Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinisen meren strategia

Kirjoitettu 23.02.21
Esseen kirjoittaja: Jesse Branthin
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen meren strategia
Kirjan kirjoittaja: W. Chan Kim & Renée Mauborgne
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 4. Johtaminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sinisen meren strategia

W.Chan Kim & Renée Mauborgne

 

“Value innovation is the cornerstone of blue ocean strategy. We call it value innovation because instead of focusing on beating the competition, you focus on making the competition irrelevant by creating a leap in value for buyers and your company.’’
– W. Chan Kim & Renée Mauborgne

 

Kun kuulin kirjasta, joka opettaa pääsemään irti kilpailusta (punaiset meret) ja luomaan uusia markkina-alueita (sinisiä meriä) niin sukat alkoivat pyörimään jaloissa. Mun oli pakko saada tämä kirja käsiini ja noin kuukausi sitten tästä päivästä laitoinkin itseni paikallisen kirjaston varausjonoon. Sillä välin uskalsin jopa jo suositella kirjaa eteenpäinkin.
Kirjan saatuani en ahminutkaan sitä ihan sillä tahdilla kuin ensiksi olin kuvitellut. Ei ole todellakaan ensimmäinen kerta, kun innostun jostain nopeasti ja suuremmalla mittakaavalla, jonka jälkeen pian innostus ja kiinnostus lopahtaa joko odottelun aikana tai koska kirja ei olekaan sisällöltään ihan sellainen, kuin mitä olisin toivonut.

Kirja kannattaa lukea ajatuksella ja ajan kanssa.  Kaiken muun vouhotuksen keskellä yksi lainakuukausi ei riittänyt minulle, enkä myöskään saanut uusittua lainaa, koska seuraava innokas lukija oli jo jonossa. Jokaista sivua en siis kerennyt lukaista läpi vaan keskityin tarkemmin muutamiin kohtiin. Kirja sisältää paljon erilaisia kaavoja, joita kannattaa pyöritellä mielessä tarkemmin. Pidemmän lukusession aikana ei montaakaan kaaviota jaksa tulkita tarkasti, joten pureskelkaa kirjaa lyhyin sessioin pidemmällä aikajaksolla.

Minua itseäni on kiinnostanut jo pidemmän aikaa asiakaskokemukset ja kuinka yritykset voisivat erottua mahtavan tai poikkeavan asiakaskokemuksen avulla ja siksi käsittelenkin reflektiossani kirjassa esiintyvää arvoinnovaatiota arvokäyrineen ja kaavoineen ideana se, että tätä reflektiota voisi käyttää hyödyksi esim. uuden yritysidean kohdalla. Uniikin ja tarkkaan laaditun arvoinnovaation avulla yrityksen on mahdollista välttää punaisen meren, eli kilpaillun markkina-alueen ansat.

Alla olevassa kuvassa vielä kirja selittää hieman selkeämmin ja tyhjentävämmin punaisen- ja sinisen meren strategian eron ennen, kun hyppään arvoinnovaation pariin.

 

 

 

Arvoinnovaatio: Sinisen meren strategian kulmakivi

 

Sinisen meren strategiaa noudattaessa yritys ei käytä kilpailijoita vertailukohteinansa yrityksen luomis- tai kehitysvaiheissa. Se luo täysin omat markkinat ja toimialat, jossa ei ole ketään vertailukohteena. Kilpailusta tehdään käytännössä merkityksetöntä. Tämä onnistuu nimenomaan arvoinnovaation avulla, jolla nostetaan sekä asiakkaiden, että yrityksen saamaa arvoa ja avaamalla samalla uutta vapaata markkinatilaa. Punaisessa meressä uiskenteleva yritys taas pyrkii peittoamaan kilpailijat rakentamalla puolustettavissa olevan aseman jo olemassa olevaan ja kilpailtuun toimialaan/markkinaan.

