Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sano se someksi

Kirjoitettu 07.11.19
Esseen kirjoittaja: Petra Palmu
Kirjapisteet: 4
Kirja: Sano se someksi 1, Sano se someksi 2
Kirjan kirjoittaja: Katleena Kortesuo
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi, 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olen aina kiinnostunut nopeasti uusista asioista. Haluan oppia uusia asioita ja kehittää itseäni. Tiimiakatemialla se on ollut minulla haaste mutta samalla mahdollisuus. Nyt kun aikaa akatemialla ei ole enää paljon alkaa tuntumaan, että minun on löydettävä muutama asia joihin keskityn, jotta ammattitaitoni valmistumisen jälkeen on mahdollisimman hyvä. Jos keskityn moneen eri asiaan en voi olla yhdessä tai kahdessa asiassa huippuhyvä. Olen pohtinut syksyllä paljon sitä, mitä haluan akatemian jälkeen tehdä ja onnekseni se on minulle nyt valaistunut.

 

Yksi näistä asioista on markkinointi monissa eri muodoissaan. Etenkin sosiaalisen median markkinointi kiinnostaa minua. Ja sisällöntuotanto. Ennen olin paljon aktiivisempi päivittämään omaa someani mutta nykyään koen helpommaksi tehdä sitä muille. Tästä syystä tartuin Katleena Kortesuon kirjoihin ”Sano se someksi” Luin kirjasarjasta ensimmäisen ja toisen kirjan.

 

Löysin kirjoista muutaman hyvän jutun, joista on hyötyä somemarkkinoinnissa mutta koska kirja on julkaistu 2010 siellä kerrottiin paljon itsestään selviä asioita. Ehkä tämä myös kertoo siitä miten paljon sosiaalinen media on mennyt eteenpäin noin kymmenessä vuodessa. Vanhentunutta tietoa löytyy, esimerkiksi kirjoissa ei instagramia ei mainittu ollenkaan ja nykyään se on yksi tärkeimmistä somekanavista sosiaalisen median markkinointia ajatellen.

 

Hyviä juttuja mitä itse voin viedä käytäntöön on kappaleet hyvän sometekstin ominaisuuksista. Itse pähkäilen omassa somessani sekä Koton sosiaalisessa mediassa eniten kuvatekstien kirjoittamista. Kaikki muu stooreista, kommentoinnista feedin suunnitteluun on paljon helpompaa. Hyvän sometekstin ominaisuuksia on helppolukuisuus, positiivisuus ja rentous. Vaikka itse persoonaltani olenkin juuri näitä asioita, on se yllättävän vaikeaa saada näkymään tekstissä. Yleisesti julkaisut ovat parempia (vaikka niissä kritisoitaisiinkin jotain) kun ne ovat kirjoitettu positiiviseksi ja niissä on käytetty selkokieltä ja sen on kaikkien helppo lukea.

 

Mielestäni hyvän somepäivityksen ominaisuuksia:

-Lyhyt teksti, liian pitkää tekstiä seuraajat eivät jaksa lukea.

-Kuvateksti on hyvä olla helposti ”silmäiltävä”

-Positiivisuus

-Helppolukuisuus

-Ajantasaisuus

-Hauskuus tehokeinona

-Markkinoiva (ei tyrkyttämistä)

-Omalla nimellä esiintyminen

 

Huomaan itse kirjoittavani aika paljon samankaltaisia tekstejä koko ajan. Humorististen tekstien kirjoittaminen tuottaa minulle hieman hankaluuksia sillä rupean miettimään liikaa ja sen takia en ehkä uskalla tuoda omaa persoonaani tekstiin. Tämä on aika turhauttavaa ja jonkin mielestä vähän outoa sillä ei se ole kuin kirjoittaa. Kirjoittamisen oppii vain kirjoittamalla ja itse olen yrittänyt kehittää itseäni seuraamalla paljon sosiaalista mediaa ja oppimalla niiltä jotka ovat tehneet somea pitkään.

