Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinoinnin salat

Kirjoitettu 03.10.18
Esseen kirjoittaja: Maaria Pelkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tehtävänanto oli lukea markkinointiin liittyvä kirja ja näin parin viikon varoitusajalla suuntasin esseepankkiin katselemaan millaisia kirjoja muut tiimiakatemialaiset ovat lukeneet. Markkinointiaiheinen sivu oli täynnä Sissimarkkinointiesseitä ja uteliaana (sanasta koskaan kuulemattomana) päätin lukaista kyseisen kirjan. Totta puhuen ennen tätä kokeilin jonkun perus markkinointikirjan lukemista mutta muutaman sivun luettuani päätin palauttaa sen, koska teksti oli hieman tylsähköä.

Kirja perustuu käytännön esimerkkeihin, jotka luovat kirjasta mukavan ja helpon luettavan. Teksti on rentoa ja turha kirjakielisyys on jätetty pois.

Mitä sissimarkkinointi on?

Sissimarkkinointikäsitteen keksijä Jay Conrad Levinson on määritellyt käsitteen lyhyesti ja   yksinkertaisesti: ’’Sissimarkkinointi tarkoittaa epätyypillisiä markkinoinnin keinoja, jotka tuottavat maksimituloksia minimipanoksin.’’ Sissimarkkinointi perustuu enemmän maalaisjärjen kuin rahan käyttöön.

Sissimarkkinoijan periaatteisiin kuuluu muun muassa asiakkaiden ostokäyttäytymisen ymmärtäminen, myynnin lähellä työskentely, yhteistyön suosiminen kilpailijoiden kanssa sekä useiden markkinoinnin menetelmien yhdistäminen tehokkaiksi kokonaisuuksiksi. Päällimmäisenä oppina mieleeni jäi kuitenkin ajatus, että sissimarkkinoija ei laske tekemiensä kauppojen, vaan asiakassuhteidensa määrää. Uskon, että tämän ajatuksen muistaminen on hyödyllinen, kunhan arki alkaa ensi vuonna pyöriä Tiimiakatemian juttujen parissa.

Mieleenpainuvimmat esimerkit

Mieleeni jäi erityisesti kaksi esimerkkiä, joista ensimmäinen kertoo göteborgilaisesta Cykelspecin polkupyöräliikkeestä. Kyseisen liikkeen asiantuntijat kiersivät kaupunkia ja tarkastivat telineissä olevia pyöriä. He jättivät raporttilomakkeen pyörän tankoon, jonka lisäksi luvattiin 20% alennus pyörän huollosta tai varaosista tai 10% alennus uuden pyörän ostosta. Cykelspecin myynti nousi kampanjan ansiosta 24% edellisvuoteen verrattuna. Vaikuttavaa.

Tämä heti kirjan alussa oleva esimerkki innosti aivan älyttömästi ja tiesin jo siinä vaiheessa, että tulen tykkäämään tästä kirjasta.

Toinen esimerkki kertoo ravintolayrittäjyydestä. Virginia Beachin ainoana McDonald’s -ravintolana   kaikki asiakkaat kävivät siellä. Viereisessä kiinteistössä kuitenkin aloitti Wendy’s ja mainosti avajaispäiväänsä. Avajaispäivänä McDonald’s -yrittäjä pystytti ison julisteen ravintolansa eteen: ’’OLEMME SULJETTUNA UUDEN NAAPURIMME KUNNIAKSI. MENKÄÄ KÄYMÄÄN SIELLÄ.’’ Ravintolan markkinaosuuden ollessa 100% odotetun 40-50% sijaan, jonot olivat valtavat, ihmiset ärtyivät ja ruoka oli surkeaa. Lihakin loppui keskellä päivää. Wendy’s sulki ravintolansa kolme kuukautta myöhemmin.

McDonald’s -yrittäjä toimi mielestäni ovelasti poistaen kilpailijan reviiriltään.

Miten käynnistää oman yrityksen sissimarkkinointi?

  1. Sisäistä tavoitteesi, ulkoista rutiinisi
  • anna ammattilaisen hoitaa kirjanpitosi ja keskity itse johtamiseen, tuotteistamiseen, markkinointiin ja myyntiin
  1. Tilaa yritysilme ammattilaiselta
  • anna ammattilaisen hoitaa myöskin logo, käyntikortit, kirjekuoret ja PowerPoint-pohjat
  1. Varmista markkinointimateriaalisi tekijänoikeudet
  • sovi markkinointimateriaalisi suunnittelijan kanssa, että saat kaikki tekijänoikeudet omaan haltuusi, jolloin saat myöhemmin itse muokattua niitä, jos tarve vaatii.

Näiden lisäksi kuvapankin hankkiminen, web-sivujen päivittäminen ja digipainon käyttäminen (halvempi versio kirjapainosta) ovat hyödyllisiä vinkkejä sissimarkkinoinnin aloittamiseen. Myös markkinointitietokannan kokoaminen ja Google AdWordsin aktivoiminen (mainoksesi ilmestyvät haluamillasi hakusanoilla Google-hakutulosten viereen) ovat tärkeänä osana samaa prosessia.