Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 12.12.18
Esseen kirjoittaja: Annika Palmari
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jari Parantainen käsittelee kirjassaan Sissimarkkinointi liiketoiminnan vanhinta kysymystä: kuinka saada maksimaalinen tuotto minimivaivalla? Ratkaisuna Parantainen tarjoaa juuri kirjan nimen mukaisesti sissimarkkinointia, jossa tavoitteena on voittaa suurien kenttien mainoskampanjat minimaalisella budjetilla.

 

Sissimarkkinoinnissa tarkoitus ei ole miettiä yrityksen tai sen palvelujen brändiä tai tunnettuutta, vaan lähteä oikeaan työhön yrityksen ulkopuoliselle kentälle. Hyväs esimerkki kirjassa oli Göteborgilaisesta polkupyöräliikkeestä, jonka työntekijät jalkautuivat kaupungin kaduille tarkastamaan polkupyörien kuntoa. Tarkistettuihin pyöriin liitettiin raportti korjattavista vioista ja alennuskuponki pyörän huoltoon tai uuden pyörän ostoon heidän liikkeessään. Tämän tempauksen ansiosta yrityksen myynti kasvoi 24 prosenttia, eikä ihme, että se palkittiin myös Cannesin mainosfestivaalien pronssileijonalla. Ja juuri tätä Parantaisen mukaan on sissimarkkinointi. Pyritään kehittämään kekseliäitä ja ennen kaikkea omaperäisiä ja ennennäkemättömiä tapoja luoda kontakteja uusiin asiakkaisiin ja saada heidät yrityksen toiminnan piiriin.

 

Kirjan mukaan parhaiten sissimarkkinointi sopii PK-yrityksille, joilla ei ole mahdollisuuksia panostaa valtavia rahavarantoja brändinsä mielikuvien mainontaan, joka voi epäonnistuessaan kaataa koko heikon yrityksen. Suurilla yrityksillä on varaa tämänkaltaiseen toimintaan, mutta pienet yritykset kulkevat eri reittiä menestykseen ja käyttävät rahan sijaan nokkeluuttaan markkinoinnissaan.

 

Sissimarkkinoinnissa etsitään tietty niche eli tarkka ja kapea kohderyhmä, joka on jo valmiiksi kiinnostunut jollain tapaa yrityksen toimialasta tai palveluista. Tarvitaan vain pieni alkusysäys, että tämä kohderyhmä saadaan todella ostamaan tai asioimaan yrityksen kanssa. Siksi sissimarkkinoinnissa olennaista on selkeys ja suoruus, asia esitetään lyhyesti ja ytimekkäästi sekä ennen kaikkea yksinkertaisesti. Parantainen kuitenkin painottaa, ettei tavoitteena ole luoda lyhytaikaisia myyntipiikkejä tai suurta liikevaihtoa, vaan pitkäaikaisia asiakassuhteita ja paljon voittoa. Parantaisen mukaan tämä voidaan saavuttaa laadukkaalla asiakaspalvelulla sekä asiakassuhteen ketjuttamisella rohkeilla uusilla ideoilla.

 

Parantainen kirjoitustyyli on leikkisää ja vetoavaa ja vangitsee lukijan täysin. Vaikka kirjan aihe onkin teoriapohjaista ja se sisältää valtavan määrän markkinoinnin oppeja, on se onnistuttu kirjoittamaan värikkäällä, jopa viihdyttävällä tavalla, joka innostaa tutkimaan lisää. Parantainen ripottelee tekstin sekaan sekä omia uusia näkökulmiaan että käytännön esimerkkejä ja kokemuksia, jotka auttoivat havainnollistamaan teorian todellista vaikutusta käytäntöön. Kirja oli rento mutta opettavainen kokemus, jota suosittelen kaikille markkinoinnista kiinnostuneille.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!