 

Somen tekeminen ei ole yksin puurtamista vaan se on vuorovaikutusta seuraajien kanssa ja heidän aktivointiaan. Myös julkaisujen aktiivisuus ja laadukkaan, kiinnostavan sisällön tuottaminen on tärkeää. Sosiaalisen median tekeminen on myös asiakaspalvalutyötä, joka käsittää kommentteihin vastaamisen asiallisesti ja ystävällisesti. Törkeästi vastaaminen ja vastaamatta jättäminen saavat henkilöstä tai yrityksestä huonon vaikutelman. Yrityksen tai esimerkiksi vaikuttajan täytyy löytää myös oikeat väylät, jotta hyödyt ovat maksimaaliset. Markkinointia myyvän yrityksen tai bloggarin täytyy löytyä monista eri sosiaalisen median kanavista verrattuna torimyyjään jolla on valmis asiakaskunta. Toki hyvin kohdennetulla markkinoinnilla myös tori myyjä voi saada lisää asiakkaita ja sitä kautta enemmän myyntiä.

 

Erilaisia sosiaalisen median kanavia on paljon ja en niitä tähän lähde mitenkään enemmän avaamaan sillä lähes kaikki kirjan esimerkit erilaisista somekanavista olivat minulle tuttuja. Tärkeimmät somet omaa henkilöbrändiäni ajatellen on Instagram. Muita muita hyviä kanavia ovat:

 

-Facebook

-Twitter

-Blogit(ovat pitäneet hyvin pintansa vuosien kuluessa)

-Spotify/muut kanavat joissa voi kuunnella bodcasteja jotka ovat nyt kovin nousussa

-Linkedin

-Youtube

Sisäiseen viestintään on paljon erilaisia sivustoja esimerkiksi meillä Dynassa käytetään Slackia ja se on ollut mielestäni hyvä.

 

Olen itse pyrkinyt aktivoitumaan somessa viimeaikoina. Haluan kehittää omaa henkilöbrändiäni ja loin uuden instagramin valokuvaukselleni, sillä voin käyttää sitä samalla omana portfoliona mahdollisille asiakkaalle. Haluaisin uskaltaa tuoda itseäni enemmän esille somen kautta mutta en ole koskaan ollut sellainen, että lisäilisin omaa naamaani joka puolelle tai puhuisin kokajan itsestäni. Olen Koto Designmarketin ja Kahvila Myllytuvan somea päivittäessäni huomannut sen, että mitä henkilökohtaisempi julkaisu on, sitä näkyvämpi ja suositumpi se on. Eli oman naaman näkyminen kannattaa ja tekstiin kannattaa panostaa!

 

Kirjassa somemarkkinointi on jaettu viiteen eri kategoriaan. Sisältö-, viihde-, tarina-, kampanja- ja hinta-/tarjousmarkkinointiin. Tarinat tekevät mielestäni somemarkkinoinnista mielenkiintoisen. Tarinat vetoavat ihmisten tunteisiin ja järkeen. Se, että osaat kirjoittaa henkilökohtaisia ja kiinnostavia tekstejä sekä kuvilla on taustalla joku tarina ne lisäävät arvoa seuraajille. Kotolla me käytetään paljon tarinamarkkinointia. Toki sitä voisi hyödyntää enemmän. Olemme miettineet, että esimerkiksi arjen puuhailusta voi kertoa Instagramin storyssa ja feediin laittaa sitten pääsääntöisesti kuvia meidän valikoimasta ja kuvateksteillä tuoda siihen maanläheisyyttä ja ottaa asiakkaita mukaan kommentointiin sekä aktivoida sitä kautta.

 

Sano se someksi sarjan kirjat ovat pähkinänkuoressa enemmän ammattilaisten käyttöön kun vapaa-ajallaan somessa pyörivälle. Mitään kauhean syvällistä tietoa en kirjoista saanut ja siksi seuraavaksi aion etsiä mahdollisimman uuden markkinoinnin kirjan.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!