, tiedotteen laatimisesta tai esimerkiksi markkinointivideosta. Mitä, miten ja miksi (plus milloin) ovat sisällön kannalta ne avainkysymykset, joihin markkinoijan tulisi vastata. Somessa on tuotettava jatkuvasti kiinnostavaa sisältöä. Sellaista sisältöä, josta on kuluttajalle jotain hyötyä, joka on muuten vain hauska tai joka on jotain, mitä muualta ei saa.  Tiedotetta tehtäessä ratkaisevaksi muodostuu usein otsikko. Otsikon tulee herättää mielenkiinto sekä olla informatiivinen. Videota julkaistaessa ratkaisee julkaisuteksti. Julkaisuteksti sekä kontekstin tulee houkutella katsojaa klikkaamaan video auki, jotta videosta voisi hyötyä.

Luottolehtimies. Kormilainen puhuu luottolehtimiehistä. Antaisikohan joulupukki minulle joululahjaksi luottolehtimiehen, jos oikein kovasti toivoisin sellaista? Tuskinpa. Mutta luottolehtimiehen minä haluan. Teen tästä uuden tavoitteen itselleni. Koska markkinointi, ja erityisesti sisältömarkkinointi, on herättänyt kiinnostukseni, luottolehtimiehestä olisi todennäköisesti suuri hyöty myös tulevaisuudessa. Myös Kormilainen muistuttaa teoksessaan, että kun sijoittaa vähän aikaa siihen, että hommaa itselleen oman luottotoimittajan, homma maksaa itsensä tuloksina takaisin varmasti ennemmin tai myöhemmin. Tiimiakatemian taipaleeni aikana löydän itselleni siis luottolehtimiehen. Miten etenen kohti tavoitettani? Aivan ensimmäiseksi minun on mietittävä, mitä medioita minä itse pidän tärkeänä, sillä luottotoimittajia, luottomiehiä ja –naisia on oltava niissä medioissa, mitä itse pitää tärkeinä. Minun on myös ruvettava seuraamaan välittömästi aktiivisemmin mediaa. Kuka kirjoittaa parhaimmat jutut? Markkinoija, joka osaa käyttää mediasuhteita oikein, on yritykselle kuin yritykselle kultaakin arvokkaampaa pääomaa. Viestinnässä niin kuin jokaisella muullakin alalla pelataan suhdeverkoston kanssa. Tästä voin muokata itselleni henkilökohtaisen kilpailukeinon!

Tiedottaminen. Erotu massasta lyhyillä, ytimekkäillä, asiallisilla mutta riittävän uutiskärjen sisältävällä tiedotteella, neuvoo Kormilainen. Homma kannattaa tehdä toimittajalle myös mahdollisimman helpoksi. Suora kontakti toimittajaan on parempi, kuin toimituksen yleiseen sähköpostiin lähetetty viesti, joka hukkuu suurella todennäköisyydellä roskakoriin. Kormilaisen uutispäällikkö kaveri muistuttaa Saiturin markkinointikirjassa, että kun viesti personoidaan tietylle henkilölle, se herättää heti enemmän kiinnostusta. Yksi hyvä kikka on myös soittaa ennen kuin tiedote tulee ulos. Vielä kun osaa myydä asiansa rennosti ja fiksusti ja tunnistaa toisen tarpeet, niin asia on jo puoliksi läpäisty.

Yskäisijä. Kuka voisi yskäistä minun projektini viestin maailmalle? Kormilainen muistuttaa, että sosiaalisessa mediassa aktiivisemmin sisältöjä jakavat tuntuvat olevan myös niitä, joiden tekemisiä seurataan ja joiden postauksia jaetaan aktiivisesti. Oman tykkääjäkunnan kasvattaminen niin laajaksi, että siitä olisi oikeaa markkinoinnillista hyötyä, on pitkä prosessi ja projektimme puolestaan ovat verrattain lyhytkestoisia. Someaktiiveja luotaamalla voi säästää suuren vaivan.

Viraali. Viraali ei Kormilaisen mukaan ole hyvä tavoite, vaan mieluummin kannattaa tavoitella tasaista korkeaa laatua ja jatkuvasti tuotettua mielenkiintoista sisältöä. Yhteisö sanelee kuitenkin loppujen lopuksi sen, mikä lähtee lentoon. Viraaliin tarvitaan myös mäihää – ajoituksen pitää sattua kohdilleen. Some-markkinointiin tarvitaan aitoa kiinnostusta ja halua tuottaa asiakkaalle arvokasta sisältöä. Jos ei ole mitään sanottavaa, kannattaa some-kanavat unohtaa heti kättelyssä.

Ja lopuksi. Intohimo. Kun on pakko saada aikaiseksi jotain, siinä myös yleensä onnistuu. Pelin voittaa nopein, kekseliäin ja avoimin yritys. Me tiimiakatemialla saamme erinomaiset lähtökohdat tähän peliin. Innovoimme jatkuvasti. Toimimme nopeasti. Reagoimme muutoksiin. Olemme avoimia – ainakin Dimangia Innovationsissa.

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!