Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Sissimarkkinointi tarkoittaa epätyypillisiä markkinoinnin tekoja, jotka tuottavat  maksimituloksia minimipanoksin.”

 

Jay Conrad Lewinson

 

Mitä sissimarkkinointi oikein on

 

Sissimarkkinoinnista tulee yleensä ensimmäisenä mieleen älyttömät katumarkkinointitempaukset, joiden tekemisestä uutisoidaan kauan teon jälkeen ja yleensä tekijälle jotkut  sanktiotkin niskaan rapsahtavat. Sissimarkkinointi ei kumminkaan ole pelkästään tätä, vaan sitä, että markkinointieuroja ei ammuta mihin sattuu, vaan että investoinnille halutaan oikeasti tulosta ja rahan investoimisen sijasta hyödynnetään omaa mielikuvitusta.

 

 

Siistiä ja tavallista sisätyötä

 

1. Sissimarkkinoija hakee lineaarisen kasvun sijaan geometrista kasvua.

 

Sissimarkkinoinnin keinoin voidaan hakea vauhtia esimerkiksi low seasonille, kuten kirjan pyöräkorjaamon kampanja osoittaa. Tämä kyseinen kampanja on helposti myytävissä esimerkiksi Jyväskyläläisille pyöräkorjaamoille näin keväällä.

 

2. Sissimarkkinoija haluaa tehdä kilpailijoiden kanssa yhteistyötä, eikä tuhota niitä.

 

Sissimarkkinoija haluaa aina toimia asiakkaansa eduksi, vaikka se joskus tarkoittaisi hänen ohjaamista kilpailijalle mikäli tämän tuote soveltuu asiakkaalle paremmin.

 

3. Sissimarkkinoija yhdistää yksittäiset markkinointikeinot tehokkaiksi kokonaisuuksiksi.

 

Suurin osa perinteisen markkinoinnin keinoista on tarkoitettu suurille jenkkiyrityksille, joiden tuloksellinen hyödyntäminen on mahdotonta pienellä markkinointibudjetilla. Lisäksi ROI jää pieneksi. Sissimarkkinoija ensisijaisesti investoi omaa aikaansa, energiansa sekä mielikuvitusta rahan sijaan.

 

4. Sissimarkkinoija ei laske kauppoja vaan asiakassuhteita.

 

Tämä takia hänen on ymmärrettävä asiakkaan ostokäyttäytymistä. Asiakkuuksia lasketaan sen takia, että yksi asiakas voi tuoda useita kauppoja.

 

5. Sissimarkkinoija hyödyntää tekniikkaa kaikin mahdollisin keinoin.

 

Koska perinteisen markkinoinnin tekijät välttelevät tätä ja koska tekniikka on helppokäyttöistä ja edullista. Tekniikan hyödyntäminen omassa arjessani on naurettavan vähäistä ja tähän tulee jatkossa kiinnittää huomiota. Tämä siksi koska tekniikan käyttäminen on oikeasti kamalan helppokäyttöistä ja halpaa.

 

6. Sissimarkkinoija työskentelee lähellä myyntiä: välillä on hankala määritellä onko myyntiä vai markkinointia.

 

Mikä myynnin ja markkinoinnin ero sitten on: markkinointi on monistettua myyntipuhetta.

 

7. Sissimarkkinoijan tavoitteena on ratkaista asiakkaan ongelma ja hän jaksaa odottaa tuloksia.

 

Asiakaslähtöisen näkökulman vuoksi asiakas odottaa markkinointia, eikä edes näe sitä markkinointina. Sissimarkkinoijalle asiakas on aina ihminen, ei yritys tai yhteisö. Tyrkyttämisen sijaan sissimarkkinoijan markkinointi sisältää asiakkaalle arvokasta tietoa ja neuvoja. Tämän kohdan näen sopivan NoStatuksen postikorttikampanjaan hyvin, koska se antaa lähetettäessä jo paljon tietoa asiakkaalle ja saa hänet haluamaan lisää.

 

8. Sissimarkkinoija määrittää tarkasti liiketoiminnan ytimen ja pysyttelee siinä.

 

Siksi segmentointi on sissimarkkinoijalla suuressa roolissa: on parempi pysytellä pienissä kohderyhmissä kuin markkinoida kaikille mahdollisille asiakkaille samaan aikaan. NoStatus kaipaa omaa markkinointisuunnitelmaansa kohderyhmittäin. Monta kampanjaa tulisi laittaa yhtä aikaa liikkeelle ja noita jokaista tulee seurata omilla mittareillaan. Tähtäimessämme ovat nyt suuret yritykset sekä pienet ”vitun nätit paikat”, segmentointi tulee tehdä tarkasti, koska muuten homma tulee lässähtämään heti alkuunsa, kun ei tiedetä millä keihään kärjellä tulee viestiä ja kenelle.

 

9. Sissimarkkinoija ilmaisee asiansa kiertelemättä ja selkeästi.

 

Arvoituksellisuus, ärsyttävyys, hauskuus, tunteellisuus, pelottavuus, omituisuus ja mahtipontisuus voidaan jättää muille markkinoijille. Sissimarkkinoija haluaa tulla ymmärretyksi ja kertoa pienyrittäjälle missä markkinoinnissa on yksinkertaisuudessaan kyse.

 

 

Bonus

 

Sissimarkkinoija mittaa ja mittaa. Joko yhteystietoja tai välittömiä tilauksia sekä viivan alle jäävää tulosta liikevaihdon sijaan. Sissimarkkinoijalle myös tunnettuuden mittaaminen on täysin toisarvoinen mittari, se kun ei suoraan tuo voittoa.

 

Parantainen kannustaa kokeilemaan maltillisesti sekä mittaamaan tulokset. Kokeilu kannattaa tehdä yksinkertaisella liikekirjeellä ja lähettää se x määrälle asiakkaita. Liikekirje on laitettu valkoiseen kirjekuoreen, johon on liimattu tavallinen postimerkki sekä kirjoitettu käsin saajan tiedot. Kirjekuori sisältää liikekirjeen, joka on personoitu jokaiselle asiakkaalle (ei täysin, mutta osia siitä).

Kokeilu menee näin: postita liikekirje ja laske kulusi sekä tulokset. Mikäli kirje ei tuottanut tuloksia, niin siihen on kolme syytä:

 

1. Lähetit kirjettä liian vähän

2. Lähetit kirjeen väärille ihmisille

3. Kirjeen sisältö kaipaa kohennusta

 

Näistä seikoista tulee nyt muuttaa yksi asia kerrallaan ja lähettää kirje aina uudestaan ja mitata uudestaan tulokset. Muutaman kierroksen jälkeen selviää, että mikä asiakkaillesi toimii ja mikä ei.

 

Voisin nähdä, että tämä liikekirje-kampanja voi toimia NoStatuksessa täydellisesti postikorttikampanjan myyntiin tai ihan vain ensimmäisenä yhteydenottona suurempiin yrityksiin. Omaa fiilistäni kampanjan toimivuuteen tukee myös se, että kirje on Suomessa pidetyin suoramarkkinoinnin tapa vuonna 2003 tehdyn tutkimuksen mukaan.

 

Vaikka postikorttikampanjan myynti tällä tyylillä tuli päätettyä jo ennen tämän kirjan lukemista, opin tästä sen, että kaikkia 50 kirjettä ei kannata saman tien rykäistä menemään, vaan mitata tulokset, muokata toimintatapaa ja lähettää sitten taas uusi satsi. Ellei sitten kyrvähtänyt kirjeiden määrään, jolloin joudumme anelemaan lisää postimerkkejä & kirjekuoria.

 

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!