Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinisen meren strategia ja Disruptio

Kirjoitettu 04.12.18
Esseen kirjoittaja: Samuel Pöyhönen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Sinisen meren strategia ja disruption
Kirjan kirjoittaja: W.Chan Kim, Renee Mauborgne
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 4. Johtaminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sinisen meren strategia

Tiimiakatemialla on paljon puhuttu sinisestä merestä ja sen strategiasta. Käsitteenä se on kiehtova ja haluttu. On tietenkin eriasia kuka käsitteen oivaltaa oikein ja saa siitä hyödyn tulevaisuuteen. Sinisen meren strategian oivaltaa vain muutama yritys lukuisten toimijoiden joukosta. On aika paneutua faktoihin.

 

Sininen vs Punainen

Kohti sinistä merta menevät yritykset luovat uutta. He keskittyvät asiakkaisiin ja uusiin markkinoihin. He etsivät markkinoita, jonne ei ole vielä menty, jossa ei ole kilpailua. He peittoavat punaisen meren kauas taakseen luomalla kilpailusta merkityksetöntä. Samalla luodaan kysyntää, jota ei edes ole olemassa. Punainen meri taistelee verisesti samalla tasolla muiden kilpailijoiden kanssa, ja tarkoitus on saada kaikkea tehokkaammaksi, jotta pystyy vastaamaan kilpailijan toimiin. Taistellaan olemassa olevassa markkinatilassa ja toivotaan parasta, että ensivuosi olisi parempi. Sinisellä merellä saa olla yleensä rauhassa muutaman vuoden ennen kuin jäljittelijät saapuvat. Muutaman vuoden etumatka antaa yritykselle aikaa valmistautua ja ahmia markkinaosuutta niin paljon kuin mahdollista.  Sinisen ja punaisen meren strategian luvut ovat erilaiset, kuten liikevaihto on paljon suurempi punaisella merellä, mutta voitto-osuus on taas sinisellä merellä paljon suurempi. Tuotteiden lanseerauksissa punaisella merellä keskityttiin vain tuotteiden parannuksiin ja laajennuksiin, kun taas sinisellä merellä luotiin aivan uutta.

 

Arvoinnovaatio

Sinisiä meriä täytyy luoda jatkuvasti tai pyrkiä edes siihen. Punainen meri ei kauaksi kanna kysynnän ja markkinan sakatessa. Arvoinnovaatio on sinisen meren strategian kulmakivi. Arvoinnovaatio on luoda asiakkaalle ja yritykselle enemmän arvoa ja sitä kautta luoda uutta markkinatilaa, jossa kilpailu on merkityksetöntä.

arvoinnovaatio

 

Arvoinnovaatiossa korostetaan arvoa ja innovaatiota yhtälailla. Pyritään siihen, että se tuo uuden innovaation markkinoille, josta on uutta arvoa asiakkaalle. Samalla asiakkaan arvon noustessa, asiakas on valmis käyttämään enemmän rahaa tuotteeseen tai palveluun. Arvoinnovaatio toteutuu vain, jos yritykset nitoavat innovaatioon myös hyödyn, hinnan ja kustannusaseman.

Meidän tiimi on ottanut vastikään käyttöön innovaatioillat. Näissä illoissa on tarkoitus tuumata ja ideoida uusia ajatuksia. Nostetaan ideointi liekkeihin ja keksitään vain lisää mitkä auttaisivat idean toteuttamiskelpoiseksi. Tarkoitus on päästä näillä ideoilla sinne siniselle merelle, luomaan jotakin suurta tulevaisuuden omaavaa liiketoimintaa. Olemme tehneet Waistossa paljon erilaisia projekteja, mutta millään niistä ei ole ollut tulevaisuutta tai emme ole kiinnostunut siitä tarpeeksi. On aika sukeltaa syvälle innovoinnin maailmaan, jossa ideointi muuttuu todeksi ja tosi muuttuu arvoksi. On muutettava arkinen energia uusien ja suurien ajatuksien taakse ja lähteä sitä kautta muuttamaan markkinoita.

 

Jotta pääsemme laatimaan uuden arvon, on vastattava näihin neljään kysymykseen.

  1. Mitkä toimialalla selviöinä pidettävät tekijät tulisi poistaa?
  2. Mitä tekijöitä tulisi supistaa selvästi alan normia vähäisemmäksi?
  3. Mitä tekijöitä tulisi korostaa selvästi enemmän kuin alalla on totuttu?
  4. Mitä sellaisia tekijöitä tulisi luoda, joita alalla ei ole koskaan tarjottu?

Ensimmäinen kysymys on punaisesta merestä, mitä turhia ominaisuuksia on, joita ei enää tarvita? Mitä ominaisuuksia asiakkaat tarvitsevat? Voiko näistä ominaisuuksista vähentää jotakin tai mikä ei ole niin tarpeellinen suurelle enemmistölle? Onko tuotteet niin hyviä, että se rasittaa kustannusrakennetta antamatta enempää hyötyä asiakkaalle tai yritykselle. Mitä asioita voit korostaa toimialalla, joihin ei ole totuttu? Tai löytyisikö toiselta alalta jotain mitä voisi yhdistää tähän alaan luomalla lisää arvoa asiakkaalle.

