Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sanojen Supervoima

Kirjoitettu 22.01.21
Esseen kirjoittaja: Jesse Takala
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sanojen Supervoima
Kirjan kirjoittaja: Martti Vaalahti
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sanojen supervoima – Martti Vaalahti

Kuuntelin Martti Vaalahden kirjan ”Sanojen supervoima: Näin valitset sanasi oikein ja onnistut elämässä”.

Martti Vaalahti on markkinoinnin, myynnin, viestinnän, palvelumuotoilun, brändäyksen ja monen muun alan ammattilainen. Kirjassaan hän tuo omasta näkökulmastaan parhaat ajatukset erilaisiin myyntitilanteisiin. Kirja vahvisti ajatustani, että kaikki on myymistä, eikä huonolla tavalla. Miten saat ihmiset puolellesi? Mitä myyntitilanteessa tulee puhua? Esimerkiksi näihin tilanteisiin Martti kirjassaan pohti oikeanlaisia sanoja.

 

Kirja lyhykäisyydessään opettaa siihen, että vaikka voisit hetkessä tuntea sanovasi oikein ja olla oikeassa, ei se palvele pitkässä juoksussa. Itselläni ei ole tarvetta olla aina oikeassa, mutta olen todella tarkka siitä, että asioista puhutaan realistisesti ja totuuden mukaisesti. Joskus olen huomannut, että kun lähden väittelemään asiasta ja ”voittamaan” väittelyn, itseasiassa häviän, sillä toiselle tulee hieman tyhmä olo ja tunteet ovat negatiiviset.

Oikeilla sanavalinnoilla voisin henkilön saada jopa itse ymmärtämään tilanne oikein ilman, että sanon tyylillä ”sinä olet väärässä”. Ihmiset haluavat kokea itsensä halutuksi ja arvostetuksi. Sanavalinnat kannattaa määritellä niin, että henkilölle tulee olo, että hänestä ollaan aidosti kiinnostuneita.

Martti Vaalahti kertoo omasta kokemuksestaan myyntityössä. Hän pitkään oli tuote ja myyntispeak orientoitunut myyjä. Hän tiesi tuotteesta ja tiesi myyntiprosessin. Hän oli liian robottimainen. Hänen myyntinsä ei oikein sujunut. Hän yksinkertaisesti alkoi kysymään asiakkaalta: ”Mitä sinulle kuuluu?” ja alkoi puhumaan kuin ihminen ihmiselle, hänen myyntinsä kasvoi huomattavasti. Hän loi yhteyden asiakkaan kanssa ja myi käytännössä itsensä.

 

 

Yksi kohta kirjasta erityisesti jäi mieleen muistamisesta. Tutkimuksen mukaan unohdamme 80% päivän aikana tapahtuneista asioista. Saman tutkimuksen mukaan opimme lukemastamme vain noin 10 %, keskustelemalla opimme 70% asioista, 80% kokemuksen kautta ja 95% opettamalla sen muille. Kuitenkin vahvimpana mieleen ja tunteet mitä tietty asia on sinussa herättänyt.

 

Vaikuta tunteella

Ihmiset unohtavat kaiken, minkä sanoit, kaiken minkä teit mutta eivät unohda tunnetta minkä heissä herätit. Sanat vaikuttavat tunteisiin ja tunteet vaikuttavat tekoihin. Sinun tulee ymmärtää, että tunteet ovat ihmiselle totuus. Itsellä tämä unohtuu helposti, sillä olen äärimmäisen rationaalinen ihminen. Oikeilla sanavalinnoilla voit saada ihmiset tuntemaan melkein miten tahansa asian.

 

Kirja opettaa sen, että on tilanne mikä tahansa, sanavalinnoilla on merkitystä. Kerrot ajatuksiasi, yrität muuttaa toisen mielipidettä, tapaat uuden kumppanisi vanhempia tai myyt autoa, sanavalinnoilla ja sillä, miten tuot asiat esille, on paljon merkitystä. Monesti sinun käsityksesi asioista ei kuulosta toisen mielestä järkevältä, mutta oikeilla sanavalinnoilla saat toisen ajattelemaan niin kuin haluat.

 

Kaikki on myymistä.

Loistava kirja.

Kuuntelen/luen jopa uudestaan.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!