Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 12.03.17
Esseen kirjoittaja: Jori Heikkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Elämme tällä hetkellä uudenlaisessa maailmassa, jossa markkinointi-käsite on saanut viimeisten vuosien aikana aivan uudenlaisen merkityksen ja sisällön. Perinteiset tienvarsi-, tv- ja lehtimainokset ovat jääneet uudenlaisen interaktiivisen ja tarkasti kohdennetun markkinoinnin jalkoihin, jos ei muuten, niin ainakin tehokkuudessaan. Edellä mainitut mainostyypit ovat ns. massamarkkinointia, jossa pyritään ennen kaikkea tuputtamaan mainos mahdollisimman suuren yleisön nähtäväksi, jotka sitten aikojen saatossa muuttuvat asiakkaiksi, kun muistavat nähneensä aarin kokoisen mainoksen tarpeellisesta tuotteesta kotihuoltoaseman pihassa. Nämä mainoskyltit ja tv-mainokset ovat sissimarkkinoijalle punainen vaate.

Perinteisen massamarkkinoinnin konversio asiakassuhteiksi on olematon verrattuna sissimarkkinoijan keinoihin saavuttaa ostajat tuotteillensa. Sissimarkkinoijan lähestymiskulma ei ole määrä korvaa laadun vaan pikemminkin päinvastoin. Hän tutkii ensin tarkkaakin tarkemman kohderyhmän, analysoi heidän ongelmat ja kehittää niille suoraan ratkaisun ja esittää sen vielä asiakkaalle niin, ettei tämä tajua edes, että hänelle on juuri myyty tuote. Sissimarkkinointi onkin massamarkkinointiin verrattuna todella kustannustehokasta. Markkinoija panostaa rahan sijasta markkinointiin omaa nokkeluuttaan ja työtään, sen sijaan, että avaa lompakkonsa ja ostaa ei mitään.

Sissimarkkinointi on kiinnostava markkinoinnin suuntaus. Juuri tämä kekseliäisyys ja kustannustehokkuus ovat ne, millä nykymarkkinoilla pystyy pienelläkin budjetilla luomaan halutun tuotteen, sillä asiakas koukutetaan mieleenpainuvalla tavalla ymmärtämään ja herättämään tarve. Wirekin on laittanut surullisen kuuluisassa talvitapahtumassaan rahaa suhteessa ison nipun perinteisiin radio- ja lehtimainoksiin, minkä konversio asiakasvirraksi oli heikko. Siksi tällaiset kanavat on muun muassa tämän kirjan jälkeen muuttuneet itsellenikin vastenmielisiksi ja turhiksi. Panimoyritys Brewdogin omistaja sanoi haastattelussaan, että hän mieluummin polttaisi rahat, kuin laittaisi ne perinteisiin massakanaviin markkinoimalla. Tämä on oikeastaan muuttunut myös omaksi mielenmallikseni.

Innostavat markkinoinnin keinot herättävät mielipiteitä ja myös jakavat niitä, mikä on juuri se mitä markkinoinnissa tulee tehdä. Hajuton mauton ja väritön tarkoittaa, ettei se herätä tunteita kenessäkään, kun taas jos luot provosoivan mainoksen, suututat ehkä osan mainoksen näkijöistä mutta samalla tämä reaktio aiheuttaa vastareaktion. Tärkeintä on, että aiheutat reaktion potentiaalisessa asiakkaassa. Itselläni on muun muassa menossa useampikin projekti johon, näitä oppeja olen jo käyttänytkin. Vanhalla kunnon kahvilalla teimme pieniä flyereita ja solmimme ne villalangalla pieneksi kääröksi ja pudottelimme niitä lähitalojen postiluukuista ennen kahvilan avausta jouluna. Kustannukset olivat 8e lankakerä. Tarkkaa muunnosta rahaksi en osaa sanoa mutta kulut katoimme reilusti myyntisaamisilla. Kahvilalla voisi tehdä räväyttävämpiäkin mainostempauksia ennen kesän alkua. Esimerkiksi keskustan alueelta kun ei muita samankaltaisia kahviloita löydy, on mahdollisuudet sen esilletuomiselle käytännössä rajattomat.

Tuotteistamisesta oli kirjassa myös hyviä ja käytäntöön pantavissa olevia pointteja. Kaikki palvelut ja tuotteet ovat Parantaisen mielestä tuotteistettavissa. Aloin sitä lausetta miettiä, ja paljon kuulee kyllä erilaisista palveluista sanottavan, että ei ole mahdollista tämän tuotteen kohdalla, koska muuttujia on niin paljon. Meidän kohdalla tuotteistettavia palveluita ovat esimerkiksi virkistymispäivät yrityksille, synnytyspalvelut tai sisällöntuotantoon liittyvät projektit. Myös näissä muuttujia on roppakaupalla, mutta niihin järkevien ja asiakkaalle helposti lähestyttävien pakettien luominen olisi ensiarvoisen tärkeää. Juuri tämä kaikille kaikkea mahdollista-ajattelutapa on paradoksaalisesti asiakkaalle vaikeasti ymmärrettävä ja ostopäätöstä hankaloittava elementti josta syystä olisikin paras muodostaa max. 3 eri pakettia eri hintoineen ja niihin selkeä sisältö eikä yhtä liukuvahintaista pakettia johon sisältyy x-määrä sisältöä.

Kaiken kaikkiaan sissimarkkinointi on massamarkkinointia tehokkaampi tapa luoda innovatiivisia ja asiakkaita sitouttavia kampanjoita, ja näin erottua massasta nykypäivän mainoksia täynnä olevasta maailmassa. Muutamalla sanalla Parantainen mainitsi myös Google AdWords-mainonnasta tekstissään ja se, vaikka onkin ainakin nykyään jo laajalti myös isojen firmojen käytössä, on oman kokemukseni mukaan yksiä parhaita työkaluja myös hintalaatusuhteeltaan myös pienien yritysten kuten meidänkin käytössä. Siinä pienelläkin budjetilla pystyy hyvin tarkasti määrittelemään kohdeyleisön ja käytännössä maksaa vain mainokseen reagointien perusteella. Sen hyödyntäminen omissa projekteissa on meillä loistanut poissaolollaan, mutta tulevissa 24h-synnytysten myynnissä sen ja kaikkien muidenkin sissimarkkinoijien kikkojen käyttäminen on todella tärkeää.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!