Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

saiturin markkinointikirja

Kirjoitettu 07.12.19
Esseen kirjoittaja: Viivi Piispanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Saiturin markkinointikirja
Kirjan kirjoittaja: Ville Kormilainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Helppolukuinen, lyhyt ja hyviä käytännönesimerkkejä sisältävä markkinointikirja. Hyvin usein rahan puute on esteenä tehdä mitä tahansa. Ajatellaan ja sanotaan, että ”kyllähän mekin vaikka mitä, mutta kun ei ole tarpeeksi rahaa”. Asian ei tarvitsisi olla näin. On olemassa paljon erilaisia – ilmaisia keinoja vaikkapa markkinoida, ja näistä vinkeistä on Saiturin markkinointikirja tehty.

 

Itselleni tulee halvasta markkinoinnista ensimmäisenä mieleen Facebook ja Instagram, ja siellä tapahtuva markkinointi. Kirjassa puhuttiin jonkin verran Facebook-markkinoinnista. Alat ajattelemaan ja tajuat, että suurimmalla osalla yrityksistä on omat Facebook-sivut ja nykyään monet omaavat myös Instagram-tilin. Facebook-markkinointia ei kannata kuitenkaan tehdä kaikista helpoimmalla tavalla, jos haluat saada suurimmat hyödyt, sillä kilpailijoita siellä on hurjasti.

 

Olemme miettineet, tarvitsemmeko Tempolle säännöllisesti päivittyviä Facebook-sivuja. Tällä hetkellä meillä ei sellaisia ole, tai onhan meillä Facebookissa sivut, mutta emme päivittele niitä. Olemme nyt enemmän keskittyneet Instagramiin, sillä koemme sen enemmän meidän jutuksi. Jos joskus haluamme alkaa markkinoimaan meitä myös Facebookissa, on hyvä miettiä seuraavaa:

 

  1. Mitä haluamme päivittää, miksi haluamme päivittää ja milloin päivitämme. Miksi asiakkaat tykkäisivät meidän päivityksistä ja miksi he haluaisivat ottaa meihin yhteyttä. Myös sivujen ja päivitysten tulisi näyttää meidän näköisiltä.

Instagramiin olemme suunnitelleet, että päivitämme sinne paljon projekteista ja meidän arjesta. Jatkossa alamme lisäämään Instaan hienoja kuvia ja videoita, sillä tarjoamme asiakkaille video-ja valokuvausta, joten Instagram voisi toimia tietynlaisena portfoliona kuvaustaidoistamme. Tällä hetkellä meidän Insta-tili ei näytä siltä miltä haluaisimme sen näyttävän, mutta asiaan on tulossa pian muutosta.

 

  1. SITOUTA VOIMAVARAT. Kuka päivittää ja milloin päivitetään. Kuka/ketkä suunnittelee päivitykset. On valittava pieni vastuuporukka tai yksi vastuuhenkilö sivujen ylläpitämiseen, jos tällaista ei ole valittu, kukaan ei muista hoitaa asioita.

Instagramin kanssa olemme päättäneet, että jokainen ottaa hyviä kuvia projektin aikana ja lisäilee niitä Tempon yhteiseen Drive-kansioon. Drive-kansiosta Instavastaava  valitsee julkaisukelpoiset kuvat, muokkaa ne, ja suunnittelee tekstit yhdessä sometiimin avustuksella. Kuvapäivityksiä tulee kerran ainakin kerran viikkoon ja videoita noin kerran kuukauteen.

 

 

  1. LUO SISÄLTÖJÄ. Pitää olla aina jokin syy, miksi päivityksistä tykätään, harva tykkäilee huvikseen. Mietittävä millaista sisältöä haluamme luoda.

Pyrimme luomaan Instagramiin visuaalisesti hienon näköistä sisältöä, jotta ihmiset haluavat seurata meitä ja tykkäilllä meidän päivityksistä. Haluamme myös jakaa projekteistamme ja arjestamme, jotta seuraajat saavat tietoa, mitä kaikkea teemme.

 

  1. OLE AVOIN. Älä säikähdä negatiivista kommenttia, vaan vastaa asiallisesti ja opi. Negatiiviset kommentit kannattaa kääntää niin, että tästä minä opin ja teen jatkossa toisin.

 

Instagram ja muut sosiaaliset mediat antavat hyvän alustan markkinoinnille, joka tavoittaa paljon ihmisiä jopa ilmaiseksi. Somea  kannattaa siis hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla olemalla aktiivinen ja tarjota seuraajille sitä, mitä he haluavat nähdä meiltä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!