Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Saiturin markkinointikirja

Kirjoitettu 03.10.18
Esseen kirjoittaja: Petra Röppänen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Saiturin markkinointikirja
Kirjan kirjoittaja: Ville Kormilainen
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Saimme tehtäväksemme lukea jonkin markkinointi aiheisen kirjan muutamassa viikossa ja palauttaa ensimmäisen esseemme Tiimiakatemian esseepankkiin. Satuin olemaan tehtävänannon aikaan viikon kotona toipumassa polvileikkauksesta ja kotikuntani kirjastossa ei oikein ollut kiinnostavan oloista markkinointikirjaa tarjolla (noin 5 kappaletta 80-luvulta peräisin olevia 300 sivuisia teoksia). Päätin hakea kirjan vasta tullessani takaisin Jyväskylään, koska täällähän vaihtoehtoja riittäisi useamman kirjaston valikoimista. Aikaa lukea ja kirjoittaa essee ei ollut kuitenkaan enää kuin noin viikko, joten tietysti päätin valita jonkin helppolukuiselta vaikuttavan ohuen kirjan. Päädyin Saiturin markkinointikirjaan.

 

Kirja osoittautui niin helppolukuiseksi ja hauskaksi että sen olisi lukenut vaikka yhdessä illassa. Kormilainen oli osannut kiteyttää tärkeät sanomat lyhyesti ja humoristisella tavalla, jotka jäivät vielä erittäin helposti mieleen. Kirjassa oli paljon esimerkkejä ja kiinnostavilta henkilöiltä saatuja haastatteluja, jotka kertoivat hyviä tarinoita oikean elämän onnistumisista.

 

Vaikka kirjan kannesta voisi kuvitella sen kertovan vaan vinkkejä edullisen markkinoinnin toteuttamiseen, kertoo se paljon muutakin. Kormilaisen mukaan kirjan ajatuksena on ”ennen kaikkea herätellä joukkoja ja antaa toivottavasti uusia ajatuksia siihen aivan arkipäiväiseen duuniin”. Sitä se antoi ainakin itselleni.

 

Vaikka meillä rajapinkuilla ei ole vielä tiimejä tai siten yrityksiä perustettuna, kirja antoi paljon ideoita niin tähän hetkeen kuin myös tulevaisuutta ajatellen. Yksi asia mitä pääsin heti peilaamaan todellisuuteen oli kirjassa kerrotut luonteenkuvaukset työyhteisöissä (tai vaikka tiimeissä!) olevista ainakin viidenlaisista henkilöistä, jotka ovat kaikki tärkeitä ideoinnissa ja vaativat erilaisen suhtautumisen. Teoksen mukaan erilaisia ideanikkareita ovat:

 

  1. Ideakone
  2. Idea-arkailija
  3. Ideapihtaaja
  4. Kriitikko
  5. Suorittaja

 

Teemme tällä hetkellä aika paljon työtä markkinoinnin kurssilla iskuritiimeissä ja tällä hetkellä tehtävänä on kehitellä uusi tuote tai palvelu. Kuvaukset luettuani tunnistin heti omasta tiimistäni muutaman erilaisen tyypin ja heti seuraavalla tapaamisellamme ymmärsin paremmin erilaista käyttäytymistämme tiimin jäseninä. Koin sen jälkeen saavani ideoinnista itsekin paljon enemmän irti, kun en enää ihmetellyt että miksi jonkun pitää olla koko ajan kyseenalaistamassa ja lyttäämässä muiden ideoita, vaan ymmärsin, että tiimiimme tarvitaan kriitikko joka patistaa muut miettimään uusia ideoita vähän pidemmälle, jotta tiedetään toimivatko ne oikeasti.

 

Tiivistän tähän loppuun vielä omasta mielestäni tärkeimmät opit, joita sain lukiessani irti.

 

  1. Asiakas on oikeasti tärkein

Toimitpa sitten millä yrityksen osa-alueella tahansa, vaikka siellä markkinoinnissa, niin asiakas on todella tärkein valttikorttisi. Jos käytät yhtään aikaasi asiakkaiden kanssa keskusteluun, heidän kuuntelemiseensa ja ongelmiinsa, saat kuluneen ajan varmasti moninkertaisena tietona takaisin, jota voit hyödyntää myöhemmin. Asiakkaat kertovat kokemuksistaan toisille ja hyvällä tuurilla saat erittäin positiivista mainosta pelkällä puskaradiolla.

 

  1. Some, some ja vielä kerran some

Nykypäivänä sosiaalinen media on väistämättä yrityksen parhaita markkinointikanavia (ja kaiken lisäksi edullinen). Oletpa sitten Facebookissa, Instagramissa, Youtubessa tai blogeissa, yrityksen some-kuvaan kannattaa panostaa. Ja siellä kannattaa siis oikeasti olla paljon. Jos sinulla ei ole tarpeeksi aikaa pitää yllä montaa eri sivustoa (aikaa ylläpitoon kuluu yllättävän paljon) samaan aikaan, keskity kerralla vaan yhteen ja tee se kunnolla. Äläkä käytä some-kanavia pelkkään oman yrityksesi kehumiseen ja mainontaan. Kerro tarinoita, jaa normaaleja joka päiväisiä tapahtumia. Huomaat seuraajamäärässäsi muutoksen kun ihmiset pystyvät samaistumaan sivuihisi.

 

  1. Käytä suhteita

Ei ole mitään väärää käyttää olemassa olevia suhteita markkinoinnin apuna tai hankkia niitä lisää sitä varten. Kirjasta lainaten; ”Suhteiden rakentaminen on kaikki kaikessa ja kaiken alku”. Jos satut tuntemaan näkyvän henkilön joka olisi hyvä keulakuva tuotteellesi, käytä häntä! Tai jos sinulla on yhteyksiä hyviin toimittajiin, ei ole väärin pyytää heitä kirjoittamaan yrityksestäsi juttua. Älä kuitenkaan odota saavasi kaikkea apua ilmaiseksi tai pyydä mukaan henkilöä, joka ei sovi yhtään brändiisi. Keksi keinoja jolla saat suhteesi hyödynnettyä niin, että myös tavoitat oman kohderyhmäsi halutulla tavalla.

 

  1. Ole intohimoinen

Viimeisenä ehkä se tärkein näistä. Jos sinulla itselläsi ei ole intohimoa tuoda ideoitasi näkyville, kellä sitä sitten on? Ole innostunut, kiinnostunut ja ajattele eri tavalla. Omalla tekemiselläsi innostat muitakin tiimisi tai työyhteisösi jäseniä olemaan täysillä mukana kaikessa tekemisessä. Älä odota että muut tekevät, näytä itse esimerkkiä muille. Muut seuraavat kyllä ennemmin tai myöhemmin perässä.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!