Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi, Jari Parantainen

Kirjoitettu 17.01.21
Esseen kirjoittaja: Carolina Tuomikorpi
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.5. Markkinoinnin klassikot, 7.1. Luovan ajattelun työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mitä sissimarkkinointi on? Sissimarkkinoinnilla etsitään isompia kauppaa ja suurempiin kauppoihin olemassa olevien asiakkaiden kanssa.  Pyritään yhteistyöhön muiden kilpailijoiden kanssa ja pyritään yhdistelemään monia markkinointien menetelmiä yhdeksi tehokkaaksi kokonaisuudeksi.  Sissimarkkinoija laskee, montako kestävää asiakassuhdetta hän on saanut luotua. Apuna käytetään tekniikkaa ja työskennellään lähellä myyntiä.  Kumminkin sissimarkkinointi pääkohta on ratkaista asiakkaan ongelma.  

Kirjan antoi hyviä työkaluja esimerkiksi google AdWordsin käyttöä, missä testataan samaa mainosta monta kertaa aina pienellä muutoksella. Esim. Mainostaminen tuo rahaa tai mainoksilla saa rahaa. Korostetaan analytiikkaa hyvänä työkaluna mainostaessa eli ei mietitä saadaanko tykkäyksiä julkaisuihin vaan, kuinka monta myytyä tuotetta on saatu myytyä.  

Kirjassa myös pohdittiin sovinnaisääntöjä ja niiden käyttöä sissimarkkinoinnissa. Eli mennään niin sanotusti harmaalla alueella, onko mainos liian radikaali mainostettavaksi tai julkaistavaksiMonissa mainoksissa ja kampanjoissa, joissa on rikottu hieman säännöksiäjotka ovat myyneet paremmin.  

Toinen herättävä mainos kirjassa oli Animalian, joka puolustaa eläimien oikeuksia.  Mainokseen oli kirjoitettu säästöpossu ja elävien possujen kuva, jotka elivät ahtaissa tiloissa. Mainoksen ideana oli herättää huomiota ja sehän herätti. Se vedettiinkin nopeasti pois markkinoilta, koska ajateltiin, että se on liian radikaali. mänlaisten mainosten teossa kumminkin kannattaa miettiä, onko riski harkittua. 

Kampanjan heittotuotteen katteella ei ole merkitystä kuhan mainonta tuottaa tarpeellisen katteen. 

Kuten kaikki liiketoiminta, myös markkinoijan työn tulos on purettavissa kertolaskuksi: 

Tulos = määrä x suunta x laatu 

  • Tulos tarkoittaa ostavien asiakkaiden lukumäärää tai rahaa 
  • Määrä tarkoittaa markkinoijan tuottamien viestien lukumäärä 
  • Suunta tarkoittaa viestien kohdistamista oikeille vastaanottajille 
  • Laatu kertoo, miten hyvin sanomasi saa vastaanottajan reagoimaan 

Käytännössä yhtälö tarkoittaa, että jos viestien määrä lähestyy nollaa, myös kertolaskun tulos menee nollaksi riippumatta siitä, kuinka laadukkaasti tai kohdistettua markkinointisi on. Kannattaa siis ottaa huomioon, kun tekee mainoksia, että osaa kohdentaa sen juuri oikealle kohderyhmälle. Jos tätä ei kumminkaan tee on niin sanotusti, myös nolla asiakasta.  

Tutkimuksia kannattaa kanssa käyttää oman markkinointisi kärkenä. Asiakkaiden tarpeiden selvittely tutkimuksen avulla johtaa kuitenkaan erittäin harvoin järjestelmällisiin tuloksiin. Tuloksetkaan ei aina ole luotettavimpia, jos tehdään vain yleisesti kyselytutkimus 500 koe henkilölle.  Antaa uskottavuutta, mutta kannattaa kumminkin aina markkinoinnissa rehellisesti valehdella, jos valehtelee. 

Jos oma liike idea on epäselvä, on pyrittävä uusiin ratkaisuihin. Se voi pahimmillaan olla sitä, että heitetään yrityksen paras asiakas ulos tai rakennetaan kokonaan uusi strategia. Strategia tarkoittaa keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. 

Rakenna itsellesi selkeä strategiaNäihin kysymyksiin voi vastata, jos pystyy ajattelemaan “out of the box”, että liiketoiminta on vasta alkamassa. Ei niin sanotusti kangistu vanhoihin kaavoihin, jos liiketoiminta on ollut pitkään jo pystyssä. 

  • Kuka on asiakkaasi? 
  • Mikä on asiakkaasi ongelma? 
  • Miten ratkaiset asiakkaan ongelman? 
  • Mitä hyötyä asiakas saa? Voiko sitä mitata? 
  • Miten asiakas löytää ratkaisun? 
  • Miten erotun kilpailijoistani? 

