Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sanojen supervoima

Kirjoitettu 10.05.20
Esseen kirjoittaja: Jaakko Vanha-Viitakoski
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sanojen supervoima
Kirjan kirjoittaja: Martti Vaalahti
Kategoriat: 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut, 8. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sanoillamme on uskomaton vaikutus ja päätämme ne kaikki itse

Kirjailija Martti Vaalahti kertoi kirjan alkupuolella terveiset lukijalle, että sen jälkeen lukija osaa innostaa muita. Tuo taito erityisesti kuulosti hyvältä minun korvaani. Luettuani kirjan aloin miettiä sanojani enemmän. Mietin myös aikaisempaa toimintaani ja sitä, miten olen väheksynyt sanojani ja niiden merkitystä. Sanoilla tosiaan on supervoima.

Kun ajattelen omaa toimintaani ja valitsemiani sanoja, huomaan haluavani olla oikeassa ja siirtää ajatukseni rehellisesti toisille. Fokukseni on siinä, että vastapuoli ymmärtää minut täysin. Lopputuloksen kannalta sillä ei kuitenkaan ole merkitystä. Ehkä minun tulisi keskittyä enemmän siihen, mitä haluan sanoillani saada aikaan.

 

Kliseiden taustalla suurempia merkityksiä

Kirja oli täynnä kuolemattomia sanontoja, mutta niiden taakse kätkeytyi paljon merkityksiä, joita parhaani mukaan yritin tavoittaa. Kuten Vaalahti sanoo, täytyy ensin vaikuttaa itseensä ja perusteltava asiat itselle. Tätä hoetaan paljon, mutta kaikkihan lähtee minusta. Tai sinun tapauksessa sinusta. Vaikuttamalla itseesi opit myös vaikuttamaan muihin.

Jos keskittyy aina kertomaan vain, mitä muut haluavat kuulla, rakentaa sisälleen patoa, joka hukuttaa. Mielistely ei muutenkaan auta, eikä sillä saavuteta merkittäviä tuloksia. Oikeilla sanoilla voit vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin ja saada heidät ajattelemaan toisin, vaikka he eivät sitä aluksi haluaisikaan kuulla.

Jos ei tule mieleen positiivista tai kannustavaa sanottavaa, ole mieluummin hiljaa. Tämä liittyy myös paljon toiseen sanontaan, jota olen kuullut lukemattomia kertoja. Tottahan se silti on, ettei yksikään ongelma ei ole ratkennut valittamalla. Ajatus kertoo kuitenkin sen totuuden, mitä emme muista heikoilla hetkillämme. Vihaisena, turhautuneena, pettyneenä tai millä tahansa ikävällä hetkellä tulisi muistaa ensin miettiä, koska tarkasti aiemmin valitut sanat voivat valua hukkaan muutamassa hetkessä huonojen sanojen seurauksena.

Tästä päästäänkin toiseen tilastolliseen faktaan. Sen mukaan yhden negatiivisen kommentin aiheuttaman haitan neutraloimiseen vaaditaan 3-5 positiivista kommenttia. Keskitymme enemmän negatiivisiin fiiliksiin ja ne aiheuttavat paljon pahempia tunteita. Vaarallisin sana, joka aiheuttaa negatiivisia reaktioita paljon, on “ei”. Yksinkertainen kielteinen ilmaus tulisi välttää, jos haluaa saada jotain positiivista aikaan.

 

Itsevarmuuden merkitys sanoissa

Kaikki etsivät ympärilleen itsevarmuutta ja turvaa. Se pitää huomioida valitsemissaan sanoissa. Ensimmäiseksi täytyy tiedostaa, että sanansa voi oppia valitsemaan niin, että niistä paistaa itsevarmuus, joka ei todistele mitään. Tämä on tärkeä taito esimerkiksi asiakkaiden kanssa toimiessa. Epävarma vastaus on huonoin tapa vastata asiakkaalle. Vastaa ennemmin rehellisesti, vaikka se ei kuulostaisi parhaalta. Yleensä esimerkiksi yritysten johdossa eniten auktoriteettia omistava henkilö puhuu vähiten. Hän valitsee sanansa tarkoin, eikä tarvitse ylimääräisiä puheenvuoroja todisteluun. Hän on ansainnut arvostuksensa jo, ja sellainen itsevarmuus antaa kaikille uskoa ja he haluavat samaistua häneen.

 

Sanat vuorovaikutuksissa

Miten sinun tapasi käyttää sanoja vaikuttaa vastapuoleen? Minulle heräsi paljon ajatuksia tästä teemasta. Oma sisäinen psykologini innostui ajattelemaan aiheita.

