Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Saiturin Markkinointikirja

Kirjoitettu 27.10.15
Esseen kirjoittaja: Heidi Aittanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Saiturin Markkinointikirja
Kirjan kirjoittaja: Ville Kormilainen
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Saiturin markkinointikirja

 

Ville Kormilaisen Saiturin markkinointikirja kertoo markkinointikeinoista, joita voi toteuttaa lähes nollabudjetilla. Toimin markkinointivastaavana Kalteva Kaktus –projektissamme ja lähdin lukemaan kirjaa kysymys mielessäni; mitä keinoja voisimme hyödyntää Laajikseen Kaltevaan kaktukseen? Myönnettäköön että kirja ei täysin vastannut odotuksiini ja olikin pienimuotoinen pettymys. Sain poimittua kuitenkin joitakin hyviä vinkkejä ja juttuja joihin kannattaa kiinnittää huomiota tulevassa markkinoinnissa.

Jokaisella facebook –sivulla pitää olla jonkinlainen tavoite. Kirjassa kehotettiin käyttämään apuna kysymyksiä: mitä, miksi ja miten. Nämä kolme kysymyssanaa ovat tuttuja meille tiimiyrittäjille Golden Circle –työkalusta. En ole koskaan ajatellut, että Golden Circle –työkalua voisi hyödyntää myös johonkin niinkin yksinkertaiseen asiaan, kuin vaikka siihen FB-postaukseen.

Miksi aiomme pistää pystyyn Kaltevan Kaktuksen, eli KK:n facebook –sivut? Vastaus tähän on melko helppo. Pääkohderyhmäämme kuuluvat sosiaalisen median suurkuluttajat, teini-ikäiset ja opiskelijat. Facebook on tässä tilanteessa paras väylä juuri tämän kohderyhmän tavoittamiseen, mutta miten aiomme tämän tehdä? Käsitän kysymyksen enemmänkin siten, että minkä tyylisen somekanavan luomme? Tarkoituksena on luoda hyvin henkilökohtainen, avoin ja rennon tyylinen FB –sivu. Asiakkaat voivat heittää meille suoraan Facebookissa kysymyksiä tai antaa palautetta ja me voimme vastata nopeasti ja henkilökohtaisesti, allekirjoittamalla omalla nimellämme. Myllytuvalla ollessani huomasin, että ihmiset arvostavat sitä, kun saavat kysymykseen vastauksen joltain oikealta henkilöltä, eikä pelkästään yritykseltä. Asiakaspalvelu ja sen laatu somen välityksellä on aivan yhtä tärkeää, kuin kasvotustenkin. Mitä päivitämme KK:n Fb –sivulla? Päivityksiä itse projektiryhmästä, työntekijöistä, rakennusvaiheesta, tarjouksista, tapahtumista, Laajiksesta, näitä aiheita riittää loputtomiin. Sisältö on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on säilyttää päivityksissä fiilis ja henkilökohtaisuus. Luomme sellaisen kanavan, jota 14 vuotias kausikorttilaskija Ville selaa huvikseen, toivoen että olisi itse päätynyt kuvan taustalle. Yksi oikein tärkeä vinkki kirjassa iskostui ikuisesti verkkokalvoilleni, ”pyri aiheuttamaan päivityksellä tunnetila.” Itsestäänselvyys, jota ei voi koskaan toistaa liian montaa kertaa. Päivitys ilman tunnetta ei jää kenenkään mieleen.

 

Jonkin somekanavan käyttö markkinoinnissa on nykyään melko lailla itsestäänselvyys, mutta mitä muita keinoja nousi pinnalle kirjasta? Kirjassa kerrottiin mielikuvituksellisista markkinointitempauksista, lumiveistoksista ja vaikka mistä. Olen ollut melkoisen varautunut erilaisten markkinointitempausten suhteen. Mielessäni pyörii aina kysymykset, mitä jos tämä ei toimikkaan ja mitä jos kukaan ei lähde tähän mukaan? Tajusin kirjaa lukiessani sen, että mitä sitten jos tempaus ei tuota haluttua tulosta? Tarkoituksena KK:ssa on pitää kulut niin lähellä nollaa kuin mahdollista, joten rahallista hävikkiä ei siitä tule. Markkinointitempaus joka ei ota siipiä alleen, tuskin tulee myöskään jäämään kenenkään mieleen. Kukaan ei muistele sitä tempausta joka ei mennytkään niin putkeen, vaan he muistelevat niitä, jotka toimivat tai herättivät tunteita. Opetuksena siis, tyri ihan rauhassa, testaile eri keinoja ja aina vaan uutta ideaa kehiin. Kyllä sen sitten huomaa, mikä toimii ja mikä ei. Tulevana talvena tullaan toivottavasti näkemään erikoisiakin markkinointitempauksia, jäljellä vielä on niiden ideointi!

 

Markkinointitempauksia, henkilökohtaista ja avointa somea, asiakaslähtöistä asiakaspalvelua ja tunteita herättävää toimintaa. Näillä eväillä lähdemme KK:n projektiryhmän kanssa talvea kohden!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!