Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sisältömarkkinointi tutuksi

Kirjoitettu 03.04.17
Esseen kirjoittaja: Miia Huotari
Kirjapisteet: 4
Kirja: Johdata asiakkaasi verkkoon: opas koukuttavan sisältöstrategian luomiseen + sisältömarkkinointikoulutus
Kirjan kirjoittaja: Katri Tanni & Kati Keronen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kävin tuossa pari viikkoa sitten sisältömarkkinoinnin koulutuksessa, sillä markkinointi kiinnostaa minua valtavasti ja haluan oppia aiheesta lisää. Luin myös aiheen innoittamana kirjan Johdata asiakkaasi verkkoon: Opas koukuttavan sisältöstrategian luomiseen, jonka ovat kirjoittaneet Katri Tanni ja Kati Keronen. Kurssi tuli oikein sopivaan saumaan, sillä samaiseen aikaan aloitimme tekemään sähköpostimarkkinointikampanjaa uusille mahdollisille opiskelijoille, jotka mahdollisesti hakevat Tiimiakatemialle sekä myös olemme jo aiemmin tuottaneet asiakkaallemme Real Snacksille sisältöä someen.

 

Mitä sisältömarkkinointi tarkoittaa?

Valikoidulle kohderyhmälle tuotetaan relevanttia, arvostettavaa sekä kiinnostavaa sisältöä. Sisältömarkkinoinnin tarkoituksena on ohjata asiakasta ostoprosessissa sekä antaa sisältöjen avulla vastauksia asiakkaan etsimiin kysymyksiin. Sisältömarkkinoinnin tulee olla tavoitteellista ja suunniteltua.

 

Sisällön tarkoitus?

Sisällön tarkoituksena on antaa tietoa, joka ohjaa, auttaa, opettaa, viihdyttää sekä osallistaa. Lisäksi sisällön tulee olla vaikuttavaa, vakuuttavaa, tavoitteellista, hyödyllistä ja lisäarvoa tuottavaa. Kannattaa muistaa sisältöä suunnitellessa sekä tehdessä sisällön ei tarvitse olla näitä kaikkia kerrallaan vaan välillä sisältö voi olla hyvin asiapitoista, mutta toisinaan se voi olla hyvinkin viihdyttävää. Tietyissä kanavissa voi myös olla erityyppistä sisältöä esimerkiksi Snapchatissä viihdyttävämpää ja LinkedInissä asiapitoisempaa.

 

Miten lähteä liikkeelle?

 

Sisältöstrategian laatiminen 

Ensimmäisenä pitää hioa sisältöstrategia, sillä sisältömarkkinoinnin tulee olla suunniteltua sekä tavoitteellista. Se pitää muun muassa sisällään nämä seikat.

  • Mitkä ovat sisältömarkkinoinnin tavoitteet?
  • Määrittele haluttu lopputulos?
  • Valitse kohderyhmä(t)?
  • Millaista tarinaa kerrot?
  • Mitä kanavia käytät sisällön jakamiseen?
  • Millaisia mittareita käytät?
  • Millaisia resursseja sinulla on käytössä?

 

Kohderyhmän profilointi

Kun strategia on mietitty ja se on selkeänä mielessä aloitetaan kohderyhmän / -ryhmien profilointi. Jos mahdollista kannattaa hyödyntää tässä olemassa olevaa dataa.

 

Alla olevasta esimerkistä näkee kuinka voi yritykselle tai kuluttajille tehdä kohderyhmä profiloinnin. Itse otin kohderyhmä esimerkiksi Jamkin ensimmäisen vuoden tradenomiopiskelijat. Tässä on kuvitteellinen henkilö, joka hakee tietoa Jyväskylän ammattikorkeakoulun kärkihakuvaihtoehdoista. Tarkoituksena on ymmärtää millainen mahdollinen hakija voisi olla, mistä hänet voi löytää, millä tavoin häntä kannattaa lähestyä sekä minkälainen sisältö kiinnostaa häntä. Näiden tietojen pohjalta voimme kohdentaa hänellä markkinointia ja tuottaa hänelle sellaista sisältöä minkälaista hän tarvitsee.

 

Näyttökuva 2017-4-2 kello 20.24.23

 

Kun profilointi on tehty pitää miettiä seuraavia kohtia huolella.

  • Mitkä ovat asiakkaan motiivit palveluita / tuotteita kohtaan?
  • Mitkä ovat asiakkaan ostamisen haasteet?
  • Mitä tarjoamme asiakkaalle? Mikä on ratkaisumme asiakkaan kokemiin haasteisiin?
  • Mitkä ovat asiakkaan ostamisen esteet?
  • Miten viestimme, että esteitä ei ole? (Osaaminen, laatu, kilpailu- ja erottautumistekijät yms.)

