Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 06.02.20
Esseen kirjoittaja: Oskari Kakko
Kirjapisteet: 3
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Jari Parantaisen sissimarkkinointi kirjan koska kaipasin markkinointiin lisää vinkkiä ja nimenomaan pienellä budjetilla tehtävään markkinointiin. Parantaisen sissimarkkinointi oli juuri tähän tarpeeseen todella hyvä kirja. Tykkään Parantaisen tavasta kirjoittaa ja hänen kirjoissansa on yleensä paljon käytännön esimerkkejä niin kuin tässäkin kirjassa oli.

Oli pakko kokeilla, lukeeko näitä esseitä edes ketään. Ensimmäinen kappale ei siis ole oma, vaan suoraan kopioitu kivikautisen esseepankin syövereistä. Pliis, voiko joku oikeasti laittaa ton kuntoon? Aloitus olisi voinut olla melkein mistä tahansa esseestä esseepankissa. Kaikki tuntuvat kirjoittavan samoista, miltei identtisiä ympäripyöreitä esseitä, ja oikeastaan aina lukijalle jää epäselväksi mitä ihmiset ylipäätään tekevät.

Ehkä nyt pitää vaan mennä asiaan. Itsekin siis nappasin Parantaisen teoksen jälleen kerran. Ihmettelin, miksi tätä Sissimarkkinointi-kirjaa löytyy noin paljon jokaisesta kirjastosta. Mitä tiesin jo ennestään kyseisestä aiheesta? Sen että sissimarkkinoinnilla on tarkoitus tehdä tulosta lähes ilman budjetti, käyttäen oveluutta ja jotain aivan uutta ja ihmeellistä.

Hyppään suoraan oppiin, joka iski silmään jo kirjan sivulla 18. ”Markkinoija tietää usein liian vähän ostajien todellisuudesta”. Tätä tulee mietittyä aivan liian harvoin. Usein on käsityksessä, että jos tuote myy paljon on myös markkinoija onnistunut hyvin, mutta ei välttämättä olla otettu huomioon, että todellisuudessa myynti voi olla vain murto-osa mahdollisesta. Kirjassa on esimerkki muotoituvia tyynyjä myyvästä yrityksestä, joka 10-kertaisti myyntinsä, kun se tajusi ottaa selvää siitä miksi asiakkaat ostavat ja miksi eivät osta kyseistä tuotetta. Kuinka monestikaan se unohdetaan tai sivuutetaan vaikka se on oikeastaan todella nopea ja helppo tehdä? Itseasiassa juuri muutamaa viikkoa sitten ollessamme tarkkis-luokan kanssa aivopesula-koulutusohjelmassa, nousi sama asia esille ja se jäi silloin vahvasti mieleen. Sillä kerralla tehtävämme oli tehdä synnytys kolmelle yritykselle Woolmanille, Innovestorille ja Pengonille. Normaalista synnytyksestä eroten mielle ei annettu suoraa ongelmaa, vaan meidän tuli selvittää se itse. Silloin vasta tajusi oikeasti miksi asiakasymmärrys on niin tärkeää. Vaikka jokin idea olisi omasta mielestä todella mahtava ei se välttämättä sovi asiakkaalle ollenkaan. Synnytyksen aikana Mr.Roiha tulikin muutamaan kertaa pudottamaan pilvilinnoista sanoen, että idea on paska, koska ei sovi asiakkaalle ollenkaan.

Miten tätä saisi sitten käytäntöön? Eurheilu.com yksi iso on some ja sen kasvattaminen. Monesti mietimme kaikkea uutta mitä voisi esimerkiksi Instagramiin tuoda, mutta liian usein tehdään sitä, mikä tuntuu olevan omista mielistämme mielenkiintoista. Jatkossa tulisi selvittää minkälaista sisältöä seuraajat oikeastaan haluavat. Vaikka statistiikkaa pystyy todella helposti seuraamaan, mutta loppupeleissä ei sekään aina ole niin yksiselitteistä. Se kertoo pääosin tämänhetken tilasta, mutta ei niinkään potentiaalista. Ensimmäinen ja helppo steppi olikin laittaa kysely instagramissa pystyyn aiheesta. Se auttaa havainnoimaan aluksi ollaanko tällä hetkellä oikeassa suunnassa.

Seuraavaksi asiakasymmärrystä pääsee harjoittamaan, kun lähdemme samalla porukalla hakemaan eurheilun lisäksi muutakin hommaa ”pääjutun” sivulle. Onneksi saimme aivopesulassa hyvin oppitunnin, siitä miksi ei kannata mennä takki auki asiakaskäynnille.

Vaikka tällä kertaa keskityinkin hieman sissimarkkinoinnin sijasta asiakasymmärrykseen, en pidä asiaa huonona sillä yksi kappale herätti paljon ajatuksia ja tulee ohjaamaa tekemistä kehittyneempään suuntaan. Oikeastaan jokainen essee, joka ei saa sinua muuttamaan tai kehittämään ajatteluasi, ja josta ei saa vietyä jotain suoraan päivittäiseen tai viikoittaiseen tekemiseen on ainoastaan hukkaan heitettyä aikaa. Eli jos et saa oikeasti jotain kirjasta irti tee palvelus ja älä laita sitä esseepankkiin hidastamaan sitä entisestään.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!