Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Kirjoitettu 04.12.20
Esseen kirjoittaja: Viivi Piispanen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Sisältömarkkinoinnin työkalut
Kirjan kirjoittaja: Mikko Rummukainen, Ilona Hiila, Ida Hakola
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sisältömarkkinointi on tuttu sana, mutta sen tarkoitus on monille vieras. Sisältömarkkinointi on  asiakkaan valintaan tai mielenkiinnon kohteisiin perustuvaa markkinointiviestintää, jossa viesti suunnitellaan asiakkaan tarpeista lähtöisin. Sen tavoitteena on luoda arvoa sisällön kohderyhmälle joko neuvojen, opastuksen, viihyttämisen tai inspiroimisen kautta. Miten se sitten eroaa tavallisesta markkinoinnista? No, sisältömarkkinoinnilla pyritään luomaan brändille oma media, jonka seuraajakuntaa eli yleisöä pyritään kasvattamaan nykyisten ja potentiaalisten asiakkaisen avulla. Yleisöä houkutellaan brändin puoleen puhumalla yleisölle tärkeästä aiheesta. Maailma on viimevuosina muuttunut hurjaa vauhtia ja elämme aikaa, jolloin jokaiselta löytyy älypuhelin taskusta. Viestinnän ja kuluttajakäyttäytymisen digitalisoituessa myös edellytykset tehdä tehokasta ja ajankohtaista markkinointiviestintää ovat muuttuneet viime vuosina oleellisesti.

 

Pärjätäkseen digitaalisessa markkinointiviestintä ympäristössä on markkinointiviestinnän ammattilaisen tuotettava sisältöä eikä pelkästään mainoksia. Tämä tarkoittaa sitä, että täytyy osata olla läsnä mahdollisten asiakkaiden kanssa. Brändin tulee käyttäytyä, kuin yleisön jäsen ja olla osana keskustelua, eikä vain puhua muiden päälle tai yksin.

 

”Tunne asiakkaasi, niin löydät tien.”

 

Kirjassa painotettiin paljon sitä, kuinka tärkeää olisi luoda asiakaspersoona. Asiakaspersoona luodaan niin, että mietitään millainen mahdollinen asiakas voisi olla ja sitä varten voi miettiä esimerkiksi seuraavia tietoja hänestä: nimi, kuva, tausta, harrastukset, mielenkiinnon kohteet, tarpeet, tavoitteet, haasteet ja esteet. Tätä työkalua olemme käyttäneet, kun olemme miettineet Kotakahvilan mahdollisia asiakkaita, mutta kirjaa lukiessa tuli mieleen, että voisimme miettiä asiakaspersoonan automatkailun Instagramia ja Facebookia varten myös. Sisältömarkkinoinnissa mainonta on kohdennetumpaa, kuin perinteisessä markkinoinnissa, jossa sisältöä tuotetaan usein ”massayleisöille”. Kun pohjatyö on tehty, asiakaspersoona ja heidän ostopolkunsa on selvillä, on huomattavasti helpompaa tehdä kohdennettua ja asiakaslähtöistä sisältöä tai ihan mitä tahansa markkinointiviestintää.

 

Suunnittelu

 

Päivitämme Maarian kanssa automatkailulle Instagramia ja kirjasta sain paljon hyviä pointteja sen tueksi. Kirjan mukaan suunnitteluvaiheessa vuoden alussa kannattaa miettiä tärkeimmät teemat, ja seurata sisältöjen menestystä pitkällä aikavälillä. Tähän seurantaan haluan itse kiinnittää huomioni aiempaa enemmän. Haluan tietää vielä paremmin, mitä menestyvimmät postaukset pitävät sisällään. Puolivuosittain tulee ottaa huomioon tulevat tiedossa olevat esim. tapahtumat tai tuotteet. Sisällössä olisi hyvä keskittyä tuleviin tapahtumiin hyvissä ajoin, jotta mahdollinen yleisö löytää varmasti paikalle. 3-6 kuukauden välein olisi hyvä tutustua, jos asiakkaiden elämässä esille on noussut joitakin trendejä tai muutoksia. Automatkailun on viimeaikoina lisääntynyt ja entistä enemmän nuoria on alkanut kiinnostaa automatkailu ja voisimmekin ottaa esille uusia karavaanareita koskevia aiheita, kuten erilaisia vinkkejä. Kuukauden välein kannattaisi arvioida toteutettuja sisältöjä ja saatuja tuloksia, haasteita ja oppeja, vaihdetaan palautetta sekä uusia ideoita. Tästä otan myös opiksi ja aiomme jatkossa pitää tietyn ajan välein katsauksen, kuinka on mennyt ja olemmeko tyytyväisiä tuloksiin. Viikkotasolla stekataan viikon tapahtumat, tarpeet ja selvitetään kunkin tuotetun sisällön tilanne, mahdolliset haasteet ja viivästykset. Me olemme toimineet postausen kanssa niin, että pidämme joka maanantai tunnin mittaisen suunnittelupalaverin, jossa teemme tulevan viikon postaukset valmiiksi (3 postausta), suunnittelemme kuvatekstit ja valitsemme kuvat.

 

Kirjassa mainittiin, että kannattaa panostaa ajankohtaisuuteen sisällössä ja tämä on myös meidän toiminnassa toteutunut hyvin. Olemme postauksissa kertoneet mm. uudesta tieliikennelaista, muistutelleet talvirenkaiden vaihdosta ja puhuneet kotimaan matkailun puolesta näin korona-aikaan. Yksi huomio tulee myös mieleen, jonka tein postauksia tehdessä. Kannattaa valita hieman erilaiset kuvat Instagram feediin, jotka sisältävät infoa esimerkiksi tulevasta tapahtumasta. Tämä sen takia, että asiakkaan on helpompi löytää kuva feedistä, ja palata siihen myöhemmin. Valitsimme automatkailumessuista kertovan tekstin kanssa kuvan, joka varmasti erottuu muusta sisällöstä.

 

 

Tulokset

 

Tulosten mittaaminen on tärkeää, jotta saamme selville, onko työstä ollut hyötyä. Itselleni sisältömarkkinoinnin tulosten mittaaminen on melko vierasta ja haluan oppia siitä vielä lisää. Opin kuitenkin kirjasta, että pelkästään tykkäykset eivät kerro automaattisesti mitään. On tärkeämpää selvittää, tekeekö joku oikeasti jotain sisällön nähdessään. Kuinka paljon asiakas viettää aikaa sivuillamme? Paljonko postaus tavoittaa ihmisiä? Meneekö asiakas käymään nettisivuillamme? Paljonko on tullut myyntiä?… Ovat kaikki hyödyllistä tietoa sisältömarkkinoinnin jatkoa suunniteltaessa.

 

Kirja sisälsi paljon hyödyllisiä oppeja, joita voin heti ottaa käytäntöön automatkailun somea tehdessä. Kannatti lukea, kiitokset valmentajalle vinkistä!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!