Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimäistä markkinointia peliin

Kirjoitettu 18.09.16
Esseen kirjoittaja: Veera Hakaste
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Vihdoinkin markkinointikirja, joka on helposti ymmärrettävä ja käytäntöön sovellettava! Huomaa, että Jari Parantainen on pohtinut kirjansa sisältöä sissimarkkinoijan tyyliin, sillä se on rakennettu hyvin asiakasystävälliseksi paketiksi monine havainnollistavine kuvineen ja tarpeeksi lyhyine kappaleineen esimerkkeineen.

Otin tämän kirjan lukuun alun perin Mahlan markkinoinnin kehittäminen tähtäimessä, mutta kirjan päätökseen vieminen venyi kun venyikin alkusyksyyn. Sissimarkkinoinnin tarpeesta rantakioskillemme kertoo ehkä parhaiten se, miten luin tätä kirjaa työvuorojeni aikana aurinkolasit päässä nätin hiljaisesta ja autiosta järven rantamaisemasta nauttien kera höyryävän cappucinon- eli tehden juuri sitä, mitä maksavan asiakkaan (ei yrittäjän)kuuluisi tehdä. Säähän emme voineet vaikuttaa, mutta markkinointiin kyllä.

Ennen tämän kirjan lukemista olen saanut markkinoinnista kovan ja rahakeskeisen kuvan. Oikeasti kun lähtee miettimään syvemmin, markkinointihan on parhaimmillaan pehmeää arkista kommunikointia asiakkaan ja markkinoijan välillä, jonka tavoitteena on herättää ostamiseen johtavia tunteita ilman tuputtamista.  Markkinointi ei ole mainontaa, vaikka se onkin kirjassa määritelty myynnin monistamiseksi. Parasta markkinointia ei ole se, mihin on laitettu suurin kakku budjetista, vaan se missä käytetään eniten aivoja asiakkaan ongelman ratkaisemiseksi ja saadaan se vielä tapahtumaan luonnollisesti ilman, että asiakas tuntee itseään markkinoinnin kohteeksi. Markkinoinnista on tullut ikään kuin muotisana jo varmasti kirjan ilmestymisaikana vuonna 2008, jonka varjoon on helppo piiloutua laiskana ja johon on helppo upottaa yrityksen rahaa kuin juokseviin kuluihin, joiden tuottavuus on heikkoa.

SISSIMARKKINOINTI VRS MASSAMARKKINOINTI

Sissimarkkinoijan erottaa massamarkkinoijasta moni asia, vaikka tavoite on molemmilla sama- myynnin lisääminen. Kun massamarkkinoija investoi ensisijaisesti rahaa markkinointiin, sissimarkkinoija investoi omaa aikaansa, energiaansa ja mielikuvitusta. Kun massamarkkinoija luottaa omaan kokemuksiinsa ja arviointeihinsa asiakkaidensa ostokäyttäytymisestä, haluaa sissimarkkinoija kaikin mahdollisin tavoin ymmärtää asiakkaidensa ostamiseen liittyviä käyttäytymismalleja ja on valmis käyttämään tähän aikaansa ja energiaansa. Massamarkkinoija markkinoi nimensä mukaisesti mahdollisimman isoille massoille mahdollisimman montaa tuotetta samanaikaisesti kun sissimarkkinoija keskittää markkinointinsa yhdelle tuotteelle ja valitsee asiakkaansa etukäteen.

