Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
Sinisen meren strategia, 5.0 out of 5 based on 3 ratings
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (3 votes cast)

Sinisen meren strategia

Oskari Rouhiainen

Ideaosuuskunta Into

 

Sinisen meren strategia

Sinisen meren strategialla tarkoitetaan sitä kuinka luodaan uusi markkinatila jossa kilpailu menettää merkityksensä. Sinisen meren voi luoda esimerkiksi yhdistämällä kaksi eri toimialaa kuten Cirque du Soleil joka yhdisti ovelasti sirkuksen ja teatterin. Sinisen meren strategiaan kuuluu olennaisesti arvoinnovaatio jolla tarkoitetaan sitä että pienennetään kustannuksia mutta samalla nostetaan ostajan saamaa arvoa eli tavoitellaan differointia. Arvoinnovaatio on siinä mielessä laajempi asia kuin pelkkä innovaatio että arvoinnovaatio on strategia joka kattaa kaikki yrityksen toiminnot. Sekä asiakkaiden että yrityksen saama arvo kasvaa tuntuvasti. Punaisen meren strategiassa joutuu valitsemaan joko differoinnit tai pienet kustannukset. Sinisen meren strategia mahdollistaa molemmat.

Strategiselle profiilille joka on väylä sinisille merille on kolme toisiaan täydentävää ominaisuutta:

-Pinopiste

-Erilaisuus

-Mieleenpainuvuus

Strategiaprofiili ja Arvokäyrät

Hauska huomata miten kirjassa esimerkkeinä käytetyt Yellow Tail- viini ja Southwest Airlinesin strategiaprofiili eroaa muiden samojen alojen tekijöiden strategiaprofiileista. Ne jättävät todella paljon asioita pois joita eivät koe tärkeiksi ja löytävät siten uuden asiakasryhmän. Yellow Tail- viinissä poistettiin lähes tulkoon kokonaan viiniopillinen terminologia ja kunniamaininnat, pitkä kypsytys, kova mainonta ja supistettiin sekä viinin kompleksisuutta että valikoimaa. Yellow Tailia myydään vain yhtä puna- ja yhtä valkoviiniä. He korostivat hintaa verrattuna halvimpiin viineihin ja houkuttelivat mielenkiintoisella ja nuorekkaalla sekä helpolla esiintymisellää myymälöiden työntekijöitä suosittelemaan viiniään myös asiakkailleen. Yksinkertaistettuna, He tekivät viininsä myymisestä helppoa. Viinin kohdeasiakkaaksi valittiinkin oluen ja cocktailien ystävät  tekemällä viinistä yksinkertaisempi ja hedelmäisempi.

Southwest Airlines pienensi hintaa sillä että palvelusta riisuttiin aterioista, odotustiloista ja jatkolentoyhteyksisä. Ystävällinen palvelu, nopeus ja tiheät lähdöt houkuttelivat ei-asiakkaita. Eli palvelu kohdennettiin autoilijoille. Oli helppo valita oman auton sijasta Southwest Airlines sillä heillä oli niin tiheät lähdöt että aina pääsit kohteeseesi lentämällä ja lähes samalla hinnalla kuin autolla.

Arvokäyrät auttavat todella hyvin selkeyttämään sitä millä tavalla siniselle merelle hakeutuneiden yritysten strategiaprofiili eroaa eri perinteisten alojen yritysten toiminnasta.

 

Strategiaprofiilin julkisuus yrityksen sisällä on hyvin tärkeää siitä syystä että kun strategiaprofiili visualisoidaan muutoksessa niin se havainnollistaa työntekijöitä ymmärtämään tarpeen ja hyödyllisyyden. Tämä auttaa siinä että koko yritys, eikä vain johtokunta yksinään, toimii strategian mukaisesti ja vältetään se että toiminta hiljalleen valuisi takaisin kohtin vanhaa.

Ei-asiakkaiden kolme kerrosta

Ensimmäisessä kerroksessa ovat ei-asiakkaat jotka toisinaan käyttävät kyseisiä tai samanlaisia palveluita. Miten saamme heidät asiakkaiksi useammin?

Toisessa kerroksessa ovat ei-asiakkaat jotka eivät käytä palvelua koska heillä ei ole varaa siihen, he kokevat sen esimerkiksi turhana tai he tyydyttävät tarpeensa muulla tavoin tai jättävät sen käyttämättä. Miten esimerkiksi saisimme palvelustamme sellaisen version markkinoille jotka nämä ei- asiakkaatkin tuntisivat omakseen?

Kolmannen kerroksen ei-asiakkaat ovat jo niin kaukana palvelusta että niitä tuskin koskaan ajatellaan palvelun laajentamista pohdiskellessa. Tämän ei- asiakaskunnan saaminen palvelun tai tuotteen käyttäjien piiriin onkin jo monimutkaisempi haaste ja vaatii suuremman luokan arvoinnovaatiota.

