Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Saiturin markkinointikirja

Kirjoitettu 31.12.18
Esseen kirjoittaja: Juuso Vainula
Kirjapisteet: 2
Kirja: Saiturin markkinointikirja
Kirjan kirjoittaja: Ville Kormilainen
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Saiturin markkinointikirja on tiivis humoristinen markkinointipläjäys. Kirja kertoo monilla case-kohtaisilla esimerkeillä, kuinka markkinoida pienellä budjetilla. Kirja perehtyykin tarkemmin facebook-markkinointiin ja kuinka oikeaoppisesti pitää yllä yrityksesi facebook-sivuja.

 

Rajapinkut on juuri jaettu tiimeihin ja alkaa armoton ideointi tulevaisuutta varten. Mikä on meidän yrityksen nimi? Mitä projekteja teemme keväällä? Kuka, miksi, milloin? Kaikki on vielä uutta ja hieman sekavaa. Kormilainen tarjoaakin kirjassaan apua ideointiin ja esittelee viisi ideointityyppiä: ideakone, idea-arkailija, ideapihtari, kriitikko ja suorittaja. Kun pystytään ymmärtämään muiden ihmisten ideointitapoja ja menetelmiä, alkaa tiimityöskentely sujumaan entistä paremmin. Kirjan luettuani tunnistin heti tiimistäni aivan selvän ”ideakoneen”. Ideoita tulee kuin sieniä sateella, vaikka puolet näistä onkin hieman kyseenalaisia, on joukossa silti muutama hiomaton timantti, joita on mukava lähteä työstämään eteenpäin. En vielä osaa tarkalleen sanoa, minkä kategorian alle itse sijoitun, mutta ehkä se selviää tulevien kuukausien aikana.

 

Digiaikakauden myötä esiin on noussut uusia tehokkaita keinoja markkinoida yritystäsi tai tuotettasi. Erityisen tehokkaaksi ja edulliseksi on todettu sosiaalisen median kanavat. Yksi suosituimmista on varmasti jokaisen tuntema Facebook. Se tarjoaa markkinoijalle helpon tavan lähestyä kohdeyleisöä, se on vielä toistaiseksi todella edullista ja se tarjoaa paljon erilaista statistiikkaa, jota voit hyödyntää parantaaksesi markkinointiasi. Kormilainen esitteleekin kirjassaan facebook-markkinoinnin neljä vinkkiä:

 

  1. Strategia
  • Luo strategia, joka vastaa kysymyksiin: Miksi, mitä ja miten? Mitä seuraajasi haluavat lukea? Päätä sivullesi selkeä tavoite ja käytä hyödyksi facebookin tarjoamaa statistiikkaa, mm. milloin on paras aika julkaista uusi päivitys.

 

  1. Sitouta voimavarat
  • Päätä kuka on sivuston vastuuhenkilö. Henkilö, joka huolehtii strategian toteutumisesta ja päivittäisestä ylläpidosta.

 

  1. Luo sisältöä
  • Julkaise uutta sisältöä säännöllisesti. Kiinnitä huomiota sisällön korkeaan laatuun ja pidä mielessäsi, että mitä seuraajasi haluavat nähdä. Tykkäyksien ja jakojen perusteella huomaat kyllä, jos päivityksesi on onnistunut.

 

  1. Ole avoin
  • Huomioi kommentit ja keskustele seuraajien kanssa. Älä sensuroi negatiivisia kommentteja, vaan sen sijaan vastaa niihin asiallisesti ja neutraalisti.

 

Vielä viimeisenä kirjassa mainitaan erikoisempi tapa saada näkyvyyttä: Meemit ja viraalit ilmiöt. Viraalin netti-ilmiön luominen on kuitenkin haasteellista ja sitä on hyvin vaikea luomalla luoda. Useasti nämä tapahtuvat silmänräpäyksessä ja todennäköisesti olet jo myöhässä, kun tajuat kyseisen asian olevan hitti. Vaikka onnistuisitkin luomaan netti-ilmiön, kulman takana odottaa jo seuraava suuri hitti, joka vie omalta ilmiöltäsi kaiken huomion. Viraalihitteihin ei siis kannata sijoittaa pitkällä tähtäimellä.