Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinisen meren strategia

Kirjoitettu 05.01.13
Esseen kirjoittaja: J M
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen meren strategia
Kirjan kirjoittaja: Kim, Mauborgne
Kategoriat: 4. Johtaminen, 4.6. Strategiakirjat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kasvu ja kannattavuus yhtä aikaa. Se on jokaisen yrityksen unelma yhtälö. Kirja tuo heti aluksi hyvin faktaa esiin suomalaisesta yrittämisestä. Nämä tiedot saivat oman pääni hyrräämään ja itse asiassa pienoinen pettymys nousi ilmaan. Uskallus innovatiivisuuteen on harvassa ja sijoittuminen tutkimuksissa voisi olla kovempaakin luokkaa. Tämä kirja on ehdottomasti jokaisen yrittäjän tai yrittäjäksi tahtovan luettava.

Pyörittelen jatkuvasti itsekin erilaisia liikeideoita päässäni. Kirja sai strategisella tyylillään ajatuksiani avarrettua ja lisäsi uskallusta toteuttaa juuri sen mitä haluan. Kaikki riippuu siitä miten sen teen.

Kaksi merta

Kiivas taistelu asiakkaista ja markkinointi, joka tuntuu jo raskaalta, koska keinot ovat vähissä. Kuulostaa mille tahansa yritykselle raskaalta. Kirjassa kuvataan jo olemassa olevia markkina-alueita punaisina merinä. Niissä säännöt ja rajat on määritetty valmiiksi ja toiminta on hyvin rajoittunutta, sillä punaisella merellä keskitytään vain ja ainoastaan olemaan parempia kuin kilpailija. Etenkin Suomessa tuntuu, että asenne on kilpailuhenkistä yritysmaailmassa ja innovatiivisia askeleita tuntemattomaan ei uskalleta niinkään ottaa.

Sininen meri on tuntematonta markkinatilaa. Sininen meri on havannoillistettu kirjassa niinkin yksinkertaisella kysymyksellä kuin; muistatko mitkä toimialat olivat sata vuotta sitten tuntemattomia? Niinpä. Esimerkiksi nykypäivän auton keksiminen mahtuu näihin sataan vuoteen. Tänä päivänä muuttuneen teknologian vuoksi tuntuu, että kaikki mahdollinen on jo keksitty, mutta tämä sininen meri on rajaamaton ja se ei lopu koskaan.

Merillä seilaaminen

Kirjaa lukiessani peilasin strategioita paljon isäni firmaan. Tällä hetkellä he seilaavat punaisella merellä yrittäen erottua kilpailijoistaan, joita Suomessa on ainoastaan 3. Markkinatila ei siis ole kovin levittynyt, mutta silti näinkin pienessä maassa kilpailu on kovaa tällä alalla.

Samassa tilanteessa pyöriville yrityksien avainhenkilöille tämä kirja voisi olla jopa tie erottumiseen. Tällä alallakin siniselle merelle seilaus voisi käydä helposti, mutta valitettavasti olemassa olevilla yrityksillä on helppo tuudittautua ajatukseen, että keksitään jokin erotus, jolla saadaan tärkein asema vallitsevalla alalla. Tällöin vertailukohteena on siis kilpailevat yrityksen. Yritys, joka seilaisi täysin uudelle siniselle merelle käyttää eri keinoa. Kirjassa sitä kutsuttiin arvoinnovaatioksi. Arvoinnovaatio lyhyesti tarkoittaa, että asiakkaalle luodaan arvoa, mutta myös pieniin kustannuksiin tähdätään.

Kirja käytti esimerkkinään Cirque du Soleilia, joka kilpaili myös alallaan muutaman toimijan kanssa kunnes teki täysin suunnan muutoksen. He lopettivat perinteiset sirkusnumerot kuten klovnit ja eläinnumerot ja alkoivat keskittyä klassisempaan ja taiteellisempaan suuntaan. Cirque du Soleil nimenomaan käytti tekniikkaa, jossa he vastasivat käyttämättömään kysyntään. He löysivät lähes täysin uuden sinisen meren ja sirkus nimitys muutti samalla merkitystä ja laajeni. Kirjan tärkeänä koppina jäi itselleni myös Cirque du Soleilin toteuttama strategian visualisointi, joka on tärkeä pohdittaessa millaista sinistä merta kohti mennään. Strategian  visualisoinnissa on neljä kohtaa; 1. Visuaalinen herääminen, 2. Visuaalinen tutkimusmatka, 3. Visuaalinen strategianäyttely, 4. Visuaalinen viestintä. Strategian visualisointi helpottaa yrityksen etsiessä uutta markkinatilaa ja ottaa samalla huomioon asiakasnäkökulman. Tämä taas ohjaa aiemmin mainittuun arvoinnovaatioon.

Erottumisen avuksi kirja esittelee myös arvokäyrän, joka sisältää niin ikään neljä kohtaa. Arvokäyrän kohdat ovat; 1. Supistaminen, 2. Luominen, 3. Korostaminen, 4. Poistaminen. Kun
yritys esittää nämä neljä kysymystä omaa toimialaansa nähden, on sinisen meren saavuttaminen helpompaa.

Käytäntö

Itselläni tämä kirja nousi lukulistalle nimenomaan hyvien arvostelujen vuoksi. Strateginen johtaminen tulee astumaan arkipäivään omallakin kohdalla tulevaisuudessa, sillä unelmani on luoda Cirque du Soleilin tapaan uusi markkinatila tulevalle yritykselleni. Mietin paljon kirjaa lukiessani kuinka strategista johtamista voisi tuoda tiimiyritykseemme. Jokainen Tiimiakatemian yritys havittelee samaa ja innovatiivisuutta onkin monessa muodossa vuosien varrella ollut, mutta tällä hetkellä ainakin itsestäni tuntuu, että Innomonkin rahkeet riittäisi parempaan.

Sinisen meren strategia on ehdottomasti kirja, jonka tulemme käymään treeneissämme läpi. Innomossa olen kuullut monen haaveilevan omasta yrityksestä jo heti Tiimiakatemian päätyttyä ja tämä strategia antaa viimeistään silloin eväät toteuttaa unelmansa ja toteuttaa ne lisäksi strategisilla päätöksillä hyviksi päätöksiksi.

Kuten kirjassakin mainitaan, ovat useat kirjat jo aiemmin käsitelleet menestyneitä yrityksiä, eli yrityksiä, jotka ovat toimineet 50 vuotta tai enemmän. Kirjoituksissa on keskitytty siihen, mitkä ovat olleet näiden yritysten toimintatapoja elinkaarellaan. Näissä ei kuitenkaan ole otettu huomioon alojen kehittymistä ja kysyntää tuona aikana. Jos ala on kovassa kysynnässä on tarjonnan vastattava siihen, ja se tarkoittaa automaattisesti sitä, että alan kilpailevat yritykset menestyvät jollain tasolla. Sinisen meren strategiassa ei ole käytetty näitä samoja tutkimuskeinoja, eli alaa tai yritystä vaan on keskitytty yrityksen tekemiin strategisiin siirtoihin.

Kirjan oppimäärää on turha yrittää mahduttaa yhteen esseeseen, sillä se antoi paljon muutakin kuin strategiansa. Se antoi uskoa ja varmuutta siihen, että jokainen yrittäjä voi tuon sinisen meren saavuttaa halutessaan ja erottua muista. Se on vain kiperien, mutta kannattavien päätösten takana.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!