 

Näihin äskeisiin kysymyksiin kannattaa paneutua ja käyttää aikaa, sillä se helpottaa myyntiä kun osaa antaa hyviä argumentteja asiakkaan kysymyksiin. Näiden vastauksien kautta voit laatia hyvää ja kiinnostavaa sisältöä kohderyhmällesi ja vakuutta heidät.

 

Eli muista kohderyhmäsi!

 

Missä julkaista?

Sosiaalinen media mahdollistaa erinomaisesti sisältöjen jakamisen. Seuraavaksi vuorossa on selvittää mitä kanavia kyseinen kohderyhmä käyttää ja mistä he löytyvät. Turha jakaa sisältöä sellaisessa paikassa missä ei juurikaan ole sitä haluttua kohderyhmää.

 

Esimerkki kanavia:

  • Facebook
  • Instagram
  • Snapchat
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Pinterest
  • Blogit
  • Verkkosivut

 

Sisältökalenteri

Yksi parhaista työkaluista minkä sain sisältömarkkinoinnin koulutuksessa oli sisältökalenteri. Itse aion ottaa sen käyttöön omissa projekteissani, joissa tarvitaan organisointia aion myös kyseisen työkalun esitellä tiimiläisilleni. Työkalu on äärimmäisen hyvä kun tekee sisältöjä sosiaaliseen mediaan.

 

Tässä esimerkki siitä minkälainen voi olla sisältökalenteri ja mitä se pitää sisällään.

 

Näyttökuva 2017-4-2 kello 21.35.45

 

Yksinkertaisuudessaan on kyse siitä, että Google Driveen on jaettu projektiryhmälle Excel-taulukko, josta näkyy milloin julkaistaan mitäkin, missä julkaistaan sekä kuka julkaisee.

 

Ainakin itse koen työkalulle käyttöä, sillä monesti esimerkiksi Real Snacksin Facebook postauksia tehdessä olemme liikaa keskittyneet siihen, että joko yhdessä hiomme tekstit kuntoon tai joku vain ottaa asiat hoitaakseen. Tämän työkalun avulla näemme mistä milloinkin tulee kirjoittaa, kuka sen hoitaa, onko julkaisu tehty ja ajastettu sekä millainen on valmis tuotos. Tällöin jokainen saisi vastuuta ja postaukset eivät unohtuisi tehdä sekä olisi helppo seurata missä mennään sekä olemmeko sovitussa aikataulussa.

 

Löydettävyys

Kun asiakas rikkoo puhelimensa ja päättää hankkia uuden puhelimen. Hän tiedostaa ongelman ja lähtee etsimään ratkaisua. Todennäköisesti henkilö alkaa etsimään tietoa Googlesta tai muista kanavista. Joten kännykkäfirman tulisi löytyä Googlesta, jotta kyseinen henkilö saisi heiltä apua ongelmaansa eli kännykän puuttumiseen. Joten kannattaa harkita vakavasti hakukoneoptimointia, mainontaa, käyttää monia eri kanavia ja ohjata linkitysten kautta asiakas sisältöjen pariin. Kun henkilö on löytänyt sivut hän alkaa tutkimaan kännyköitä mitä tarjoatte, minkälaisia ominaisuuksia niissä on, kuinka paljon mikäkin maksaa. Todennäköisesti hän myös vertailee muiden sivuja, joten informatiivisella sekä kiinnostavalla sisällöllä on tarkoitus saada hänet harkitsemaan tuotettanne ja mahdollisesti tekemään myös ostopäätöksen. Kannattaa siis panostaa siihen, että sinut löydetään, koska vaikka sisältö olisi mahtavaa, mutta jos sitä kukaan ei löydä niin se on täysin turhaa.

 

Lopuksi

Muista vielä kenelle haluat tuottaa sisältöä ja pidä myös mielessäsi viestin tavoite eli onko tarkoituksena tietoisuuden lisääminen, yhteydenotto, myynti? Jaa viesti niissä kanavissa missä kohderyhmäsi on ja mieti myös sopiiko viestisi mihinkin kanavaan?

 

Itse ainakin sain valtavasti oppeja etenkin sisällöntuottamisessa siihen, että on tärkeää tietää kohderyhmä. Itse en ole aiemmin miettinyt asiaa vaan tehnyt sisältöjä fiiliksen mukaan, mutta tietenkin pitäen yhtenäisen linjan muiden kanssa. En osaa sanoa olemmeko aiemmissa projekteissa tuottaneet sellaista sisältöä, joka kiinnostaa seuraajia, mutta ainakin jatkossa haluan hieman enemmän käyttää aikaa kohderyhmien kartoittamiseen sekä sisällön suunnitteluun siten, että se palvelee asiakasta ja mikä tärkeintä muistaa myös mitkä ovat tavoitteemme sisältöjen tuottamisessa. Paljon tullut oppia lisää nyt vaan pitää päästä tekemään, jotta uudet opit eivät pääse vain unohtumaan.

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!