Arvoinnovaatio ei synny vain uudesta teknisestä innovaatiosta tai markkinoille ensimmäisenä ehtimisestä vaan arvoinnovaatio toteutuu, kun yritykset yhdistää innovaatioon myös hinnan, kustannusaseman ja hyödyn. Mikäli näitä asioita ei pysty nitomaan yhteen niin saattaa helposti luoda uudella ideallaan vain hyvän pesämunan toisen menestykselle.
Perinteisesti ajatellaan, että yritykset voivat joko luoda asiakkaille enemmän arvoa suuremmilla kustannuksilla tai luoda kohtuullista arvoa vähemmillä kustannuksilla. Tässä arvoinnovaatio ja sinisen meren strategia nousee esille, koska ne ketkä luovat sinisiä meriä, pyrkivät samaan aikaan alentamaan kustannuksia, sekä kasvattamaan asiakkaiden saamaa arvoa (differointiin).

 

Arvokäyrä ja neljä ratkaisevaa kysymystä

 

Aiemmin mainitun differoinnin ja kustannusten vähentämisen aiheuttamista ongelmista on helpompi irtautua, kun liiketoimintamallin kyseenalaistaa kuvassa näkyvillä neljällä kysymyksellä.

 

  1. Supista
  • Mitä tekijöitä tulisi supistaa selvästi alan normaalitasoon verrattuna?

Tämän kohdalla on mietittävä, onko taistelu kilpailijoiden voittamiseksi johtanut siihen, että tuotteet/palvelut on suunniteltu turhankin hyväksi. Tähän ansaan sortuneet yritykset palvelevat asiakkaita tarpeettoman hyvin ja kuormittavat kustannusrakennetta saamatta siitä mitään hyötyä. Tämä oli itselleni mielenkiintoinen kohta, koska olen aina ajatellut, että asiakaskokemukseen ei voi panostaa liikaa. Kirja kuitenkin opetti, että palvelun ollessa tarpeeksi hyvää – Ei sitä kannata lähteä kehittämään enää liikaa, koska sen tuoma hyöty ei välttämättä anna niin paljoa, kuin se ottaa.

 

  1. Luo
  • Mitä kyseiselle toimialalle täysin uusia tekijöitä tulisi luoda?

Kysymys auttaa löytämään asiakkaille uusia arvonlähteitä, luomaan uutta kysyntää ja muuttamaan alan strategista hinnoittelua.

 

  1. Korosta
  • Mitä tekijöitä tulisi korostaa selvästi enemmän kuin yleensä alalla tehdään?

Havaitse ja poista kompromissit, joita toimiala pakottaa asiakkaat tekemään.

 

  1. Poista
  • Mitkä toimialalla olevat selviöinä pidettävät tekijät tulisi eliminoida?

Tämä kysymys pakottaa harkitsemaan sellaisten tekijöiden eliminointia, joilla alan yritykset ovat kilpailleet jo kauan. Näitä tekijöitä pidetään alalla itsestäänselvyyksinä, vaikka ne saattavat jopa vähentää kokonaishyötyä.

 

 

Supista ja Poista- kohdat auttavat oivaltamaan, miten kustannusrakennetta voi keventää kilpailijoihin verrattuna. Luo ja Korosta- kohdat antavat tietoa siitä, miten asiakkaan saamaa arvoa voi kohentaa ja miten voi luoda uutta kysyntää.
Poistaminen ja luominen ovat todella tärkeitä kohtia sinisen meren strategiassa, koska ne kannustavat yrityksiä miettimään, voiko arvoa maksimoida muutenkin kuin nykyisiin kilpailutekijöihin panostamalla.

 

Nämä neljä kysymystä ja Tiimiakatemian taikakaavakone toimii varmasti hyvin yks yhteen ja ajattelinkin seuraavan idean kohdalla yhdistää näiden kahden työkalun hyödyn ja voiman!

 

 

 

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!