Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sisältöstrategia

Kirjoitettu 15.05.18
Esseen kirjoittaja: Timi Maunula
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sisältöstrategia
Kirjan kirjoittaja: Kati Keronen, Katri Tanni
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sisältöstrategia

 

Vautsi vau mikä pakkaus. Paras markkinoinnin kirja mitä oon ikuna käsiini saanut. Lukasin Ostovallankumouksen aikaa taaksepäin ja jäin silloin harmittelemaan markkinointiautomaation konkreettista avaamista. Sisältöstrategian mimmit tulitti sellaisella sykkeellä uusia juttuja ja nimenomaan konkretiaa, että kynä kävi muistiinpanovihkossa kuumana. Harmittaa, etten suoraan saanut vietyä kaikkea oppimaani käytäntöön, täydellisesti sen vieminen toki vaatisi hitusen korkeampaa markkinointibudjettia kuin mihin meidän somalla tiimiyrityksellä olisi varaa. Niin, ja 1-3 vuotta aikaa. Makeita juttuja kuitenkin jäi jompaankumpaan aivolohkoon kiinni.

 

Tiivistettynä markkinointiautomaatiossa on siis kyse siitä, että tietyt markkinoinnin prosessit ovat automatisoituja ja näin helpottavat markkinoinnin ja myymisen yhteen sulautumista. Mikä itseäni kiehtoo eniten, on mahdollisuus ”pisteyttää” asiakkaita heidän verkossa tekemien liikkeiden seurauksena: Asiakas joka klikkaa yrityksen infopakettiin saa yhden pisteen, jos hän vielä lataa oppaan ja jättää siitä sähköpostiosoitteensa saa hän nyt kaksi pistettä lisää ja kaikki yli kolmen pisteen asiakkaat voidaan työntää samaan markkinointisuppiloon. Juurikin nää markkinointisuppilot ovat todella mielenkiintosia. Tähän liittyy vahvasti myös sisältömarkkinointi, eli siis se, että tuotetaan asiakkaille sellaista materiaalia mikä niitä kiinnostaa. Vaynerchuck kertoi NBF:ssä lakifirmasta joka kirjoitti golfblogia, koska totesi, että suurin osa niiden asiakkaista pelasi golffia. Sisältömarkkinoinnin perustana onkin juuri markkinointiautomaatiota hyödyntäen, ostajapersoonien luominen, asiakkuus/ostomatka ja laadukkaat sisältöpolut.

 

Kuvitellaan autoliikkeen markkinointisuppilo. Asiakas selailee illalla sohvalla puhelintaan. Käy Facebookissa kattomassa päivän uutiset, mitä kaverit puuhailee ja nauramassa hassuille kissavideoille. Välillä saattaa huomaamatta ja ajattelematta vastata vaimon työkutsuun hiljaisella ”mmm” äänellä. Samalla kun hän kurkottaa olohuoneen pöydältä oluttölkkiään, huomaa hän televisiossa hienon autoliikkeen tv-mainoksen (Ensimmäinen suppilon sisältölaji: Tavoittava) ja kuin salama kirkkaalta taivaalta, hän tajuaa haluavansa vaihtaa autonsa parempaan. Asiakas päätyy mainostaneen autoliikkeen sivulle, löytää ihanan punaisen Ford Ka:n vuosimallia 1999. Tässä vaiheessa vaimo palaa huoneeseen ja karjaisee kovempaa ”NO EIPÄS OLE VIELÄKÄÄN TISKIKONE ITSEÄÄN TYHJENTÄNYT”. Huone tärähtää, taulu tipahtaa lattialle. Isäntä sulkee selaimen ja lähtee tyhjennyshommiin. Hupskeikkaa, autoliikkeen sivuille on ollut asennettuna Facebookin pikseli. Tämäpä onkin hullunkurinen juttu, nyt autoliike pystyy räätälöimään kaikilla sivuilla kävijöistään loistokkaan kohderyhmän markkinoinnilleen. Autoliike tietää, että mies on katsellut tätä kauniin punaista Ford Ka:ta 3;53 minuutin ajan ja aikoo käyttää sitä hyödykseen. Samalla kun mies tiputtaa viimeistä puhdasta haarukkaa laatikkoon, ei hän tajua tipahtaneensa myös loistokkaaseen markkinointisuppiloon. Aamulla työpaikallaan hän avaa tietokoneensa ja ottaa kulauksen väljähtäneestä kahvistaan. Naurahtaa hassulle kissavideolle, jatkaa selaamista ja törmää blogikirjoitukseen otsikolla: Mitä auton vaihtamisessa kannattaa ottaa huomioon?. ”Kappas, saman autoliikkeen kirjoittama”. (Toinen vaihe: Sitouttava) Blogissa oli mielenkiintoisia pointteja, joita miekkonen aikoo varmasti tentata automyyjältä tulevaisuudessa. Ostopäätöstä ei kuitenkaan ole vielä syntynyt. Illalla sama rumba jatkuu, mies katselee televisiota, nauttii oluestaan, miehuudestaan ja ”Temppareiden” uusimmasta jaksosta. Vaimo käskee viemään roskat ja tämä kuitataan kevyellä ”joo, ihan kohta” vastauksella. Mies kuitenkin roskien viemisen sijaan nappaa tablettinsa ja käynnistää Facebookista Candy Crushin, himputti, mainoksia välissä. ”Testaa paljonko saisit autostasi vaihdossa rahaa” (Kolmas vaihe: Aktivoiva).  Mieshän menee ja naputtelee Volvonsa tiedot ruutuun ja tuloksen nähdessään toteaa vaimolleen ”notta huomenna lähretään kaupoolle”.

 

Ukko ei varmaan edes tajunnut tippuneensa kohta kohdalta markkinointisuppilossa eteenpäin. Aivan älyttömän siistiä!

 

Yllä olleessa draamassa tuli esille kolme sisältölajia:

 

  1. Tavoittava
    1. Kyseessä pääasiallisesti ”perusmainos”. Osta auto.
  2. Sitouttava
    1. Voi olla blogi, kiinnostava artikkeli taikka opas uuden auton hankkijalle.
  3. Aktivoiva
    1. Kutsu seminaariin, ”lue myös nämä”, ”Tee testi”.

 

Näitä kolmea käyttämällä saa luotua taktiikan jolla tavoittaa asiakkaan varhaisessa ostamisen vaiheessa, saa työnnettyä asiakasta kohti ostamista ja sitouttaa heitä ostamaan lisää.

 

Jokaista sitouttavaa mainosta kohtaan tulisi tuottaa 3-5 tavoittavaa ja vähintään yksi aktivoiva sisältö. Sisällön tuottamisessa tulisi miettiä mitä asiakkaat ajattelevat, pelkäävät ja tavoittelevat. Mikä heitä tuotteen ja palvelun tarjoamien hyötyjen näkökulmasta kiinnostaa tai motivoi eniten.

 

Miettiessäsi sisällöntuottamista muista mitä on asiakasarvo:

 

  • Taloudellisuus
    • Säästöt, uudet rahavirrat
  • Toiminnallisuus
    • Ajan ja vaivan säästäminen
  • Emotionaalisuus
    • Mielihyvän tuottaminen asiakkaalle, esimerkiksi inspiroivan materiaalin avulla
  • Symbolisuus
    • Status, eettisyys

 

Ei muuta kuin laittamaan markkinointia uuteen uskoon. Vieläpä aion omiin projekteihini tätä soveltaa tulevaisuudessa.