Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sano se someksi

Kirjoitettu 24.05.17
Esseen kirjoittaja: Veera Hakaste
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sano se someksi
Kirjan kirjoittaja: Katleena Kortesuo
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Ensi kesän Kievarin somemarkkinointia ja omaa markkinointivastaavan roolia ajatellen päädyin nappaamaan tämän Kortesuon someviestintää koskevan kirjan luettavaksi. Kirja on hyvä perusteos sosiaalisen median perusasioista näin 2010-luvulla. Se kartoittaa kaikki somekanavat ja niiden käyttötarkoitukset. Loppuosassa kirjaa keskitytään yrityksen somekäyttöön niin markkinoinnissa, asiakaspalvelussa kuin sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässäkin.

Nykypäivänä yrityksen on turha havitella suuria massoja asiakkaita ilman somekanavissa näkymistä. Yksityishenkilötkään eivät pysy maailman menossa nykypäivänä ilman somekanavia. Kummallekin osapuolelle on siis luonnollisesti hyvä osata perusasiat ja – taidot somekanavissa toimiessaan. Suurin osa kun varmaan on vain perustanut FB-tilin ja ruvennut käyttämään sitä ilman sen kummempaa perehtymistä. Itse olen toiminut aivan samalla tavalla, mutta huomannut näin vuosien käytön jälkeen kuinka perustavanlaatuisia tietoja somekanavista minulta uupuu. Siinä toinen syy tämän kirjan nappaamiselle hyllystä.

Somemarkkinointi on tässä kirjassa jaettu viiteen eri kategoriaan: sisältö-, viihde-, tarina-, kampanja- ja hinta-/tarjousmarkkinointiin. Sisältömarkkinointi on epäsuoraa markkinointia tuottamalla asiakkaille heitä auttavaa sisältöä yrityksen palvelu/tuotekonseptin mukaisesti. Käytännössä blogin pitäminen on tähän paras kanava, jossa voidaan esitellä esimerkiksi työn tuloksia ja oman alan uusimpia tuulia. Kievaria ajatellen sisältömarkkinointi voisi käsittää burgereita käsittelevän blogin, jossa sisältä voisi liittyä burgerien reseptiikkaan ja muuhun ruoka-aiheiseen sisältöön. Käytännössä kuitenkin sen tuottama lisäarvo ravintolalle olisi luultavasti pieni jo pelkästään sen takia, että me olemme kesäravintola ja blogin kirjoitus sijoittuisi ajallisesti vain kesäkauteen ja olisi hyvinkin niukkaa kiireen vuoksi.

Viihdemarkkinointia eli niin sanottua hupimarkkinointia on kaikki tuote/palvelutietoisuuden jakaminen viihteen avulla. Tästä löytyy hyviä esimerkkejä kaiken maailman Jounin kaupan facebook-sivuilta sun muusta. Hupimarkkinoinnissa haasteena on vitsin/viihteen rajoissa pysyminen, mutta samalla suuren massan naurattaminen. Mikään ei ole yhtä kiusallista kuin huono vitsi, joka ei iske muihin kuin itse vitsin kertojiin. Kievarin kohdalla viihdemarkkinoinnille ei ole suoraa tarvetta, mutta viihteellisyys kaikissa päivityksissä on varmasti plussaa ja sitä varmasti tulee päivityksissä olemaankin.

Tarinamarkkinoinnilla on helppo vedota ihmisten tunteisiin ja järkeen. Samaistuttavat hahmot ja hyöty lukijoille lisää tarinoiden arvoa ja tehokkuutta markkinointimielessä. Ravintolabisnestä ajatellen tarinamarkkinoinnin käyttö ei ehkä ensimmäisenä tule mieleen, mutta esimerkiksi asiakaskokemuksia voisi hyvinkin kertoa tarinamuodossa jossain somekanavissa tai ottaa Kievarilla käyttöön vieraskirjan, johon asiakkaat voivat oman kokemuksensa kirjoittaa. Asiakkaat itse asiassa tuottavatkin ravintolalle huomaamattaan tarinamarkkinointia minimuodossa kirjoittamalla asiakasarvioita esimerkiksi facebookiin. Parhaassa tapauksessa siis parasta ma hdollista markkinointia meille, pahimmassa tapauksessa pahinta käärmemyrkkyä.

Itse tuotteisiin liittyvää markkinointia eli hinta- ja tarjousmarkkinointia on nimensä mukaisesti kaikki tuotteiden ja palveluiden hintaan liittyvä markkinointi. Ytimessä on tällöin halpa hinta eli laatua on turha sotkea tähän markkinointiin. Kievarin markkinointia ajatellen tarjousmarkkinoinnilla on hyvinkin käyttöä varmasti kesän aikana niin juoma- kuin ruokapuolellakin. Erikoispäivät kuten esimerkiksi avajaiset ja kesän tapahtumapäivät ovat varmasti sellaisia tarjouksille otollisia päiviä.  Myös paljoustarjoukset useamman burgeraterian ostajalle voisi olla kokeilemisen arvoinen.

Kampanjamarkkinoinnista hyvä esimerkki on kaiken maailman ”kerää pullonkorkkeja, voita leffalippuja” – kampanjat, joita näkee viikoittain kaupoissa kierrellessä. Ravintolaa ajatellen kampanjamarkkinointi menee hyvin lähelle tarjousmarkkinointia. Jos esimerkiksi olisi kampanja ”Juoma kaupan päälle” se vähentäisi asiakkaan kuluttamaa rahasummaa ateriaansa kohden (olettaen, että ateriaan kuulu juoma), mikä olisi sama asia kuin tarjouksen käyttäminen.

Somemarkkinoinnin tyylien lisäksi toinen isoin koppi kirjasta oli ehdottomasti sometekstin tuottamista koskeva osuus. Kortesuon mukaan hyvän sometekstin on oltava:

*silmäiltävää

*tiivistä

*lyhyttä

*helppolukuista

Tämän lisäksi tekstiin on voitava vastata, sillä some on kommunkointia ja yhdessä luomista eikä pelkästään sisällön tuottajan yksinpuhelua. Tämän meinaa monesti unohtaa markkinointimielessä tekstiä tuottaessa esimerkiksi Facebookiin. Siispä tästä itselleni kesäksi muistilista tsekattavaksi jokaisen päivityksen kohdalla (kirjoitan tämän myös kievarin seinään ja itselleni koneen työpöydälle muistiksi):

Kun kirjoitat päivitystä someen, muista:

*lyhyt teksti, ei absoluuttisen kattava

*kommunikoiva

*positiviisuus

*helppolukuisuus (selkokielisyys, ei slangia liikaa)

*ajantasaisuus

*hauskuus sopivissa tilanteissa

*kriittisyys tarvittavissa kohdissa

*hyvällä tavalla markkinoiva (ei tyrkyttämistä, mutta hyvällä tavalla omaan asiaan uskova)

*monimuotoisuus, monenkeskeisyys ja hetkellisyys

*Ironia ja sarkasmi eivät sovi yritysviestintään

! Muista omalla nimellä esiintyminen kannattaa! Tuo asiantuntijuutta ja henkilökohtaisuutta.

 

Lopuksi hyvä muistutus somen suhteesta meihin ihmisiin:

”Kenenkään ei kannata ryhtyä palvelemaan sosiaalista mediaa vaan se palvelee meitä.”

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!