Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Selviytymisopas

Kirjoitettu 13.01.20
Esseen kirjoittaja: Jussi Nieminen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Selviytymisopas
Kirjan kirjoittaja: Riku ja Tunna
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

TÄDÄÄ! Esseiden aika ei ole ohitse. Seuraavaksi pureudumme Madventures-kaksikon, Rikun ja Tunnan duunaamaan kirjaan nimeltään Selviytymisopas – Maailma muuttuuu, näin jäät henkiin. Kirjaa aluksi kirjastossa silmäiltyäni ja selailtuani en voinut olla huomaamatta aiheiden yhtäläisyyksiä meillä 4.0 tapahtumassa esiintymässäkin käyneen Ilkka Halavashown kanssa. Tuntui, että aiheet ja niiden sävy olivat juuri kuin Ilkan suusta kuultuja. Tämä tietenkin sytytti mielenkiinnon pureutua kirjaan kiinni ja lukaista läpi mitä Madventures on mieltä nykymaailmaa ravistelevista kysymyksistä, kuten ilmastonmuutos, tekoäly, robotiikka jne. Esseessä käyn kuitenkin läpi asioista, jotka mielestäni pystyi yhdistämään tiimiakatemiaan ja siellä opiskel… töissä käymiseen.

1. Työ ja Talous. Kirjassa kaksikko ennustaa kuinka lähitulevaisuudessa keinoälyn ja robotiikan kehittyessä ihmisten työtehtävät muuttuvat radikaalisti. Työtä ei enää tehdäkään tehtaiden kokoonpanolinjalla, eikä kauppojen kassalla, sillä robotit hoitavat nämä hommat murto-osalla siitä liksasta joka sujahtaisi duunarin viikonlopun kaljakassaan. Millä sitten tulevaisuudessa pärjäisi eikä joutuisi mekaanisen verrokkisi syrjäyttämäksi? Ensimmäiseksi kirjassa neuvotaan hankkimaan itsellesi sellaisia taitoja, joilla voit ansaita elantoa ns. freelancerina → kouluttaudu.
Näitä taitoja tiimiakatemialla on hyvä mahdollisuus opetella, ja vielä oppia myymään niitä saaden itselleen koulutuksen siinä ohessa. Esimerkkeinä nettisivujen luominen, graafinen työ, markkinointi, erilaisten tapahtumien luominen ja kehittäminen yms. Pääpointtina kuitenkin on itsensä kehittäminen siihen suuntaan ettet ole vain yhden tempun poni, vaan pystyt tulevaisuudessa handlaamaan erilaisia taitoja ja hyödyntämään niitä verkostosi kautta.
Luvussa painotetaan myös sitä, että vastuu on jokaisella ihmisellä itsessään kehittyä ja olla valmiina mitä tulevaisuus tuokaan tullessaan. Tätähän aksulla painotetaan joka päivä, sillä kukaan ei tule repimään ketään projekteihin vaan jokaisella on vastuu omasta oppimisestaan. Tämä asia on itselleni aiheuttanut pientä päänvaivaa, sillä mä jos joku olen lorvailuun taipuva tyyppi. Kirjan myötä tätä ”luonteenpiirrettä” oli mahdollista tarkastella tulevaisuuden puolesta ja ehkä pistää pari tikkua ristiin sen eteen, että näkisi arvoa itsensä likoon laittamisessa.

2. Tekoäly ja tekniikka. Robotiikasta, tekoälystä ja esineiden internetistä kirjassa puhuttiin paljon, mutta itse koin tärkeimmäksi niiden tuomat mahdollisuudet markkinoinnissa. Nykyäänkin pystytään jo algoritmien turvin näyttämään tietynlaista sisältöä tiettyyn aikaan tietyn tyyppisille ihmisille. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ei ole sattumaa miksi juuri sinulle pamahtaa ”fiidiin” mainos ensi kesän festarilipuista tai upouudesta iphonesta. Nykyajan tekniikalla ja algoritmeilla pystytään siis tulkitsemaan muunmuassa hakujasi googlesta, joiden myötä markkinointia kohdennetaan suoraan niihin hakusanoihin, kuten yllämainitut liput ja iphone. Lähitulevaisuudessa on todennäköistä, että algoritmien turvin palvelut ja niiden markkinointi pystytään kohdentamaan todella tarkasti. Kirjassa annettiin esimerkkejä lounastarjouksista räppikeikkoihi, joiden markkinointi tuodaan sinulle juuri kuin sellaisia halajat. Näitä asioita kannattaa siis painottaa omissa opinnoissa markkinoinninsaralla. Seuraava etappini onkin tutustua paremmin googlen tarjoamiin analyyttisiin palveluihin ja sähköiseen markkinointiin ylipäätään.

3. Ilmastonmuutos. Nykyään ilmastonmuutokseen liittyvältä hössötykseltä ei voi välttyä vaikka asuisit missä päin suomea tahansa. Lihansyöntiä pitäisi rajoittaa, autot ovat perkeleestä eikä lentokilometrejä suotaisi kelle tahansa. Tämä kuitenkin tuo myös liiketalouden osaajalle mahdollisuuksia löytää rako omalle tuotteelleen tai palvelulleen. Ihmiset tai ainakin länkkärit on nyt jo pyritty saamaan syyllisyyden tuntemuksia omista valinnoista ilmastoa ajatellen, joten ajatus siitä, että jollakin valinnalla pystyt rakentamaan parempaa maailmaa pienellä vaivalla voisi olla mielenkiintoa herättävä. Näitä ajankohtaisia asioita kannattaisikin hyödyntää myynnissä ja markkinoinnissa nyt ja tulevaisuudessa.

Kirja oli mukavan jouheaa luettavaa ja herättikin jonkun verran ajatuksia lähinnä omien taitojen kehittämisessä. Ehkä suurimpana koppina aksua ajatellen oli mielenkiinnon herääminen algoritmien ja e-markkinoinnin oppimiseen. Tähän liittyen onkin jo projekti suunnitelmissa tulevalle keväälle akatemialla.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!