Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinisen meren strategia

Kirjoitettu 15.10.21
Esseen kirjoittaja: Ida-Lotta Aksovaara
Kirjapisteet: 3
Kirja: Sinisen meren strategia
Kirjan kirjoittaja: W. Chan Kim, Renée Mauborgne
Kategoriat: 1. Oppiminen, 4.6. Strategiakirjat, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 7.3. Innovatiivisen yrityksen kehittäminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sinisen meren strategia

 

Testasimme viimevuonna kirja treeneissä sellaista uutta tapaa missä jaoimme tiimin kolmeen ryhmään ja nämä ryhmät lukivat eri kirjat. Jokainen ryhmä piti tunnin esityksen kirjasta ja tällä tavalla kävimme kolme eri kirjaa yksissä treeneissä läpi. Yksi kirjoista oli sinisen meren strategia, joka silloin jäi kaivelemaan mieleeni.

 

Punainen ja sininen meri

 

Punainen meri ja sininen meri ovat markkina-alueita. Sininen meri on avoin ja täynnä uusia ideoita. Sinne jaetaan siis ne toimialat ja markkina-alueet, joilla ei ole vielä kilpailua tai kilpailu on vähäistä. On siis tarkoituksena vallata tila itselleen luomalla uutta kysyntää ja tuotteita. Sinisellä merellä ei tarvitse tehdä kompromisseja.

 

Punainen meri on paljon kapeakatseisempi, jossa rajat ovat määritelty ja kilpailun säännöt on kaikkien tiedossa. Punaisessa meressä keskitytään kilpailuun ja hyödynnetään valmiita markkinoita ja kysyntää. Punaisesta merestä voi olla vaikeaa poistua ja se vaatii rajojen ylittämistä. Myös sillä alueella pitää tehdä kompromisseja yritysten arvojen ja hinnan välillä.

 

Jos yritys tai projekti haluaisi lipua siniselle merelle voivat he aloittaa neljällä kysymyksellä matkansa.

 

Mitä tekijöitä tulisi supistaa selvästi alan normaalitasoon verrattuna?

 

Mitkä toimialalla selviöinä pidettävät tekijät tulisi poistaa?

 

Mitä tekijöitä tulisi korostaa selvästi enemmän kuin alalla yleensä tehdään?

 

Mitä kyseiselle toimialalle täysin uusia tekijöitä tulisi luoda?

 

Sinisen meren neljä periaatetta ovat supista, poista, korosta ja luo.

 

Olemme yrittäneet Vanilla Vintage projektilla päästä pois niistä niinsanotuista normeista varsinkin markkinoinnin osalta. Se on ollut haastavaa, mutta emme ole tarpeeksi ajatellut niitä rajoja joiden yli meidän pitäisi päästä jo ennen kun voimme edes nähdä sinistä merta. On vaikeaa luoda vintage alalla, jotain aivan uutta siksi olemmekin ottaneet pää alueeksemme suomen ja pyrimme luomaan sinne jotain aivan uutta. Kirjassa on hyviä kysymyksiä/ työkaluja, joilla pystyy aloittamaan matkan. Kirja myös laittoi pohtimaan yrityksen arvojen ja hinnan kohtaamaa ristiriitaa ja sitä kuuluuko siinä kohdassa tehdä kompromisseja.

 

Olen aina halunnut olla keksimässä ja luomassa, jotain aivan uutta. Toivon keksiväni jonkun tulevaisuuden ongelmiin keskittyvän ongelman ratkaisun. Pelkkä siniselle merelle pääsy ei tarkoita siellä ikuisetsi pysymistä vaan sielläkin pitää osata pysyä aallonharjalla. Toivon myös, ettei tulevaisuudessa suurin osa ihmisistä valitsisi yleensä pelkän hinnan perusteella.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!