Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 17.05.18
Esseen kirjoittaja: Anton Vaulasvirta
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Levinsonin mukaan sissimarkkinointi tarkoittaa epätyypillisiä markkinoinnin keinoja, jotka tuottavat maksimituloksia minimipanoksin. Sissimarkkinointikampanjat ovat hauskoja, tuloksekkaita, usein edullisia ja ennen kaikkea luovia. Sellaisia, jotka saavat kalliit massamainokset tuntumaan tehottomalta haulikonammunnalta metsään. Ennen Parantaisen kirjaa olin lyhyesti tutustunut Guerilla Marketing-konseptiin, mutten ollut pohtinut sen käyttöä sen enempää. Vasta kirjaa lukiessa ymmärsin niin monen markkinointikampanjan (myös Tiimiakatemialla) hyödyntävän kyseisiä periaatteita; ja vasta nyt ymmärsin sissimarkkinoinnin arvon.

Mainokset ovat perinteinen keino saada asiakkaat huomaamaan tuote, muttei välttämättä tehokkain. Tänä päivänä mainoksia näkyy ympärillämme kaikkialla ja ihmisten aivot kykenevät sisäistämään niistä vain murto-osan. Olemme jopa opettaneet itsemme välttelemään niitä lähestulkoon automaattisesti; mainoskatkolla vaihdetaan kanavaa tai noustaan sohvalta, YouTube-videosta klikataan mainos pois edes miettimättä ja myös ilmaispalveluista halutaan maksaa, jotta mainoksia ei tule. Perinteisen mainonnan kautta on siis toisinaan vaikea tavoittaa kohdeyleisöä, joka tekee kaikkensa välttääkseen mainokset. Siksi perinteisten keinojen sijasta sissimarkkinoija pohtii, mitä kautta tavoitan yleisöni edullisesti.

Onnistunut sissimarkkinointi on mieleenpainuvaa, hyvässä tai pahassa. Massamarkkinoija menee useimmiten enemmistön mielipiteiden mukaan turvallisia keinoja käyttäen, peläten negatiivisten reagointien mahdollisuutta. Sissimarkkinoija sen sijaan ymmärtää, että vaikka vain 20% ihmisistä rakastaisi heidän markkinointiaan ja 80% vihaisi sitä, voi se silti takoa tulosta. Kyse on siitä, kuinka moni tuosta 20% ostaa tuotteen; asiakas todennäköisemmin ostaa tuotteen, jota hän rakastaa kuin tuotteen, joka ei ole herättänyt minkäänlaisia tunteita. Tunteiden herättämisen kautta saadaan myös asiakkaita sitoutettua, ja sellaiset asiakkaat ostavat myös uudelleen. Sissimarkkinoijan ero onkin siinä, että hän tuntee asiakkaansa ja selvittää keitä he ovat: kohderyhmä on rajattu hyvin selkeästi. Jos kaikki ovat asiakkaitasi, onko kukaan?

Sissimarkkinoija käyttää mielikuvitustaan ja räätälöi markkinoinnin juuri kolahtamaan rajatun kohderyhmän ajatuksiin. Esimerkiksi opiskelijat tai opiskelijat Jyväskylässä ovat kokonaisuudessaan melko suuri kohderyhmä, jolloin sissimarkkinoija miettii tuotteensa kautta kiteytetyn kohderyhmän; esimerkiksi kaupallisia aloja opiskelevat tai jokin tietty ainejärjestö. Markkinointia kohdennetaan vaikkapa sen mukaan, mitkä asiat tämän tyyppisille on tärkeää. Sissimarkkinoijan periaatteita ovat juurikin ajan, energian ja mielikuvituksen investoiminen pelkästään rahan sijasta ja arsenaaliin kuuluukin lukuisia keinoja, joista suurin osa on täysin ilmaisia. Kun opettelee ymmärtämään asiakkaidensa ostokäyttäytymistä, tiedät että markkinointisi oikeasti hyödyttää kohdeasiakastasi. Sissimarkkinoja voi myös yhdistää useita markkinoinnin menetelmiä tehokkaiksi kokonaisuuksiksi. Yhteistyö kilpailijoiden kanssa osataan katsoa myös mahdollisuutena, jossa kaikki voivat hyötyä.

Lähdimme vastikään asiakkaamme Maitosuomen kanssa miettimään tehtaanmyymälöiden tunnettuutta Jyväskylässä ja sitä, ketkä ovat heidän asiakkaitaan. Tutkimuksenne avulla löysimme selkeän heimon, jotka käyvät tasaisen epätasaisesti eri tehtaanmyymälöissä. Seuraava askel oli luoda yhteinen markkinointi näille tehtaanmyymälöille, jolloin kohderyhmänä toimi juurikin tämä kyseinen heimo. Tästä heimosta henkilö, joka käy tehtaanmyymälässä X, hyvin todennäköisesti käy myös myymälöissä Y ja Z. Tällöin etsitään keino tavoittaa tämä ryhmä ja saada heidät käymään tiheämmin myymälöissä; tuodaan koko Jyväskylän tehtaanmyymälät yhden selkeän konseptin alle, jolloin kynnys vierailla vähemmän tunnetuissa tehtaanmyymälöissä laskee. Vaikka voisikin ajatella  saman alan tehtaanmyymälöiden teoriassa kilpailevan keskenään, yhteisen markkinoinnin kautta saadaan kasvatettua kävijämäärää jokaisessa, kun kannustetaan asiakkaita tekemään ”tehtaanmyymäläkierroksia”. Ydinkysymys liiketoiminnan tekemisessä on, kuinka saada asiakas ylittämään ostokynnys. Ostamisen tulee olla asiakkaalle mahdollisimman helppoa & kivutonta. Asiakkaalle on oltava selvillä tuotteen hinta, sisältö, käyttötarkoitus ja miksi se on parempi kuin kilpailijan. Vasta tämän jälkeen vaikutetaan itse ostopäätöksen tekemiseen ja ylitetään ostokynnys.

 

 

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!