 

Strategian laadintajärjestys

Kun tämä kaava täyttyy, on aika lähellä, että olet sinisellä merellä. Todennäköisesti se vaatii vain yhdessä tekemistä.

Hinnalla on varmasti suurin merkitys siihen, lähteekö innovaatio räjähtävään nousuun. Hinta ei tietenkään ole kaikista halvin vaan se on hinta, joka käy suurimmalle osalle kohdeyleisöä.

On myös erityisen tärkeää verrata hinnoittelua muihin erialan yrityksiin, joista löytyy vaihtoehtoinen palvelu tai tuote. Ei pidä verrata hintaa oman alan kilpaileviin yrityksiin.

Jos tuotteellasi on patenttisuoja, voit nostaa hintaa ylätasolle. Jos taas tuotteesi on helppo jäljitellä, on hyvä pitää hinta alhaalla.

Ajatus

Sain varteenotettavan idean tämän kirjan aikana. Tiimiakatemialla teemme paljon synnytyksiä, idea synnytyksiä. Tämän konseptin tarkoitus olisi synnyttää yritykselle sinisen meren strategia. Strategia, joka luo yrityksen aivan uudelle markkina-alueelle. Samalla synnytys loisi uutta näkökulmaa yritykseen. Tätä konseptia täytyy siis vielä hioa paljon, mutta voisimme aloittaa sanoista poista, korosta, supista ja luo.

Strategian luominen jo itsessään on hankalaa. Kunhan se on valmis, on aika ilmoittaa siitä henkilöstölle. Voi olla niin, että henkilöstä ei katso muutosta hyvällä ja prosessista tulee todella hankala. Tämä onkin johtajuuden kysymys, joka täytyy tiedostaa ennen lanseerausta.

On myös niitä henkilöitä, jotka politikoivat. Vaikka johtaminen olisi huipussaan niin politikointi alkaa välittömästi. Politikointi on sitä, että nähdään omien etuuksien kuihtumista osana muutosta. Vastustetaan vaikka muutos olisikin hyvä asia.

Koska te ette arvosta minun ideoitani, minäkään en arvosta teidän ideoitanne. Minä en luota teidän tekemiinne strategisiin päätöksiin enkä piittaa niistä vähänkään”

Henkilöstö saattaa kaataa hyvänkin strategian, jos sitä ei johdeta oikein. On siis erityisen tärkeää, miettiä miten ja milloin esittelet uuden ”strategian”.

 

Perttu Pölönen ja disruption

Viime keväänä Perttu Pölönen kävi kertomassa tulevaisuudesta Keski-Suomen yrittäjien tapahtumassa. Oli kyllä todella hienoa kuunneltavaa mitä kaikkea Perttu kertoi.

Perttu kertoi innovoinnista ja disruptioinista. Yleensä innovoidaan vain lisää vanhan päälle, mutta se ei riitä. Tarvitaan uuden luomista, joka kumoaa vanhan. Maailma pelastetaan luomalla uutta tekemällä vanha tarpeettomaksi. Jos mietimme, miten cd-levy on kehittynyt mp3 soittimen kautta Spotify:n vain muutamissa vuosissa tai kymmenissä. Pysymmekö kehityksen perässä? Vain ne ketkä pysyvät kehityksen perässä, tulevat menestymään tulevaisuudessa.

Jokainen asia kasvaa räjähdysmaisesti ja samalla pienenee kooltaan. Otamme vaikka esimerkiksi ulkoisen muistin. Ennen muistin sai tallennettua tietokoneen rompulle. Nykyisin muistin pystyy tallentamaan pilveen ilman mitään apuvälineitä.

Disruptio luo aina enemmän kuin se tuhoaa. Meidän on mietittävä mistä tulee seuraava bisnes, joka leviää kulovalkean tavoin ympäri maailmaa. Meidän on mietittävä tulevaisuutta ja sitä mitä me ihmiset osaamme ja mitä kone osaa. Meidän on tunnistettava vahvuusalueemme ja kehittää niitä, kuten tunneäly.

Voimme myös miettiä omaa identiteettiämme, miten näemme omien ominaisuuksien kautta ihmiset. Eikä vain pelkkien titteleiden.

Uskon, että vuosi 2019 on Waiston vuosi. On aika näyttää ja tehdä jotakin suurta mikä jää akatemian jopa koko markkinan mieleen. Siksihän tänne on tultu. Tiimimme on valmis kohti suurta liiketoimintaa, joka näyttää alan suunnan tulevaisuudessa. Tartumme härkää sarvista ja teemme asioista totta.

 

Samuel Pöyhönen

Waisto

www.waistot.fi

Tagit: , ,