Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 14.11.18
Esseen kirjoittaja: Juuso Vainula
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mikä ihmeen sissimarkkinointi? Aloittelevalle markkinoinnin opiskelijalle tämä oli täysin uusi käsite. Kirjaa lainatessani minulla ei ollut aavistustakaan siitä, mitä se voisi pitää sisällään. Olin kuullut kirjasta pelkästään kehuja ja että tämä olisi yksi markkinoinnin klassikoista. Lukiessani huomasin, että kyseiset väitteet pitivät paikkaansa ja että kyseessä tosiaan oli äärettömän hyvä kirja, joka sisälsi paljon käytännön esimerkkejä.

 

Sissimarkkinointi tarkoittaa epätyypillisiä markkinoinnin keinoja, jotka tuottavat hyviä tuloksia pienin panoksin. Yrittäjä siis käyttää markkinointiinsa vähemmän rahaa, mutta enemmän omaa aikaansa ja järkeään. Sissimarkkinointikampanjat ovat usein erittäin luova ja hauskoja, sillä niillä yritetään vaikuttaa kuluttajaan henkilökohtaisesti ja herättää tunteita kuluttajassa.

 

Sissimarkkinointi on erittäin toimiva vaihtoehto varsinkin pienemmille yrityksille, joilla ei ole varaa laittaa ämpärikaupalla rahaa markkinointiin. Suuremmat yritykset, joilla on suuri markkinointibudjetti, usein tekevät isolla rahalla mainoskampanjoita, jotka eivät oikeastaan herätä kenessäkään tunteita. Tosin suurilla yrityksillä saattaa olla jo menestyvä brändi, joka ns. itsestään myy itsensä. Pk-yrityksillä ei ole näitä varoja, joten sissimarkkinointi on loistava tapa lähestyä mahdollista asiakasta. Sissimarkkinoija pyrkii vaikuttamaan suoraan tiettyyn kohderyhmään ja hänen on ymmärrettävä asiakastaan ja heidän ostoskäyttäytymistään. Sissimarkkinoijan on ajateltava markkinointiaan asiakkaan kannalta.

 

Jo kirjan ensimmäisillä sivuilla tuli vastaan esimerkki ruotsalaisesta polkupyöräliikkeestä nimeltä Cykelspec. Pyöräliikkeen asiantuntijat kiertelivät ympäri kaupunkia ja tarkkailivat pyörätelineisiin jätetty polkupyöriä. Jos he huomasivat pyörässä puutteita tai korjattavaa, he jättivät pyörän omistajalle lapun, jossa olisi vastaavia tarjouksia: ”-20% pyörän huollosta” tai ”-10% uudesta pyörästä”. Tempauksen lopputuloksena myynti kasvoi 24% verrattuna edelliseen vuoteen.

 

Mitä jäi käteen?

Sissimarkkinointi oli ensimmäinen markkinoinnin kirja, jonka luin akatemian aikana. Se todella avasi silmiäni ja opin suunnattomasti markkinoinnista. Niin paljon uutta tietoa, jota en ole koskaan edes tullut ajatelleeksi.

Täytyy keskittyä asiakkaaseen ja hänen ostoskäyttäytymiseen. Näin säästetään aikaa ja rahaa, mutta pystytään myös kohdistamaan mainonta suoraan oikealle kohderyhmälle, jotta voidaan vaikuttaa heidän tunteisiin. Suuret mainoskampanjat tulevat kalliiksi eikä niillä pystytä vaikuttamaan suoraan yksilöihin.

Akatemia on vasta alussa minun kohdallani, mutta odotan jo innolla, että pääsen toteuttamaan mitä hullunkurisempia sissimarkkinointitempauksia osuuskuntani kanssa.