Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

John Blåfield

Sisältövaikuttajana liiketoimintaa – Content INC.

Sisältövaikuttajana liiketoimintaa - Content INC., 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Content INC.

Internetin hienous piilee siinä että kuka tahansa voi ryhtyä julkaisemaan sisältöä sinne. Kun jokaisella on mahdollisuus valjastaa oma osaaminen sisällöksi, niin silloin lopputuloksena on loputon tieto ja viihde pankki. Maailma muuttuu koko ajan ja ajankohtaiselle sisällölle on aina kysyntää. Tämä avaa mahdollisuuden sisällöntuottajalle. Erilaisten alustojen avulla voi rakentaa sisällöstä kiinnostuneen seuraajakunnan. Kun seuraajia on saavutettu voi toiminnan monetisoida, eli muuttaa rahaa tuottavaksi. Joe Pulizzin Content INC. käsittelee juurikin tätä lähestymistapaa yritystoimintaan.

Internetsukupolven aikana on melko selkeää että sisällöntuottamisesta voi olla hyötyä yritystoiminnassa. Sisällöntuotanto ei välttämättä ole vain yritysten markkinointia vaan joillekin yrityksille se on yksi pää liiketoimista. Hyvinä esimerkkeinä tästä ovat Madventures, Linus Media Group ja Dudesons. Jokaisen liiketoiminta pyörii vahvasti sisällöntuotannon ympärillä ja jokainen näistä on monetisoinut toimintansa hyvin erilaisilla tavoilla.

 

Miten aloitan sisällöntuotannon?

Tärkein asia sisällöntuotannossa on suunnitelmallisuus. Julkaistessasi sinun pitäisi tietää mitä sisällöllä yritetään saavuttaa. Yleensä sisällön tarkoitus on generoida seuraajia/ tilaajia. Jokainen seuraaja on tulevaisuudessa potentiaalinen asiakas ja näin ollen myös rahanlähde. Jokainen seuraaja myös näkee tulevaisuudessa julkaisemaasi sisällöt monta kertaa todennäköisemmin kuin joku muu. Seuraajat saattavat myös jakaa sisältöä. Viraalia sisältöä harvemmin syntyy, jos seuraajien määrä ei ylitä kriittistä massaa.

Liian iso segmentti on yksi yleisimmistä syistä miksi sisältö ei toimi. Useat luulevat voivansa tuottaa hyvää ja kiinnostavaa sisältöä… kaikille. Tämä on virheellinen käsitys. Seuraaja rupeaa seuraamaan sisällöntuottajaa, koska sisällöntuottaja tuottaa juuri tiettyyn aiheeseen liittyvää sisältöä Tämä tarkka aihe sattuu kiinnostamaan seuraajaa. Jos ryhdyt toistuvasti julkaisemaan toisistaan poikkeavaa sisältöä on seuraajan vaikea sitoutua. Jatkuvat ilmoitukset uusista päivityksistä muuttuvat hyödyllisistä ilmoituksista spämmiksi. Yrittäessäsi miellyttää kaikkia, et miellytä ketään.

Tyyppi joka on lukenut mielenkiintoisen blogin kameroiden tekniikasta ja rupeaa seuraamaan blogia sen takia, ei välttämättä jatka kanavasi seuraamista, jos seuraava päivitys on ratsastamisesta. Jos haluat perustaa kamera blogin ja ratsastus blogin, pohdi tarkkaan että kannattaako niitä yhdistää yhdeksi blogiksi. Olisiko parempi tehdä jompikumpi tai molemmat, mutta eri blogeina?

Sinun pitää voittaa potenttiaalisen seuraajan luottamus. Hänen pitää luottaa siihen että tuotat hänelle kiinnostavaa sisältöä tulevaisuudessakin. Tämän luottamuksen rakentaminen on helpointa sisältöä tuottamalla, jos olet julkaissut kiinnostavia julkaisuja ennen, on potenttiaalisen seuraajan helppo uskoa että tulevaisuudessa julkaisusi ovat häntä kiinnostavia. Voit myös tiivistää sisältölupauksesi selkeästi muutamaan lauseeseen ja laittaa sen näkyville blogiisi tai verkkosivuillesi.

Toinen asia mikä liittyy sisällöntuottajan ja seuraajan väliseen suhteeseen, on se että  seuraajan täytyy voida luottaa että julkaiset vielä tulevaisuudessakin. Kaikista suurin virhe minkä sisällöntuottaja voi tehdä, on lopettaa sisällön tuottamisen. Niin kauan kun julkaiset, on kanavallasi mahdollisuus kasvaa. “Julkaise säännöllisesti ja julkaise pitkään”, on melko hyvä muistisääntö. Lupaus tulevasta sisällöstä saa ihmiset seuraamaan.  Kuolleesta kanavasta ja sen sisällöstä saattaa toki olla hyötyä jollekulle, mutta seuraajia se ei houkuttele.

