Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 26.11.16
Esseen kirjoittaja: Tommi Paasiaho
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sissimarkkinointi tarkoittaa epätyypillisiä markkinoinnin keinoja, joissa käytetään enemmän järkeä ja nokkeluutta kuin raakaa rahaa. Sen tavoitteena on tuottaa hyviä tuloksia pienin panoksin. Parantaisen kirja kertoi esimerkin yhdestä New Yorkin tunnetuimmasta sissimarkkinointikampanjasta. Joukko nuoria miehiä ja naisia oli kokoontunut Grand Central Terminalin liepeille. Miehet pudottivat housunsa nilkkoihin ja naiset taas nostelivat minihameitaan ja esittelivät takakonttejaan. Kaikilla heillä oli yllään New Your Health and Racquet Club -kuntosalin mainoksilla painetut alushousut. Kampanjalla houkuteltiin kokeilemaan kuntosalin uutta Booty Call -ohjelmaa. Se oli suunnattu naisille, jotka ihailivat Jennifer Lopezin ahteria ja halusivat itselleen samanlaisen. Kustannukset kampanjalle olivat minimaaliset, mutta se sai silti valtavan huomion.

Sissimarkkinoinnissa yleensä keskitytään yhteen asiaan kerrallaan. Tällä tarkoitetaan sitä, että tietyllä kampanjalla focus on yhdessä ongelmassa ja sen ratkaisemisessa. Ensin selvitetään yhden asiakkaan ongelma ja ratkaistaan se, jonka jälkeen siirrytään seuraavan asiakkaan ongelmaan. Vaikka alussa mainitsin, ettei sissimarkkinoinnissa ole kyse raa’an rahan käytöstä, on kuitenkin muistettava, että kampanjan minimipanos voi tarkoittaa kuinka suurta summaa tahansa, jos se vain tuottaa enemmän mitä kuluttaa. Sama pätee kaikessa markkinoinnissa – turhempaa rahanreikää yrityksellä ei ole kuin markkinointi, joka ei tavoita ketään.

Kun puhutaan sissimarkkinoinnista, monille tulee usein mieleen jotain räiskyvää, suurta ja yllättävää. Sen ei välttämättä tarvitse olla sitä, vaan kampanjan voi toteuttaa myös esimerkiksi siellä missä ihmiset nykyään ovat, netissä. Kirjassa annettiin esimerkkiä Google AdWordsin käytöstä markkinoinnissa. Sissimarkkinoinnin yksi perustaustaelementeistä on uusien asiakassuhteiden mittaaminen. Google AdWordsin on mainospalvelu, joka on yksi tehokkaimmista sissimarkkinoijan välineistä. Palvelun avulla kampanjan viestiä on helppo testata. Samasta mainoksesta voi laatia useita erimuotoisia viestejä ja katsoa, mikä niistä toimii parhaiten. AdWords raportoi ja mittaa automaattisesti näyttökerrat sekä klikkaukset. Kirjassa mainitaan, että hyvä sissimarkkinoija pyörittää samanaikaisesti vähintään kahta mainosta. Tämä johtuu siitä, että jonkin ajan kuluttua yksi viesteistä paljastuu heikoimmaksi ja sen tilalle kirjoitetaan uusi. Taas jonkin ajan kuluttua katsotaan, mikä viesteistä on heikoin ja kirjoitetaan sen tilalle uusi. Ja sama ralli jatkuu.

Syy, miksi kiinnitin huomioni kyseiseen AdWords -esimerkkiin on kiinnostukseni sekä palvelua että yleisesti digitaalista markkinointia kohtaan. Laiskuuttani en ole vielä päässyt opettelemaan ja testaamaan sitä. Mainospalvelun ymmärtämisellä ja hallitsemisella on todella suuri arvo, koska a) yrittäjät eivät itse osaa eikä heillä myöskään ole aikaa b) sitä on helppo myydä ja c) sen hyöty oman tiimiyrityksen tuotteiden/palveluiden löytymisen kannalta se on elin tärkeää. Uskon, että tämän opetellessani, haalin taas yhden ns. erikoisosaamisen hataran haaveeni(oma markkinointitoimisto) tueksi. Ehkä järjestän koulutuksen, opeteltuani Google AdWordsin käytön? Why not.

Saako sissimarkkinointi suututtaa ketään?

Rohkeus ja päättäväisyys on markkinoinnin Red Bull – se antaa siivet viestillesi. Jos kampanjan/mainoksen viesti ei aiheuta minkäänlaisia tunnetiloja saatikka kiinnitä ihmisten huomiota, se on epäonnistunut. Jos mainos on ”ihan kiva”, se ei saa asiakkaita kiinnostumaan ja toimimaan. Kun taas vastaan tulee räväkkä viesti, joka on rohkeasti kohdennettu tietylle yleisölle ja provosoi muita, on todennäköisempää, että toiminnan määrä kasvaa. Huomaan aina, kun jokin mainos on kohdistettu juuri minulle ja on jossain määrin provosoiva. Tiedän muiden ihmisen paihoittavan mielensä siitä, joka taas vaikuttaa mainoksen aiheuttamaan tunnetilaani kohentavasti. Psykologiat sikseen – ihmismieli on kiero kuin korkkiruuvi. Viestissä pitää siis olla särmää, eikä vain kaikkia miellyttävää pullamössöä, joka ei jää mieliin. Usein tämä toimii juuri kompastuskivenä markkinoinnissa. Pelataan liian varman päälle, ei uskalleta tehdä toisin tai sitten oma liiketoiminta on levällään. Jos tarkkaa kohderyhmää ei ole, on vaikea myöskään kohdistaa ja muotoilla viestiä kiinnostavaksi. ”Hulluuden määritelmä: teet saman asian uudelleen ja uudelleen, mutta odotat eri tuloksia.”

Tästä edes pyrin kiinnittämään projekteissa huomioni valittuihin kohderyhmiin. Esimerkkinä yritys X, jolle tuotamme jo somemarkkinointipalveluita, heiltä emme ole saaneet minkäänlaista vinkkiä siitä, mikä heidän oikea kohderyhmänsä on. Ehkä tässä onkin aihe seuraavalle tapaamisellemme. Tämä helpottaisi työtämme ja myös olisi tuloksellisempaa heille.

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!