Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 28.01.20
Esseen kirjoittaja: Jussi Nieminen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sissimarkkinointi – Parantainen Jari

Esseetä pukkaa! Nyt vuorossa taas yksi tiimiakatemian luetuimmista, nimittäin Parantaisen Jartsan Sissimarkkinointi! Kirjahan kertoo tarinoita kuinka pienellä nokkeluudella voit yltää markkinoinnissa kilpailijoiden tasolle ja ylitse, jotka omaavat tuhatkertaisen budjetin. Hmmm… kuulostaa hyvältä ainakin meidän melkein rahattomien tiimiyrittäjien korviin. Istu penkkiin, ota kahvoista kiinni ja pureudutaan esseen pariin! Kansikuva kirjassa on kyllä pysäyttävä.

No mitäs se sissimarkkinointi sitten on? Tässä markkinoinnin muodossa keskitytään asiakassuhteisiin kauppojen sijaan. Sissimarkkinoija pyrkii tuntemaan asiakkaan hyvin ja näin ollen selvittämään hänen ongelmansa ennen kuin hän itsekään tietää, että olemassa on ongelma. Sissimarkkinoija toimii kilpailijoidensa kanssa, eikä vastaan. Kuulosta hyvältä? Fiksulta ainakin omasta mielestä. Ensimmäiset sivut luettuani nauratti, että nämä samat teesit kuultiin kyllä ensimmäisen vuoden aikana akatemialla monesta suusta, moneen kertaan. Varmasti siis käypää tavaraa tiimiyrittäjälle.

Itselle koppina koin kirjasta juuri markkinoinnin kohdentamisen. Siis kohdentamisen sillä tapaa, ettei kukaan isompi yritys voisi kohdentaa peläten negatiivista vastaanottoa. Koen itselleni mieleisimpänä tapana tehdä hommia huumorin kautta. Esimerkiksi, jos saan herätettyä työtovereissa tai koulukumppaneissa hilpeyttä, koen aina saavani jotakin. Reaktiohakuisuus on siis lempiasioitani, hyvässä ja pahassa. Miten tätä sitten voisi käyttää hyödyksi? Olen suunnitellut projektia nokkelista vaatteista, jotka olisivat käännöksiä tai oikeaa ”isoa” merkkiä muistuttavia kirjainyhdistelmiä. Yhdistelmät tarkoittaisivat sitten jotain ihan muuta kuin itse merkkiä. Markkinointini ja tekstiilit voisivatkin perustua juuri asioihin tai tapahtumiin, jotka herättävät tunteita ihmisissä.

Sissimarkkinoinnin pääpointtina on herättää tunteita ihmisissä. Esimerkiksi somemarkkinointiin ryhtyessä on mielestäni tärkeää olla ajankohtaisella asialla, pilke silmäkulmassa. Ainakin tässä projektissa. Jos 60% näkijöistä inhoaisi mainosta, voisi 20% pitää sitä nerokkaana! Avain onneen onkin kohdentaminen oikeaan kohderyhmään. Tässä varmasti trial and error toimii parhaiten nykysovellusten ja somen kautta.

Kohderyhmän koko on myös avainasemassa. Parantaisen mukaan kohdentamalla liian suureen asiakasryhmään ei saa kuin euroja palamaan, ainakin jos niitä ei ole alun alkajinkaan tarpeeksi. Vaateprojektissa olisi siis todella tärkeää löytää todella rajattu kohderyhmä, joka innostuisi ideasta. Näiden kautta sitä voisi sitten levittää suuremman kansan tietoisuuteen. Olenkin pohtinut opiskelijoita ensisijaisena ryhmänä, mutta onko sekin liian suuri..? Kokeilemalla selviää.

Kirjasta löytyi paljon hyvää kontenttia, eikä Parantaisen pieni pilke silmäkulmassa yhtään huonontanut luettavuutta. Tätä opusta aioin varmasti käyttää markkinoinnissa mukana myös tulevaisuudessa, sillä parasta antia on varmastikin hyödyntää kirjan kikkoja omissa projekteissa pala kerrallaan.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!