Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 08.05.19
Esseen kirjoittaja: Tom Kaskinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sissimarkkinointi on sanana hyvin erikoinen enkä osannut vetää omia johtopäätöksiäni pelkästä nimestä. En ollut tutustunut aiheeseen sen tarkemmin. Kirjan avatessani idea selkeni minulle kuitenkin hyvin nopeasti.

 

Mitä on sissimarkkinointi?

 

Sissimarkkinointikampanjat ovat lyhykäisyydessään hyvin kohdennettuja ja huomiota herättäviä kampanjoita, jotka herättävät erilaisissa ihmisissä erilaisia reaktioita. Perinteiset mainoskampanjat pyrkivät herättämään positiivisia tuntemuksia jokaisessa joka mainoksen näkee. Sissimarkkinointi on hauskaa, provokatiivista, hyvää tai pahaa mieltä aiheuttavaa markkinointia.

 

Olen henkilökohtaisesti miettinyt, miksi ihmeessä tämän tyylistä markkinointia ei hyödynnetä enempää nykypäivän markkinoinnissa? Miksi tyydytään tylsiin ja kalliisiin massamainoksiin jotka eivät välttämättä edes herätä tarpeeksi tunteita?

 

Sissimarkkinointi ei tarvitse valtavaa markkinointibudjettia millä saadaan mahdollisimman paljon näyttökertoja vaan siihen, että se herättää keskustelua ja tuntemuksia ihmisissä ja leviää tällä tavalla isompien yleisöiden joukkoon. Sissimarkkinointi ei ole missään nimessä turvallinen vaihtoehto, mutta voi oikein tehtynä olla äärettömän tehokasta. Haluan ehdottomasti päästä kokeilemaan tämän tyylistä markkinointia käytännössä. Tiimiakatemialla on kaikki eväät päästä kokeilemaan miten se voisi toimia.

 

Miksi sissimarkkinointia?

 

Koen, että sissimarkkinointi ja sen kokeilu on paras tapa toimia mikäli on perehtynyt tarpeeksi hyvin kuluttajien ostokäyttäytymiseen. On hyvin tärkeä tietää miten he toimivat ennen markkinoinnin starttaamista. Sissimarkkinointi on niin tehokasta, että sitä kannattaa kokeilla. On helppoa kaatua ajatukseen, että hyvään markkinointiin tarvitaan paljon rahaa ja resursseja, kun asiat voi tehdä yksinkertaisesti ja halvalla kunhan ne tekee oikealla tavalla oikeaan aikaan.

 

Oikealla tavalla tehtynä sissimarkkinointi voi räjäyttää yrityksen pankkitilin.

 

”Jos mainos ei suututa ketään, se ei ole tarpeeksi tehokas”

 

Lause muistuttaa siitä, että pitää osata tasapainotella hyvin tarkasti ilon ja suuttumuksen välillä. Jos kuitenkin pystyt saamaan kohdeyleisöstä 70% suuttumuksen partaalle ja toiset 30% iloiseksi ja ostamaan tuotteesi, siihen kannattaa keskittyä. Suhde ei kannata välttämättä olla niin radikaali, mutta kirjassa painotetaan keskittymään pieniin ryhmiin kerrallaan.

 

Kirja on mielestäni mahtava kirja markkinoinnista ja sen sisällä olevista mahdollisuuksista. Rajoja ei ole, ja ideoita kannattaa kokeilla. Nykypäivän teknologialla on mahdollista seurata täydellisen tarkasti mitkä asiat toimivat ja mitkä ei. Pystytään keskittymään niihin toimiviin asioihin varmalla tiedolla niiden toimivuudesta.

 

Aion käyttää kirjan oppeja tulevaisuudessa projekteissani varmasti. En tiennyt ennen kirjan lukemista edes termistä sissimarkkinointi vaikka olen sitä sinänsä ajatellut. Kirja antoi kuitenkin ajatuksille paketin johon ne voi paketoida. Seuraavassa projektissamme Dynassa pitää käyttää sissimarkkinointia ja sen keinoja.

 

”Sissimarkkinoija hakee tulosta, ei liikevaihtoa.”

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!