 

Segmentin valinta

Segmentin eli suomeksi aiheen valintaan kannattaa pohtia tarkkaan. Aihealueen pitää olla tarkka mutta sen pitää myös olla sellainen, josta sinä olet kiinnostunut. On todella työlästä julkaista säännöllisesti ja julkaista pitkään, jos valitsemasi aihealue ei ole sinunulle kiinnostava. Minun tapauksessa olen pohtinut että voisin ruveta tuottamaan sisältöä, jonka aihe liittyisi tietokoneisiin, videokuvaukseen tai matkailuun. Näistä jälkimmäinen on tällä hetkellä kandidaatti numero 1 koska se on ollut lähellä sydäntäni jo pitkään.

Matkailu itsessään on aika laaja aihealue siksi olen pyrkinyt tiivistämään sitä vähän enemmän minulle sopivaksi ja enemmän tarkemmaksi. Yksi elämäni motto on seikkaileminen. Seikkailun määrittelen näin: asia jota en ole ennen tehnyt, tai muuten vaan merkittävä kokemus. Tottakai ulkomaanmatkat ovat suuria seikkailuja, mutta yhtä lailla kotimaassa voi seikkailla ja jopa koti kaupungissa. Ajatuksenani olisi pistää pystyyn Youtube kanava siitä miten valmistaudun maailmanympärysmatkaan ja samalla julkaista muutamia kotimaan ja kotikaupungin seikkailuja esim. katokiipeilyaiheinen video ja kesämökkiaiheinen video. Reissuun valmistautumisvideot voisivat olla esim. miten hankkiudun ylimääräisestä tavarasta eroon. En halua että potentiaalinen seuraajaryhmä rajoittuisi vain suomalaisia, siksi tekisin kaiken sisällön englanniksi.

Kanavan nimen valinta oli yksi vaikeimmista prosesseista minulle. Pitkään mietin kanavan nimeksi jotain mikä liittyy minun seikkailuihin. Mietin nimeä myös kiinnostuksenkohteiden kautta, väännellen sanoja kuten hammock ja adventure. Pidän kuitenkin tyylistä, jossa kanavan nimi on sellainen millä minua voi puhutella. Varsin oiva kanavan nimi on Timo Wildernessillä. Timon etunimi on Timo, mutta sukunimi on käännös hänen suomenkielisestä sukunimestään. Mulla on valmiiksi jo osin kansainvälinen sukunimi mutta hyvin hankala sellainen. Ajattelin että jätän etunimeni kanavan nimeen ja lisään perään jonkin lisänimen. Monissa ohjeissa sanotaan että nimen pitäisi myös kertoa että mistä kanavallasi on kyse. Pitkän pohdiskelun ja muutamien Googlailujen ja Google Trendsin tutkimisen jälkeen olen tullut siihen tulokseen että kanavani nimi voisi olla John Adventures.

 

Asiantuntijuus

Kunnianhimo on tärkeä osa sisällöntuotantoa, varsinkin jos ajattelit rakentaa sisältösi ympärille liiketoiminnan. Kun olet valinnut aihealueen on sinun pyrittävä tämän aiheen ehdottomaksi ykkös tiedonlähteeksi. Sinusta tulee siis aihealueen go-to asiantuntja. Tämä saattaa kuulostaa haastavalta mutta, valitset fiksun segmentin, josta olet myös itse kiinnostunut ja jos julkaiset pitkään ja aktiivisesti, on aisantuntijuutesi milteimpä väistämätöntä, ajan kanssa. Asiantuntijuudesta ja henkilöbrändin rakentamisesta voi lukea monista kirjoista. Tässä kuitenkin kiteytys Content INK:in kirjan asiantuntijuuden rakentamisen ohjeista. Mitä tarvitset: Blogin, kirjan ja puhe-esityksiä.

 

Monelle alustalle julkaiseminen

Aluksi kannattaa keskittyä vain yhteen tai muutamaan alustaan ja tutkia että mikä sillä alustalla toimii. Mikäli muista alustoista on hyötyä kannattaa niille julkaiseminen aloittaa yksi kerrallaan. Uuden kanavan rakentaminen uudelle alustalle voi viedä vähän aikaa. Tärkeimpänä alustana pitäisi olla nettisivu tai blogi jonne jokainen muu alusta pyrkii ohjaamaan seuraajia.

Seuraava pointti oli minuun syvästi vaikuttava. Jos sinulla on hyvä idea vaikkapa videolle, niin sinulla ei ole idea vain videolle. Sinulla on silloin idea youtubevideolle, facebookvideolle, instagramkuville tai pätkille, parille twiitille, yhdelle blogitekstille, jonka voi julkaista esim omassa blogissa, linkedinissä tai facebookissa. Jos ideasi on ajankohtainen ja relevantti niin siitä voi tehdä myös mediatiedotteen.