Uskomukset liiketoiminnassa  

Moni uskoo, että kun hankkii rautaisen ammattitaidon niin liiketoiminta lähtee nousuun. Se ei kumminkaan aina näin mene. Todellisuudessa osaaminen ei myy itseään sen enempää kuin mikään muukaan kauppa tavara. Asiantuntijan menestys riippuu siitä, kuinka hyvin hän osaa kertoo osaamisestaan. Oman osaaminen kertominen ja tuotteistaminen on hankalaa, mutta se on kannattavaa. Kun osaat kertoa omasta osaamisestasi se myy itse itsensä.  

Miksi niin monessa pienfirmassa, markkinointi jää niin vähälle? Suurin syy tähän on, koska isoissa yrityksissä on ihmisiä ketkä hoitavat markkinointia, heidät on palkattu siihen työhön. Pienissä yrityksissä markkinointi jää pieneksi, koska sitä ei koeta kiireellisenä asiana, mutta tärkeänä. Minkä takia asia voi jäädä tekemättä.   

Olen itsekin huomannut saman asian Toivolan joulupiha projektissa. Asia on tärkeä, mutta sille oli hankala saada aikaa järjestettyä. Koen sen kumminkin tärkeänä osana liiketoimintaa, mutta siihen pitäisi löytyä tapa, miten sen saa onnistumaan ja että se ei menisi ei kiireellisten asia laatikkoon vain odottamaan täytäntöön panoa.  Lopulta kumminkin delegoin asian toiselle henkilölle, kuka oli projektissa, joka alkoi lopulta, teki projektin markkinoinnin. 

Moni uskoo, että markkinoinnilla voi saavuttaa välittömiä tuloksia. Siksi siihen ei kannata panostaa ainakaan juuri nyt. Markkinointia ei kannata lopettaa kumminkaan tämän uskomuksen takia vaan jatkaa ja keskittyä keinoihin, jotka tuottavat välittömiä tuloksia. Kannattaa siis rakentaa mainetta markkinoilla ja lisätä sitä kautta myyntiä. Useimmiten nopeimmin pureva markkinointi on juuri sitä, jota on myös helpointa mitata.  

Jos väkesi toimittaa tavaraa ja palveluja pääpunaisena kellon ympäri, voi markkinointi tuntua järjettömältä. Sehän houkuttaa asiakkaita, vaikka entisiäkään ei saada hoidetuksi. Ongelma kohdat voivat olla, että on liian tehokasta markkinointia tai myyt tuotteitasi liian halvalla? Tässä kohtaa monella on henkilökohtainen hinta katto minkä yli ei voi mennä. Kumminkin tässä on oiva tilaisuus nostaa taas hintoja, jos kysyntä riittää yli oman tarpeen. Ei kannata niin sanotusti haaskata markkinointisi aikaa asiakkaisiin, jotka ovat halvan hinnan perässä. Kannattaa suunnata viesti parhaiten maksaville asiakkaille.   

Viime kesän maatilamatkailu projektissa, mietimme kauden alussa nostaa hintoja majoitus huoneisiin. Tämä sen perusteella, että alueella ei tarvitsisi olla kuin 80 täyttö aste alueella. Kumminkin huomasimme hintojen korostusten jälkeen, että hinnat olivat ihan kohdallaan.  Vertasimme asiaa saatuun asiakaspalautteeseen, että 10 henkilöstä 1 valitti hintoja. Eli hinnat olivat kohdallaan.  

Pienten yritysten on vaikea löytää markkinoinnin ammattilaisia, jotka olisivat kiinnostuneita heidän koko luokastaan. Ulkopuolisen asiantuntija-avun käyttöön pienyrittäjät suhtautuvat ristiriitaisesti. Moni tietää tarvitsevansa apua, mutta oikean tyyppistä ei tunnu olevan tarjolla. Tässä kohtaa kannattaa palkkaa markkinoinnin ammattilainen, joka ei ole sidoksissa mihinkään tiettyyn mainosvälineeseen, markkinoinnin tapaan tai menetelmään. Osta ajattelu ja tuotanto eri paikoista. 

Kun teet ostamisesta helppoa! Yksi tuotteistamisen tärkeimpiä tavoitteita on tehdä ostamisesta mahdollisimman helppoa. Anna tuotteelle hyvä nimi. Sama pätee yrityksen perustamisessa, kun keksitään yrityksen nimeä. Helpointa on, kun tuotteen nimi on sama, kuin yrityksen nimi. Esim. Nokia.  Tuote myy itseään jo nimellä.  

 

Projektitoimisto Sawake Osk 

Carolina Tuomikorpi 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!