Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 06.11.19
Esseen kirjoittaja: Lari Nikkanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Onnistunut markkinointi on nykypäivänä yksi merkittävimmistä avaimista yritysten menestykseen. Se on samalla myös yksi kilpailluimmista toimialoista, koska
usein yritysten omat resurssit eivät riitä toteuttamaan markkinointiaan tarpeeksi tuloksekkaasti, ja apua joudutaan ostamaan ulkopuolelta. Meillä Tiimiakatemialla
tiimiyritykset ovat usein hoitaneet oman markkinointinsa itsenäisesti, mutta usein sen toteutus jää joko taloudellisista, tai joistain muista syistä pintapuoliseksi raapaisuksi.
Valitsin Jari Parantaisen kirjan ”Sissimarkkinointi” siitä syystä, että sissimarkkinointi terminä tarkoittaa epätyypillistä ja pienin panoksin toteutettavaa markkinointia, jonka
uskoisin olevan juurikin meidän tiimien yleisin tapa markkinoida. Hieman joudun tätä kritisoimaan, sillä edelleenkin tiimit, ja oikeastaan koko Tiimiakatemian näkyvyys on
melko heikoilla kantimilla. Tavoitteenani on löytää kirjasta vinkit sissimarkkinoinnin tuloksekkaaseen toteuttamiseen, ja löytää asioita, mitä emme ole vielä tajunneet kokeilla.

Suurimmat eroavaisuudet markkinoinnin ja sissimarkkinoinnin välillä ovat käytännössä investoinnit. Markkinoinnissa sijoitetaan suuria rahasummia moninaisiin prosesseihin, kun
sissimarkkinoinnissa ideana on uhrata aikaa, energiaa ja mielikuvitusta. Kirjan esimerkkinä oli mainittu pyöräliikkeen sissimarkkinointikampanja. Siinä asiantuntijat
kiersivät pyörätelineisiin jätetyt pyörät läpi ja kirjasivat huoltotarpeet lapuille, jotka jätettiin roikkumaan pyörien sarviin. Myyntitulokset olivat olleet 24% paremmat verrattuna edellis-
vuoteen.

Tästähän kun se idea mieleen juolahti, kirjoitampa sen ylös: olisikohan meidänkin kannattanut kiertää Prisman parkkihallin autot läpi muutamaan otteeseen renkaanvaihtosesongin aikana,
ja laittaa lappu tuulilasiin niihin autoihin, missä vielä toistaiseksi oli kesärenkaat alla. Tekstinä olisi toiminut esimerkiksi ”Tiesitkö, että äsköisen kauppareissusi aikana sinulla olisi
voinut olla lähtiessäsi talvinakit alla?”. Me teimme markkinointivideot Facebookiin ja maksettiin kohtuullisen paljon niiden näkyvyydestä. Tämä toi karkeasti noin neljäsosan 120 asiakkaastamme,
ja toteutus vei viideltä henkilöltä useamman tunnin verran aikaa. Mitäpä jos yksi henkilö olisikin kirjoittanut parin lauseen mittaisen myyntipuheen, ottanut siitä 400 kopiota ja passittanut
palkatut ammattikoululaiset jakamaan laput parkkihallin autojen ikkunoihin? Olen lähes varma, että jo tälläisella panostuksella olisi löydetty vähintään saman verran uusia asiakkaita.

Minua kuitenkin hieman arvellutti tämäntyylisen markkinoinnin laillisuus, ja usein olenkin kuullut akatemialla, että tehkää ja pyydelkää anteeksi jälkeenpäin. Kirjan mukaan kuitenkin
laillisuuspuolen haasteet ovat syntyneet katumarkkinoinnin iskujen seurauksena, koska ne ovat rikkoneet kaupunkien järjestyssäntöjä. Usein tapauksien takana ovat suuret yhtiöt,
jotka ovat jo varautuneet heille mahdollisesti langetettaviin syytöksiin. Kaikkia miellyttävä markkinointi ei ole usein se toimivin ratkaisu, vaan hieman provosoivien ja tunteita
herättävien kampanjoiden joukosta valikoituu helpommin se ihmisryhmä, joka ihastuu tuotteeseen ja tekee ostopäätöksen. Suoraa vastausta en siis kysymykseeni löytänyt,
mutta päättelin, että sissimarkkinoinnissa maalaisjärjen käyttö ja kultaisen keskitien löytäminen on suotavaa. Ei siis laiteta ihmisiä hyppäämään eiffeltornista laskuvarjolla,
taikka spraymaalata keskelle katuja yrityksemme logoja. Tuulilasiin kiinnitettävät laput puolestaan tuskin aiheuttaisivat muita sanktioita, kuin ehkä siivouslaskun.

Miten sitten käynnistäisimme oikeanlaisen sissimarkkinoinnin tehokkaasti? Ensimmäisenä nostona otan yritysilmeen nostattamisen. Ongelmana nimittäin on turhan usein, että
liiketoiminta tiimeissä on jollain tapaa puolivillaista harrastelua. Investointeja tulisi tehdä ammattimaisen vaikutelman luomiseen, kuiten huokuvaan logoon, käynti-
kortteihin ja powerpoint pohjiin. Tarvittaessa mikäli omat taidot eivät riitä, suosittelee kirja palkkaan suunnitelun avuksi ammattilaisen. Koulutetun ihmisen kädenjälki
tunnistetaan usein välittömästi amatöörin kädenjäljestä. Toisena asiana nostan kuvapankin, sillä kirjassa kerrotaan sissimarkkinoijalla olevan loputon tarve hyvistä valokuvista.
Ammattimaiset kuvat toimivat paremmin kuin tekstit ja piirrokset. Viimeisenä asiana on web-sivut, josta meidänkin tiimissämme on ollut puhetta. Niiden toteutukseen
tämä kirja varmasti antaa hyvät vinkit, ja lopputulos erottuu massasta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!