Melkein tajunnan räjäyttävää on se että kuinka paljon yhtä ideaa voi lypsää ja kuinka moneen muotoon sen voi pistää. Idean uudelleen käyttämisessä ei kuitenkaan kannata spämmätä samaa sisältöä joka kanavaan.  Pitää muistaa että minkälainen sisältö mihinkin kanavaan sopii. Sisältö muotoillaan uusiksi jokaiseen kanavaan yleisöä kiinnostavalla tavalla. Esim. jos yrityksesi facebookissa on ollut huomattavasti rennompi tyyli kannattaa sisältö muokata sen mukaiseksi ja tietysti vähän lyhyemmäksi kuin blogissa.

 

Seuraajien hankkiminen

Internet on täynnä mahdollisuuksia osoittaa ammattitaitosi ja sitä kautta ansaita seuraajia. Kaikki sosiaaliset mediat ovat hyödyllisiä alustoja seuraajien/tilaajien hankkimiseen. Sosiaalisen median alustoilla näiden seuraajien monetisointi on melko vaikeaa. On myös muistettava että loppukädessä et hallitse alustoja. Voit valita minkälaista sisältöä julkaiset mutta mitään muuta alustasta ei oikeastaan voi hallita. Facebook, Youtube, Twitter ja muut alustat muuttuvat alinomaan. Tietynlainen sisältö mitä viikko sitten Facebookin algoritmit suosivat ei välttämättä enään ensi viikolla saa näkyvyyttä. Siksi kannattaa yrittää ohjata seuraajia semmoiseen alustaan mitä voit hallita paremmin. Tällaisia alustoja on oma WordPress blogi tai nettisivusto. Tavoittena pitäisi olla saada seuraajat tilaamaan sähköposti-ilmoituksia julkaisuistasi. Itse uskon että tämä pitää osittain paikkansa. Väitän kuitenkin että minun sukupolveni ei välttämättä enään käytä sähköpostia niin paljoa sillä tavalla, että hakeutuisi sähköpostituslistoille.

Monessa monetisaatiossa on kuitenkin kyse siitä että sinulla on sitoutuneita seuraajia ja mikäs sen parempi tapa varmistaa sitoutuminen kuin rakentaa sellainen luottamus että seuraaja on valmis antamaan sähköpostiosoitteensa.

 

Monetisointi

Monetisointiin on lukuisia keinoja ja työkaluja. Vähän niin kuin somekanavien valinnassa sisällöntuottajana täytyy valita mitkä monetisoinnin keinot soveltuvat sinun toimintaan. Tässä on luettelo vaihtoehdoista joilla voit monetisoida toimintaasi: Verkkokauppa, jossa myydään aiheeseen liittyviä tuotteita tai fanituotteita, mainostulot (esim. youtube-videoista ja bannereista), mainostulot brändäystä sisällöstä, maksullinen sisältö (esim. verkkokoulutukset, kirjat, webinaarit, premium sisältö), jokin muu pää liiketoiminta, jota sisällöntuotanto tukee markkinoinnin tapaan. Tämä lista jatkuu vaikka kuinka pitkänä ja uusia monetisoinnin keinoja tulee jatkuvasti lisää.

Tuossa mun John Adventures kanavassa yksi potentiaalinen monetisointi olisi perustaa verkkokauppa, jos myytäisiin oikeasti minun mielestä hyödyllisiä seikkailijan tarvikkeita, kuten riippumattoja, heitettäviä telttoja yms.

 

Somekanavan idea

Invite to answer

–        Invite to answer olisi esim twitterissä toimiva some kanava jonka tarkoituksena olisi kysyä merkityksellisiä kysymyksiä ja pyytää merkityksellisiä ihmisiä vastaamaan niihin kysymyksiin.

–        Seuraajia voisi saada osallistettua viikottaisella kysymyksellä what to ask and from whom.

–        Haaste alussa on saada kysymyksiin merkityksellisten ihmisten vastaukset. Tähän keinona voisi olla oikeesti ottaa yhteys tähän henkilöön tai vaihtoehtoisesti valjastaa twitter ja yrittää sitä kautta jotenkin pommittaa vastaajaa kysymyksellä.

 

Kirjoittanut
John Blåfield
Videokuvaaja ja sisältövaikuttaja
tarinoilla.com

 

Teimme yhdessä Emma Kauton kanssa opinnäytetyön joka käsitteli samaa aihetta kuin Content INC. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten Suomalaiset bloggaajat, videobloggaajat ja somevaikuttajat rakentavat liiketoimintaa tuottamansa sisällön ympärille. Toteutimme opinnäytetyön tutkimuksen haastattelemalla sisältövaikuttajia. He olivat toden totta omalaatuisia persoonia. Mikäli aihe kiinnostaa enemmän, voi tutkielmaamme tutustua täältä: https://www.theseus.fi/handle/10024/120801

Tässä alla on kuva joka mallintaa opinnäytetyömme tuloksia sisältövaikuttajan toiminnasta:

Mitä kaikkea liittyy sisältövaikkuttajan toimintaan.

Mitä kaikkea liittyy sisältövaikkuttajan toimintaan. Sisältövaikuttaja = bloggari, videobloggari, somevaikuttaja

Tagit: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!