Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 07.01.20
Esseen kirjoittaja: Eetu Laakkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sissimarkkinointi

 

Sissimarkkinointi, eli markkinointi mahdollisimman hyvällä tuloksella ja mahdollisimman pienellä rahallisella investoinnilla, on ajatuksena hyvä ja tavoittelemisen arvoinen usealle pienemmälle yritykselle. Tämän toimintamallin vieminen käytäntöön vaatiikin jo huomattavia määriä aikaa ja valmistautumista. Täytyy olla oikeassa paikassa, oikeaan aikaan ja sen lisäksi tietää itse olevansa siellä.

Parantainen avaa sissimarkkinointia kirjassaan hienosti lukuisien esimerkkien kautta, tehden myös vertailua isolla budjetilla toteutettuun markkinointiin. Suurten yritysten markkinointi tapahtuu pääasiassa isolla budjetilla ja on monesti ulkoistettu markkinointiin erikoistuneelle yritykselle. Valitettavasti ajatus on usein se, että ammutaan haulikolla pusikkoon ja toivotaan osumia. Sissimarkkinoinnin keinoilla, etenkin pienemmät ja uudemmat yritykset kykenevät hoitamaan omaa markkinointiaan tehokkaasti kohdentaen mainontansa tarkkaan valittuun asiakassegmenttiin, tehden sen myös siten että se olisi mieleen painuvaa sekä ohjaisi asiakkaan käyttäytymään toivotulla tavalla, ajautumatta itse konkurssiin.

Hieman erikoisesti Parantainen myös painottaa tuloksen mittauksen tärkeyttä, mikä onneksi tänä päivänä pääasiallisesti digitaalisesti tapahtuessaan antaa hyvät työkalut seurantaan. Itse en kuitenkaan pidä ajatuksesta, että kaikki markkinoinnin tulokset tulisi mitata tai että niitä edes pystyttäisiin mittaamaan. Sissimarkkinoinnin syvimpänä olemuksena mielestäni onkin rikkoa rajoja, nostaa meteliä sekä saada aikaan keskustelua, voi kokonaiskuvan mittaaminen osoittautua vaativaksi. Parhaimmillaan sissimarkkinointi johtaa itsekseen tapahtuvaan jälkimarkkinointiin puskaradioissa ja sosiaalisessa mediassa.  Parantainen kuitenkin kehottaa mittaamaan toteutuneiden kauppojen sijaan asiakassuhteita, joten aivan hukassa ei mittauksien kanssa olla.

Useassa esimerkissä mieleeni tuli, vähemmän yllättäen, Varusteleka. Heidän markkinointinsa on alusta pitäen toiminut hyvin pitkälle Sissimarkkinoinnin teemojen mukaan, huomioiden toki, että Valtteri Lindholm oli oikeassa paikassa oikeaan aikaan, kun varustelekan humoristiset Facebook päivitykset sekä kieli poskella kirjoitetut tuotekuvaukset alkoivat löytää tiensä kansan tietoisuuteen. Alun perin armeijan ylijäämävarusteita myyvästä kaupasta nousikin yksi maamme suurimpia ulkoilu- ja retkeilyvarusteiden verkkokauppoja, keräten myös ison siivun kansainvälistä kauppaa. Toki moni yritys on pyrkinyt tekemään samaa, mutta kopioimalla sen mitä Varusteleka tekee, onkin jo auttamatta myöhässä. Toisena esimerkkinä Savotta, kotimainen perheyritys on sukupolven vaihdoksen jälkeen alkanut tekemään somessa omaa sissimarkkinointiaan. Vaikkakin heidän markkinointimateriaaleistansa löytää jotain samaa kuin Varustelekan, on se kuitenkin riittävän erilaista ja omintakeista toimiakseen, sekä siinä käytetään pääroolissa yrityksen suurinta vahvuutta, luottoa omiin tuotteisiin.

Tiimimme sisällä elävin esimerkki sissimarkkinoinnista tuli Antti Lyytikäisen VäriVeicot -projektin kautta. Antti teetätti muutamia kymmeniä flaijereita ja jakoi näitä lähialueella olevien omakotitalojen postilaatikoihin. Sieltä poikikin useampi tarjouspyyntö, joten markkinoinnin kannalta vaste käytetylle ajalle ja pääomalle oli vähintäänkin kiitettävä. Tunnin työllä ja muutamalla kympillä printatut flaikut toimivat hyvin ja ne jaettiin kohdennetulle asiakasryhmälle.

Parantaisen tuotos avaa sissimarkkinointia hyvin, kirja on selkeä ja helppolukuinen sekä jättää tilaa myös lukijan omille ajatuksille ja pohdinnoille. Kirjaa lukiessani päädyinkin useaan otteeseen nauramaan itselleni, sillä olinhan valinnut kirjan niin sanotusti kannen perusteella, sissimarkkinointia parhaimmillaan.

Keskustele artikkelista

1 kommentti to “Sissimarkkinointi”

  1. Anni Lyytikäinen sanoo:

    #fakenews Väriveicot voi ja jaksaa hyvin!

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!