MAHLAISAN SISSITÖN MARKKINOINTI

Myönnettäkön ja sanottakoon näin suorilta, että kesän Mahlan markkinointi oli laiskaa massamarkkinointia. Sissimarkkinoijan energia ja mielikuvitus oli kadoksissa, varsinkin mitä pidemmälle kesä meni. Nojauduimme markkinoinnissa lähes täysin Facebookiin, jonka viime vuoden kesäyrittäjät olivat ottaneet pääasialliseksi tiedonjako- ja markkinointikanavaksi. Lisäksi paikan päällä kioskilla oli valkotaulu, johon oli koottu tärkeimmät tulevat tapahtumat ja aukiolot. Satunnaisessa käytössä oli myös instagram ja paria tapahtumaamme mainostimme Suur-Jyvöskylässä. Rahallisesti mentiin myös minimipanostuksilla- pari facebookin maksullista mainoskampanjaa käytimme SUP-vuokraustarjouksien jakamiseksi suuremmalle kohdejoukolle tavoitteena saada keskusta-alueelta ihmisiä Köhniön rannalle halvemman SUP-vuokraushinnan perässä. Sissimarkkinoija olisi pistänyt enemmän mielikuvitusta peliin ja selvittänyt kohderyhmänsä ostokäyttäytymisen (tai tässä tapauksessa rantakäyttäytymisen) paremmin ja käyttänyt sitä tietoa markkinoinnissaan. Meidän markkinoinnin sissillisin teko taisi olla ennen avajaisia lähialueen asuntoihin jaetut avajaiskutsut- A5 kokoiset paperiset, kaunokirjain fontilla kirjaillut henkilökohtaisesti muotoillut kutsut, jotka oli rullattu rullalle ja solmittu juuttinarulla vanhanaikaiseen pulloposti-tyyliin salaperäiseksi kirjeeksi. Kutsuja jaettiin noin 200 kappaletta avajaisviikolla ja avajaisiin saatiinkin mukavasti väkeä paikalle (n.50-100 ihmistä) ja kutsuista positiivista kiitosta. Hintaa kirjeiden tekemiselle koitui vaivaiset pari euroa juuttinarusta (printtaukset meni omista tulostuskiintiöistä) ja kolmen hengen voimin käytetyt työtunnit kirjeen kirjoittamiseen, tulostamiseen, rullaamiseen ja jakamiseen, yhteensä 9 työmiestuntia. Avajaispäivän myynti oli yksi kesän top 10 myynneistä. Tässä voidaan hyvin soveltaa sissimarkkinoijan työn tuloksen kaavaa:

Markkinoijan työn tulos= määrä x suunta x laatu

Missä:

Tulos= ostavien asiakkaiden lukumäärä/tuotetun rahan määrä

Määrä= tuotettujen viestien lukumäärä

Suunta= viestien kohdentaminen oikeille vastaanottajille

Laatu= viestin saama reaktio

Avajaiskirjeet olivat itselle ainakin hyvä osoitus siitä, kuinka oman ajan ja luovuuden käyttäminen markkinoinnissa palkitaan, kun on selkeä kohderyhmä tiedossa. Tämä jääkin varmasti mieleeni hyvänä esimerkkinä sissimarkkinointikampanjasta, jota jatkokehittämällä markkinoijan työn tulos saadaan vieläkin paremmaksi.

 

Loppuun vielä itselle ja muille muutamat asennetärpit kirjasta muistiksi markkinoinnista (kaikkihan lähtee asenteesta!):

Markkinoijan tulos= halu x osaaminen x rohkeus

”Asiantuntijuus/osaaminen ei myy itse itseään”

”Asiantuntemuksellasi ei ole erityistä arvoa, ellet pysty jakamaan sitä muiden hyödyksi. Vasta myynti- ja markkinointikelpoisena ammattitaitosi alkaa tuottaa hyötyä asiakkaillesi.”

”Näkeminen on uskomista”

”Liian ujo markkinoija on yhtä hyödyllinen kuin kuollut markkinoija”

”Yli 80% yritysten tutkimustyöstä ja tuotekehityksestä jää kaupallisesti hyödyntämättä”

 

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

1 kommentti to “Sissimäistä markkinointia peliin”

  1. letim sanoo:

    Herää heti kysymys, miten näitä oppeja voisi soveltaa omaan tiimiyritykseen. Olisiko sissimarkkinointi yksi tapa myydä jotain yksinkertaista tiimin tuotetta/palvelua. Ihana tuo Mahla, kun se tarjosi hyvän alustan testata esimerkiksi tämän kirjan oppien soveltamiseen. Muutenkin hyvällä asenteella sitä teitte, eikä ilmoille voinut tehdä mitään, niin se vain on. Mainion mukava essee!

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!