Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Seth Godin Nordic Business Forum 2016

Seth Godinin esityksessä puhuttiin paljon ja suuria asioita. Itselleni on vaikea löytää sitä ns. punaista lankaa, mutta yritän tyhjentää pääni ja muistiinpanoni tähän tekstiin ja löytää sen.

Elämme aikakautta, jossa haluamme enemmän ja tarvitsemme enemmän. Yrityksen johtaja antaa markkinointipäällikölle kasan rahaa ja haluaa, että hän tuo sitä takaisin enemmän.

Usein kuulee sanottavan, että on vaikea tehdä mitään, kun ei ole hyvää ideaa. Se on hienoa, jos ensimmäinen idea on hyvä, mutta useimmiten se ei mene niin. Godin sanoi hienosti: ”Jos sinulla ei ole hyvää ideaa, sinulla ei ole tarpeeksi huonoja ideoita.” Eli oppina tästä on se, ettei kannata turhautua, jos ei millään keksi sitä hyvää ideaa. Se tarkoittaa, että ideoita tarvitaan lisää. Paljon huonoja ideoita, epäonnistumisia, joista oppii läksynsä ja nousee ylös ja jatkaa yrittämistä. ”Fail, fail, fail until you figure it out!”

Avaimia menestykseen on erottua edukseen muista. Esimerkkinä hän käytti lehmää. Lehmä on eläimenä tylsä. Se viettää päivänsä laitumella syöden ja paikallaan ollen. Mutta mitä jos, yksi lehmistä olisi violetti? Kiinnittäisikö se sinun huomiosi? Pysähtyisitkö snäppäämään? Itse mahdollisesti pysähtyisin ja jakaisin ystävieni kesken. Toisena esimerkkinä käytettiin sitä, kuinka hinta ei välttämättä aina voi toimia kilpailukeinona. Jos markkinat ovat muotoutuneet siten, että hinnan lasku tai nostaminen vain pienentävät markkinaosuuttasi. Keksi keino erottua ja erotu kunnolla. Jos markkinat ovat haastavat, erotu ja luo uusi.

Suuressa roolissa Godinin eityksessä oli lause: ”People like us. (Do things like this.)” Lause on hieman vaikea ymmärtää ja sisäistää, mutta Tiimiakatemian oma Facebook-ryhmä oli apuna tässä tilanteessa. Yksi kanssayrittäjämme oli myös jäänyt pohtimaan, mitä kyseisellä lauseella haetaan. Päivityksen alle oli tullut useita kommentteja ja saatu hyvä keskustelu aikaan. Peilaankin nyt Tiimiakatemiaa Godinin lauseeseen. Eli ihmiset haluavat kuulua joukkoon, se on luontaista meille. Kun syntyy joukko, heimo tai yhteisö, siellä ihmiset toimivat jollakin tietyllä tavalla ja tekevät asioita erilailla kuin muut. Tiimiakatemialaisia yhdistää se, että oppiminen halutaan tehdä normaalista poiketen, tekemällä. Jos haluaisin esimerkiksi myydä puisia kalvosinnappeja, etsisin yhteisön, joka on kiinnostunut puvuista ja luonnon materiaaleista. (Äärettömän huono esimerkki…) Ottaisin selvää minkälaisia ihmisiä he ovat, miten he käyttäytyvät ja mitä he arvostavat. Tämän jälkeen pyrkisin löytämään tieni tämän ”heimon” luokse ja ns. soluttautuisin sekaan. Heimossa sisältä käsin myynti ja markkinointi olisi helpompaa.

Tämän kaltainen myynti ja markkinointi olisi hyväksi esimerkiksi Tiimiakatemian tiimiyrityseten projekteissa. Tällä tavalla pystytään säästämään projektin kustannuksista ja oppimaan kuinka raivata omalle tuotteelle tilaan luomalla uskollisen asiakaskunnan.

”Kissanruoka ei ole kissoille vaan omistajille. Jos kissanruoka olisi kissoille, se maistuisi HIIRELTÄ!”

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!