Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Saiturin markkinointikirja

Kirjoitettu 05.03.19
Esseen kirjoittaja: Aaro Virkkala
Kirjapisteet: 2
Kirja: Saiturin markkinointikirja
Kirjan kirjoittaja: Ville Kormilainen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Hyvät ideat ovat ilmaisia, komeilee iskulause Ville Kormilaisen Saiturin markkinointikirjan kannessa. Oman elämänsä Roope Ankoille suunnattu kompakti ja humoristinen lukupaketti tarjoaa neuvoja siihen, miten markkinoida onnistuneesti nollabudjetilla esimerkiksi facebookissa, ja väittää pienen budjetin olevan ainoastaan tekosyy asioiden tekemättä jättämiselle.

Heti kirjan alkupuolella Kormilainen jaottelee ideoijat viiteen eri päätyyppiin, jotka ainakin jossain määrin auttoivat itseäni hahmottamaan ja yleistämään oman tiimimme eri jäsenten toimintatapoja ideointiprosessissa. Ideanikkarit on jaettu seuraavasti:

 

  1. Ideakone on henkilö, joka tuottaa uusia ideoita jatkuvalla syötöllä ilman oikeastaan minkäänlaista ”filtteriä”. Ideakoneen ideoista jopa suurin osa saattaa olla käyttökelvottomia, mutta tästä ajatusten alekorista on mahdollista aina aika ajoin tehdä todella hyviäkin löytöjä.
  2. Idea-arkailija tomii käytännössä suodattimena ideakoneelle. Idea-arkailija saattaa innostua useistakin jutuista, mutta hän hautoo ja hioo ideoita pitkään omassa päässään, eikä tuo niitä julki ennen kuin on sataprosenttisen varma niiden tomivuudesta.
  3. Ideapihtaaja on jokseenkin samanlainen tyyppi kuin idea-arkailija, mutta hän panttaa omia ideoitaan (ja muilta omaksuttuja ja jalostettuja ideoita) siksi, että pelkää jonkun varastavan ne omaan käyttöönsä.
  4. Kriitikko on ideanikkarityyppi, johon tiedän itse kuuluvani. Kriitikot ovat käytännössä ideakoneitten vastakohtia, joilla on usein hyvin vahvat ja monesti aiheellisetkin mielipiteensä jokaiseen ideaan. Kriitikko toimii täysin järjen varassa tunteet sivuuttaen, ja saattaa vaikuttaa monesti hyvinkin negatiiviselta lytätessään innoissaan olevan ideakoneen ajatukset.
  5. Suorittaja on henkilö, joka ei ole mukana ideointiprosessissa oikeastaan millään tavalla, mutta osallistuu käytännön toteutukseen muidenkin edestä. Suorittaja on suhteellisen näkymätön hahmo, mutta todella tärkeä tiimin jäsen.

Kuten jo mainitsinkin, tunnistin itse kuuluvani kriitikoihin. Osuuskuntamme jäsenistäkin suurimman osan pystyn luokittelemaan johonkin ideoijatyyppiin. En oikeastaan tiedä miten konkreettisesti hyödyn ihmisten lokeroinnista ja heidän toimintatapojensa yksinkertaistamisesta helposti yleistettävään muotoon, mutta ehkä nämäkin ideanikkarityypit on hyvä tiedostaa vuonna 2019, kun olemme älypuhelimiemme avulla surkastuttaneet ihmistuntemuksemme sille tasolle, että joka kodin hittituote on kirja joka jakaa ihmiset neljään eri väriin joiden avulla voimme tulkita toistemme käytöstä.

KUITENKIN, myöhemmin kirjassa Kormilainen avaa sosiaalisessa mediassa markkinointia, ja tuo esille todella hyviä huomioita, kuten sen että sisällön pitää olla aitoa ja siinä pitää olla tarttumapintaa ja meemien ja viraali-ilmöiden markkina-arvon nykyaikana. Kirja myös antaa vinkkejä siihen, miten sitouttaa faneja mahdollisimman hyvin, ja miten tehdä hyväntekeväisyyttä mahdollisimman hyvin. Monet kirjassa olevat asiat ovat itselleni ja varmasti myös monelle muulle itsestäänselvyyksiä, mutta se tarjoaa joka tapauksessa kokeneen alan tekijän näkökulmaa ja neuvontaa aiheeseen. Lopussa Kormilainen myös myöntää, että kaikesta huolimatta markkinointiin todellakin tarvitaan rahaa. Sosiaalisessa mediassa on mahdollista suorittaa onnistuneitakin mainoskampanjoita esim. viraali-ilmiöillä ratsastaen tai niitä luoden, ja näkyvyyttä voi saavuttaa joko nolla- tai lähes nollabudjetilla tiettyyn pisteeseen asti runsaastikin, mutta totuus on kuitenkin se, että rahaa tarvitaan, ja paljon. Fiksu osaa yhdistää tämän kirjan opit ja henkilökohtaisen tietämyksensä rahaa vaativiin markkinointikeinoihin, ja näin luoda ehkä hieman halvemmalla todella hyvän ja toimivan markkinoinnin yritykselleen!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!