Ensinnäkin tiedon välittämiseen sain uutta perspektiiviä. Koska ihmiset eivät muista juurikaan mitä sanoit, auta heitä päättelemään asioita itse, sillä sen ja herättämäsi tunteet he muistavat. Jos tulet valmiiden vastausten kanssa, kukaan ei ota niitä itselleen ja muuta toimintaansa niiden mukaiseksi. Kysymykset ovat paljon tärkeämpiä kuin vastaukset. Ihmiset rakastavat sitä tunnetta, kun he saavat oivaltaa jotain. Miksi et siis tarjoaisi heille ennemmin sitä? Sama pätee myös idean välittämisessä. Jos sinä kerrot jollekin ideasi, hän ei voi viedä sitä samalla innostuksella eteenpäin kuin sinä, koska hän ei ole sitä keksinyt, vaan ennemminkin pakotettu kertomaan se. Lisähuomiona liiketoiminnan maailmasta; pitäisi päästä esittelemään ideansa itse lopullisille päättäjille.

Toinen juttu liittyy riitatilanteisiin. Pahin juttu on, jos menetät oman tai vastapuolen hallinnan tunteen. Vaikka voittaisit väittelyn ja saisit suljettua vastapuolen suun, tuot lopulta hänelle vain häpeän tunteen, eikä hänen sydän hiljene suun tavoin. Negatiiviset tunteet säilyvät. Loputon tarve olla oikeassa vie monesti ihmissuhteessa toiselta osapuolelta halun olla tekemisissä kanssasi.

Sanoja valitessa on hyvä miettiä myös sitä tosiasiaa, että monet haluavat nauraa. Harva kuitenkaan saa ihmisiä nauramaan, hymyilemään ja ylipäätään hyvälle tuulelle. Kun mietin hyviä kavereitani, meillä on monesti hauskaa keskenään.

Hyvät ystävät nauravat keskenään, mutta he myös käyttävät samoja sanoja. Tämä ”yhteinen kieli” kertoo siitä, että ihmiset ovat kiinnostuneita toisistaan. Se on myös tapa osoittaa esimerkiksi liiketoiminnassa, että on kiinnostunut tekemään yhteistyötä.

 

Vaatiminen ei ole ratkaisu

Kukaan ei halua elämäänsä lisää ottajia, eikä yksikään ihminen ole köyhtynyt antaessaan. Hän joka vaatii aina muilta, ei ole koskaan ollut tyytyväinen itseensä. Karu lause kertoo tyytymättömyydestä itseensä ja loputtomasta pyrkimisestä parempaan. Ajatuksessa on hiuksen hieno ero siihen, että haluaa olla joka päivä parempi versio itsestään, mikä on hyvä ajattelumalli. Asioiden saavuttaminen vaatimisen kautta on kuitenkin raskaampaa kuin oman halun.

Ole sinä se joka tekee toisista suuria ja itsestä onnellisen.

Ensimmäinen askel ottajasta antajaksi on lopettaa keskittymästä itseesi. Ihmiset ja palveluntarjoajat ovat parhaita tunnesyistä, eivät erinomaisuutensa takia. Heidän luokseen palataan yhä uudestaan, koska he tarjoavat muun muassa ymmärrystä ja luovat hyvän tunteen. Jos lähtee liikkeelle auttamisesta sen sijaan, että pyytäisi mitään, saa todennäköisesti apua sitä pyytämättäkin.

 

Kieltäytymisen helppous ja tarinoiden vaikutus

On helpompi sanoa ei, koska silloin mikään ei muutu. Muutos vaatii rohkeutta ja siihen pitää olla valmis. Sanoilla myyntityössä voi vaikuttaa asiakkaaseen. Jos ostopäätös vaatii muutosta, on synnytettävä halu ja tarve siihen.

Miten halu sitten synnytetään? Siihen ratkaisuna voisi olla tarinat ja samaistuminen. Samaistuttavat tarinat huonoista tapauksista ja toisaalta tarinat menestyksistä. Tarinoiden voima on uskomaton. Myös muualla kuin myyntityössä. Niitä ei voi polttaa tai poistaa. Ne jäävät mieliin. Tarinankerronta on monien mielestä taito, joka joko on tai ei. Siinä voi kuitenkin parantua harjoittelemalla.

 

Loppusanat

Kirjan tyylin mukaisesti ensin täytyy hyväksyä heikkoutensa, ennen kuin voi löytää vahvuutensa. On opittava tunnistamaan, missä on huono. Sitä voi käyttää apuna vahvuutensa kanssa. Tarvitsemme uskoa ja usko koostuu sanoista, joita valitsemme itsellemme ja muille sanottavaksemme. Minulle tuo uskoa ajatus:

Jos teet sitä mitä rakastat, teet sen yhä uudelleen ja uudelleen. Silloin tulet siinä hyväksi. Tämä vahvistaa minäkuvaa ja tuo tasapainoa ja onnellisuutta elämään.

Tagit: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!