Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Siältömarkkinoinnin työkalut

Kirjoitettu 10.09.20
Esseen kirjoittaja: Maaria Pelkonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Sisältömarkkinoinnin työkalut
Kirjan kirjoittaja: Mikko Rummukainen, Ida Hakola, Ilona Hiila
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tämä on kirja, joka minun on pitänyt lukea jo pitkään mutten ole saanut sitä käsiini. Nyt on kuitenkin käynyt niin onnellisesti, että sain luettua tämän Mikko Rummukaisen, Ida Hakolan ja Ilona Hiilan kirjoittaman opuksen Sisältömarkkinoinnin työkalut. Se pitää sisällään esimerkiksi työkaluja sisältömarkkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen liittyen sekä oikean elämän esimerkkejä muun muassa OP:lta ja Mehiläiseltä. 

 

Mitä on sisältömarkkinointi?

Nykyään puhutaan paljon sisältömarkkinoinnista ja joillekin sanan merkitys on selvää pässinlihaa mutta toisille taas ei. Tehdäämpä siis heti alkuun selväksi, mistä on kyse. Sisältömarkkinointi on siis markkinointiviestintää, jolla pyritään luomaan lisäarvoa asiakkaille ennen kuin mitään myydään. Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on aina luoda arvoa sisällön kohderyhmälle joko neuvojen, opastuksen, viihdyttämisen tai inspiroimisen kautta. Käytännössä siis esimerkiksi yrityksen Facebook tai Instagram –tilien sisällöt luovat lisäarvoa ja ovat myöskin suunniteltu asiakkaan tarpeista lähtöisin. 

 

Sisällön suunnittelu 

Sisällön suunnittelussa kannattaa panostaa ajankohtaisuuteen. Päivitämme Viivin kanssa @automatkailu –sivua Instagramissa ja olemme ottaneet ajankohtaisuuden huomioon muun muassa kertomalla uudesta tieliikennelaista ja kannustamalla matkustamaan kotimaassa näin koronan aikaan. Päivittämämme tili on siis Best Caravanin järjestämien automatkailumessujen virallinen Instagramtili, mitä olemme tänäkin vuonna järjestämässä. Tällä hetkellä sisältömme koostuu lähinnä inspiroivista teksteistä, eri matkakohteiden esilletuomisesta ja leirielämästä.  

Julkaisujen yleisön tunteminen on tärkeää, jotta tietää, kelle puhuu ja mistä asioista kannattaa kertoa. Tässä loistavana apuna toimii Instagramin analytiikka, joka kertoo minkä ikäisiä seuraajia on minkäkin verran, millainen sukupuolijakauma heillä on ja missä päin Suomea ja maailmaa he asuvat. Näitä tietoja voisimme käyttää enemmän myös omassa sisällönsuunnittelussamme. Suurin osa seuraajistamme on Helsingistä, joten olisi esimerkiksi fiksua kirjoittaa postaus, joka liittyisi matkailuun siellä päin. 

Sisällön suunnittelussa kannattaa miettiä, mistä aiheista muodostuvat ns. sisältöpilarit, jotka ovat yrityksen tärkeimpiä aihealueita, joita tuodaan esille tasaisin väliajoin. Automatkailumessujen Instagramissa sisältöpilarit voisivat olla esimerkiksi ekologisuus, elämykset ja vapaus, joita käsiteltäisiin monipuolisesti niin, että mikä kyseisellä hetkellä on eniten pinnalla, saisi eniten huomiota. On myös ok hyödyntää vanhojen postausten aiheita ja muokata niitä ajankohtaisemmiksi.Samalla kun brändi käsittelee itselleen tärkeitä aiheita monipuolisesti, se nähdään parempana ja laadukkaampana julkaisijana, joka myös tuntee aiheen, josta puhuueli asiakkaiden luotto kasvaa ihan vain silläkin, että brändi korostaa omia arvoja ja tärkeitä aiheita. 

Täytyy miettiä mikä toimii tällä hetkellä parhaiten ja mikä heikoimmin ja mitä pitäisi tehdä mutta ei olla päästy tekemään. Automatkailun päivittämisessä tällainen asia voisi olla esimerkiksi jonkun asiantuntijan haastattelu liittyen vaikkapa asuntoauton huoltoon. 

 

Projektiryhmän toiminta 

On sanomattakin selvää, että sisältöjä päivittävän porukan tulee olla toimiva. Viikkotasolla tulisi käydä läpi tulevan viikon julkaisut ja mahdolliset haasteet tai viivästykset. Kuukausittain kannattaisi pitää palaveri, jossa arvioidaan tuotettuja sisältöjä ja saatuja tuloksia, haasteita ja oppeja sisällöntuotannossa, vaihdetaan palautetta, uusia ideoita ja erilaisten sisältöjen testaustarpeita. Kirjassa kehotetaan myös pitämään kuukausittain palaveri, jossa suunnitellaan tuotettavat sisällöt seuraaville 1-3 kuukaudelle ja päätetään niiden aikatauluista. Me Viivin kanssa olemme kokeneet toimivaksi pitää palaveri kerran viikossa, jossa olemme suunnitelleet tulevan viikon postaukset (3kpl). Postausten suunnittelussa käytämme Planolysovellusta, jossa parasta on, että voi kirjoittaa postausten tekstit valmiiksi ja samalla pystyy suunnittelemaan miltä feed näyttää. Näissä palavereissa olemme myös keskustelleet esimerkiksi arvonnoista ja julkaisujen tavoitettavuudesta 

 

Tulosten mittaaminen ja seuranta 

On sanomattakin selvää, ettei sisältömarkkinoinnista saa kaikkea irti, jollei myös mittaa ja analysoi tuloksia, joita siitä syntyy. Yksi tulosten mittaamisperuste on näkyvyys: kuinka moni on nähnyt julkaisun, tykännyt tai  kommentoinut sitä. Muun muassa edellä olevia asioita seuraamme Automatkailun Instagramista. Yritysten, joilla on verkkosivut, kannattaa käyttää Google Analyticsiä. Sen avulla on helppo seurata esimerkiksi verkkosivujen kävijämääriä, kauan he viettävät siellä aikaa, kuinka moni on uusia ja kuinka moni palaavia kävijöitä. Myös ihan konkreettinen myynti on yksi mittari. Konversiomittari kertoo, kuinka paljon verkkosivuilta saadaan kauppaa tai liidejä tarjouspyyntöjen tai uutiskirjeen muodossa. 

Tärkeää on myös hyödyntää mittaamisesta saatua dataa tulevissa julkaisuissa, jotta voi kehittää omaa sisältömarkkinointia mahdollisimman toimivaksi. 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!