Parasta on jos uusi strategia saavuttaisi nimenomaan nuo 2. ja 3. asteen ei-asiakkaat.

Strategian laatimisjärjestys

Sinisen meren strategian laadinnan järjestys on simppeli ymmärtää mutta siinä on tärkeää pysyä oikeassa järjestyksessä. Ensin pitää löytää asiakkaan saama hyöty. Sitten mietitään hinta. Jos se on asiakasmassojen mielestä hyväksyttävä niin sitten siirrytään omiin kustannuksiin. Voidaanko pysyä voiton takaavissa tavoitekustannuksissa? Jos kyllä niin sitten voidaan siirtyä toteuttamisvaiheeseen jossa täytyy vain tutkia onko toteuttamista estäviä tai hankaloittavia tekijöitä. Näin huolellisesti ennakoiden ja suunnitellen tehdessä ihmettelen kovasti jos strategia epäonnistuu pahasti.

Ideaa

Olisi hyödyllistä jos arvokäyrien käyttö otettaisiin aktiivisesti käyttöön jo heti pinkkuvuonna. Vaikka niin että ohjeistetaan tiimit täyttämään yrityksensä arvokäyrät niin että heillä on käytössään tietty määrä ”pisteitä” mitä jakaa käyrälleen haluamallaan tavalla. Tällä tavalla voidaan jo heti alussa hakea erilaistumista ja erikoistumista tiiminä ja opitaan tämän erinomaisen työkalun käyttö heti alkuunsa. Mielestäni olisi hyvin tärkeää että sinisen meren strategiaa painotettaisiin heti akatemian alussa. Eikä niin että se vain löydetään kun joku keksii lukea tämän kirjan. Valmentajat voisivat tutustuttaa pinkut sinisen meren strategiaan.

Voisin jopa itse pitää pienen sinisen meren strategian perehdytyksen. Vähän samanlaisen kun Jussi Kämäräinen piti hakukonemarkkinoinnista. Tietysti se vaatii hieman powerpointtia ja perehtymistä syvemmin asiaan jotta esityksestä tulee selkeä ja havainnollinen. Perehdytys voisi olla minulle yksi hauska selfimprovement-juttu joille olenkin pyrkinyt jättämään aikaa tälle syksylle keskittymällä vain ja ainoastaan yhteen projektiin Tiimiakatemian ulkopuolella. Perehdytykseen voisi kuulua harjoite missä jokainen tiimi täyttäisi jonkinlaisen arvoprofiilin vaikkapa oman tiimin arvoista. Siitä sellaisenaan tuskin on tiimille suoraa hyötyä mutta sen jälkeen sitä osataan käyttää ja se muodostuu automaattiseksi osaksi projektin alkua esimotorolien ja riskianalyysien yhteyteen.

Voisi olla todella opettavaista minulle että sitä mukaa kun saan kolahduksia kirjoista ja opin uusia huippujuttuja että pitäisin parhaimmista jonkinlaiset pienet pläjäykset joko tiimilleni tai avoimesti kiinnostuneille.

Inton liiketoiminnot ovat viimeisen vuoden aikana ja varsinkin nyt kesällä painottunut paljolti ravintola-alaan. Mielestäni yksikään projekti ei ole tavoitellus sinistä merta vaan olemme pitkälti taistelleet punaisella merellä. Uskon että resurssimme riittäisi ihan suuremmankin ravintolaprojektin aloittamiseen sinisen meren strategian voimin. Olisi hyvä pitää vaikka synnytys siitä millainen ravintola toimisi vaikkapa Jyväskylän opiskelijapainoitteisen ihmismassan ruokkimiseen. Mitä voisimme yhdistää jostakin toisesta alasta ravintolaliiketoimintaan jotta ravitola olisi kokemus jota ihmiset tahtoisivat useammin, tai sellainen että ihmiset tulisivat sitä kokemaan kauempaakin?

Summa Summarum

Kirja on kovin viihdyttävä kaikkine esimerkkeineen sinisen meren strategioista eri yrityksistä mutta se myös junnaa pahasti paikoillaan toistaen samoja asioita eri aspekteista. Se myös toistaa hyvin paljon joidenkin yritysten onnistumisten tuottoja jotta ne jäävät paremmin mieleen. Tämä on siinä mielessä ovelaa että lukija pystyy toiston seurauksena kertomaan kirjasta esimerkkejä eteenpäin ja saa täten uusia lukijoita kirjalle. Kirja oli erinomainen ja toistan varmaan itseäni pahemman kerran kun sanon että suosittelen sitä kaikille yrittäjille!

 

 

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!